Är Bygglovs plikt på lekstuga?

Vill bygga ett litet hus till barnen att leka i.

Och hur är det med förvaring till trädgårds redskap? Hur och vad får man bygga?
 
S
brukar kunna få svar på vad du får bygga på din kommunshemsida.
va har du nu på tomten?
 
Inget alls. Vi dka börja byggs till våren. Tänkte ha ett litet lekhus till barnen under tiden vi bygger på huset.

Och det hade varit praktiskt med ett litet utrymme för trädgårds verktyg.
 
En lekstuga är väl en friggebod?
 
S
kan väl bygga förråd/lekstuga upp till 10kvm?
 
SBH skrev:
kan väl bygga förråd/lekstuga upp till 10kvm?
15kvm är väl gränsen utan bygglov. Höjd osv vet jag ej... Var det inte prat på utökade mått utan bygglov?
 
S
hade för mig det var 10kvm. jo så klart höjd krav måste man kolla samt om du får bygga separat eller om det bara får bli en extra byggnad
 
Mikael_L
Nyfniken skrev:
En lekstuga är väl en friggebod?
Som dock inte får byggas innan bostadshuset finns på plats. :)

Men om man sätter upp en friggebod (eller lekstuga) samtidigt som husbygget startar och tjänstemännen reagerar på detta så må man ju säga att dom är i övermåttan nitiska. :|
Men finns det någon surgranne ska man kanske vara försiktiga.

Jag löste det med att jag hörde mig för innan jag lämnat in bygglovet och frågade om det var OK att uppföra en byggbod under tiden för husets uppförande och om dom tyckte det skulle vara något problem om den boden helt magiskt plötsligt blev en friggebod så fort som bostadshuset stod klart.
- Nejdå, inga som helst problem, fick jag som svar.
- Bifoga bara ett papper till med en kopia av tomtkartan där du skissar in på ett ungefär var du tror boden kommer ligga och så skriver du direkt på kartan "Byggbod uppföres här, i samband med byggstart och avetableras senast den xx-xx-xx".

Så mitt råd är väl att snabbkolla med kommunen innan, vad dom vill ha för ev papper för att du ska få ha en bod för byggets skull. (Jag tycker egentligen inte att du behöver speca några alternativa användningsområden, ingen kommer ändå må illa av att barnen leker lite där.)
 
S
Han i Skogen skrev:
Här har du länken till Boverkets sida om friggebodar
[länk]
kan ju även finnas lokala bestämelser
 
O
Kan det finnas lokala bestämmelser som förhindrar bygge av friggebod? den byggnaden är icke bygglovspliktig så länge du håller dig inom 15kvm... Vad står det i PBL?
 
Som det står tidigare i tråden: Friggebod är en komplementbyggnad och inget som kan byggas innan bostadshuset.
 
När jag frågade min kommun var det inte bygglov så länge inte en vuxen kan stå rak i lekstuga eller lekställning.
 
pelle242 skrev:
När jag frågade min kommun var det inte bygglov så länge inte en vuxen kan stå rak i lekstuga eller lekställning.
Låter som kommungubben läste direkt ur regelboken... :)
 
  • Gilla
frimson och 1 till
  • Laddar…
S
jag mena mest att dom kanske behöver bygga en byggnad med allt eller dom får bygga separata lekstuga och förråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.