håller på renovera huset och har rivit upp golven där det var ingjutna reglar i betonggolvet/valvet till källaren som har börjat till viss del bli dåliga. ytan är ca 60kvm.

tanken är att riva upp dessa och sedan lägga nytt golv med golvvärme,
betonggolvet är just nu väldigt ojämnt och ligger ca 15cm under färdigt golv, samt väggarna är upp pallade med träklossar, tanken var att endera använda nivell system med deras plastskruv reglar (först lägga ut byggplast) och blåsa in lösull och dra all el till ytterväggar osv som också ska tilläggs isoleras och sedan slänga på urspårade golvspånskivor..

Fördel som jag ser det
-inget trä mot betongen, iofs så har den brunnit klart och finns nog inte mkt vatten i den men fukten från källaren osv, slippa pumpa in drygt ~2,5kbm vatten i huset, dela upp kostnaderna hinna få lön innan man ska köpa spånskivor ex..
Nackdel
-tycker det känns bökigt med nivellsystemet och dyrt? spårad spånskiva 230kr kvm+offert på 5000kr lösull+ nivell?

Alternativet som jag funderar på är att lägga ut byggplast sedan 50mm cellplastskivor, dra golvärmen, armera och gjuta med eps betongen.

Fördel
Enkelt enligt mig bara smaska ut skivor och betong(har gjutit betydligt mer än jag snickrat) givetvis plasta allting, får ett stumt knarrfritt och stabilt golv, hmm har räknat på vanlig betong och kommit fram till att det nog inte ska bli så mkt dyrare, låt säga 1500kr kbm +pumpbil 2000kr/h plus runt kostnader låt säga grovt hugget 300kr kvm färdiggjutet frågan är om det blir så mkt dyrare? någon som lagt nivell golv?

Nackdel -klarar källarvalvet tyngden? vräka in massa vatten, och hur jag än gör så får jag ju ändå trä mot betong visst byggplast emellan men skarvar blir det ju alltid och att plasta allt är ju inte 100%, dyrare? fetsmäll för plånboken, regla upp väggarna med järnplattor för att sedan knacka bort träet?


vad tror ni? tänker jag helt uppåt väggarna?:x
 
S
se det inte som att du kastar inte mycke vatten.
sen är ju eps betong lättviktsfylle. väger 350 kg per kubikmeter
nivell är ju dyrt men det blir ju lättare än eps.

hur tjock är under betongen?
 
nä visst vattnet blir ju bara för stunden kanske är lite väl fuktskräck över det =S
jag vet faktiskt inte hur tjockt taket/golvet är men kommer väll att få reda på det, tvättstugan är under sovrummet där jag tänkte sätta värmefördelaren i ena hörnet och sedan borra mig ner i tvättstugan och ställa acctank elpatron osv där, då kommer jag ju att se hur tjock den är men det är inga överdrivet stora rum i källaren.. har du nån koll vad man kan räkna kvm pris på nivell? har inte hittat nån prisuppgift.
jo är ju som du säger att det blir lättare med nivell men jag inbillar mig att det bör ju hålla för eps, men vad blir då bäst av? =S
 
S
en tid tillbaka hade jag ett excell"program för det.
ta typ beijers priser sedan få ett pris. men efter en data krasch är den borta.
men tror att nivell har något där det går att räkna ut vad du behöver.
ska spana lite
 
Du kan inte gjuta in golvvärme i EPS betong. Den isolerar för mycket. Sedan förstår jag inte vad du menar med att blåsa in lösull. Skall du ha det under nivellgolvet som isolering? Man brukar ha isoleringsskivor mellan nivellreglarna och sedan luft mellan isoleringen och betongplattan för att ventilera. Menar du att du inte behöver ventilera plattan? varför rev du ut de ingjutna reglarna till och börja med?
 
S
man ska ju inte trä ingjutet i betong.
sen ju också ts att dom var skadade
gjuta med eps och sedan fixa golvvärme sedan gjuta in dessa
 
I såna fall finns det ju tillskjutande fukt från plattan som måste ventileras, går inte att fylla med lösull under nivellgolvet.

Sedan om det finns 15cm att spela med blir det inte mycket EPS betong, kanske 10cm. Det motsvarar 5cm Cellplast. Inte mycket men bättre än inget antar jag.
 
Sbh: ah tackar hade inte sett den där..

pelle242: du rör ihop det förutom eps och golvvärme, tänkte inte på det... men glöm lösullen jag kan absolut köra skivor också har inte kollat runt nånting utan tog bara ex som jag fått av en säljare rätt upp och ner.. sen är det inte källar golvet utan det är så att säga 1våningen och enligt snickarn som rekomenderade nivell så skulle jag lägga ut en byggplast under för isoleringen, visst vent är ju alltid bäst men kommer inte bli så.

nä precis det är ju det med själva höjden 15cm, först var jag inne på att lägga 7cm cellplast och gjuta resten med självkomp betong men med tanke på tyngden kom jag på eps betongen och tänkte köra 5cm cellplast och resten eps men då var det ju det här med golvvärmen... men jag har tänkt efter lite mer nu och inser ju att valvet är ju riktikt ojämnt och kommer inte bli roligt att lägga cellplast på så då återstår väll att köra #1 byggplasta in allt #2 eps 12cm #3 lägga golvslingor hur fästa i betongen? #4 flytspackla 3cm kändes ju sisådär billigt =/
såvida inte valvet verkar hålla och jag lyckas lägga cellplast 7cm och sedan självkomp betong..'

annars är det ju nivell som gäller som sagt men jag var som sagt fundersam vad so var bäst, vad skulle ni föredra?
 
S
http://www.fagerdalaepssystem.se/fagerdala-eps-cement/frågor-och-svar.aspx
KAN MAN LÄGGA GOLVVÄRME I EPSCEMENT?

EPSCement fungerar utmärkt i kombination med golvvärme, men golvvärmesystemet skall läggas ovanpå EPSCementgjutningen. Detta är mest gynnsamt med anledning av att EPSCement är värmeisolerande. Ingen värme går förlorad nedåt i konstruktionen utan tillgodogörs i golvets yta.

Golvvärme skall aldrig läggas i EPSCementmassan. Eftersom EPSCementen i sig själv är värmeisolerande kan i sådant fall inte värmen spridas från massan upp till golvets yta på optimalt sätt.
 
hmmm så alltså på 60kvm för enkelt att räkna 10cm= 120eps säckar 50liter, man skulle ju kunna bland det själv och dra ut för att sedan flytspackla... kan man ju kvitta spacklingen mot pumpbilen. ja jo tight budget så är det=)

men ingen som vill säga vad ni skulle föredragit nivell systemet VS eps+flytspackling
 
S
tror nog att eps och fly är snabbast att göra. så den blir det.
nivell är ju sur dyrt om man ska kolla skillnad på nivell regel och en oborrad.
och sen spårade golvspånet.
så eps+betong blir säkerligen billigast.
kolla vad du behöver för tjocklek för golvvärme och flyt. så gjuter du upp lagom
 
ok låter bra det är ju det jag varit inne på, men får väll utvärdera igen när man borrat upp valvet.. visst man kan ju alltid hålla på och jävlas med vinkeljärn och regla upp och fräsa ur spånskivor men det är ju alltid en vågskål det där med krångel & pengar.
 
Har du källare under så skulle jag flytspackla så du får det i våg och sen lägga ut LK EPS16 golvvärme. På det kan du antingen lägga klnker direkt eller så ut med åldersbeständig plast, grålumpapp och så trägolv på... Med det får du ju en rejält mycket bättre takhöjd också. :)

Som jag förstod det så har du ingen tillskjutande fukt...
 
S
anders07 skrev:
Har du källare under så skulle jag flytspackla så du får det i våg och sen lägga ut LK EPS16 golvvärme. På det kan du antingen lägga klnker direkt eller så ut med åldersbeständig plast, grålumpapp och så trägolv på... Med det får du ju en rejält mycket bättre takhöjd också. :)

Som jag förstod det så har du ingen tillskjutande fukt...
blir tjockt me flyt

funkar ju med eps att gjuta upp med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.