Köpte en GLL 3-80, tror jag den heter, iaf den som ritar 3 st 360 grad plan. Grymt smidig när jag inrett övervåningen. Bortsett från gersågen det mest använda hjälpmedlet. Perfekt för att rikta och väga in det mesta.
 
eran skrev:
Köpte en GLL 3-80, tror jag den heter, iaf den som ritar 3 st 360 grad plan. Grymt smidig när jag inrett övervåningen. Bortsett från gersågen det mest använda hjälpmedlet. Perfekt för att rikta och väga in det mesta.
Även jag har denna laser och köpte precis en till min bror som bygger nytt hus - Helt underbar maskin. Men jag skulle nog inte använda den till att rikta plattan.
 
slacker skrev:
Men jag skulle nog inte använda den till att rikta plattan.
Du får väl ta med dig dyraste rotationslasern och kontrollmäta då.....

Denna (inte krattan):

IMG_1211.jpg

...och denna (inte skruvdragaren):

IMG_1213.jpg

resulterade i poolväggar/gjuten platta som bara diffar ett ~2 millimeter över 8 meter. Man borde alltså kunna bygga ett 16meters hus med motsvarande precision. Vet inte, men gissar att många hus har större avvikelser än så i golven.....:)

IMG_1247.jpg
 
MathiasS skrev:
Du får väl ta med dig dyraste rotationslasern och kontrollmäta då.....
Jaaa! Men jag menade får att få hörnen 90 grader - Nog skulle den tas fram för att se till att allt är i våg innan man fyller i! ;)
 
S
tycker man kan gott hyra en rotationslaser. med stativ, "linjal" och en fot.
en som står upp och syns.
många undertaksföretag använder sig av dom mindre lasrarna och stativ. ofta hör skrik från någon u.tmontör " vem f-- sparka till min laser"( lite grövre dock).
 
Jasså det är så du menar! Törs inte sia om mätfelet på den ledden. Jag rätade denna form mha lasern men kontrollmätte också med måttband, vill minnas att det gick på ett ut men här var det ju inte så jädra noga heller. +- ett par milimeter på måttbandet vad nu det kan bli i grader...
 
SBH skrev:
tycker man kan gott hyra en rotationslaser. med stativ, "linjal" och en fot.
en som står upp och syns.
många undertaksföretag använder sig av dom mindre lasrarna och stativ. ofta hör skrik från någon u.tmontör " vem f-- sparka till min laser"( lite grövre dock).
DIY-Gjut-foten skymtar till vänster i bild med den blå mottagaren på plats.

IMG_1252.jpg
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
jag vet att man vill hålla priset för sitt bygge nere. men tycker det är prisvärt med en stor.
bästa vore om alla hemmasnickare hade kontakt med en byggfirma så det kunde lånas mot en smörgåstårta eller ett flak öl
 
Fråga, du vill ha en bottenplatta med exakta 90gr hörn??.....
Köp en avståndsmätare och mät diagonalen.....
Vill du ha plattan i våg? hyr en rotationslaser eller avvägningsinstrument....
När du sen vill ha väggarna raka....då köper du en 3-50.....:cool:
 
S
Remne skrev:
Fråga, du vill ha en bottenplatta med exakta 90gr hörn??.....
Köp en avståndsmätare och mät diagonalen.....
Vill du ha plattan i våg? hyr en rotationslaser eller avvägningsinstrument....
När du sen vill ha väggarna raka....då köper du en 3-50.....:cool:
och framme med stora plånboken :wow:
 
SBH skrev:
bästa vore om alla hemmasnickare hade kontakt med en byggfirma så det kunde lånas mot en smörgåstårta eller ett flak öl
Det låter ju som en myspys-lösning men i praktiken är ju det bästa att ha alla verktyg själv....:)
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
S
MathiasS skrev:
Det låter ju som en myspys-lösning men i praktiken är ju det bästa att ha alla verktyg själv....:)
tar ju så mycket plats. i garaget finns skoter å två bilar.
källaren finns bastu och vin å öl kyl. å mitt hobbyrum me massa båtar och bilar
 
S
sen är ju jag sån som är i grund snickare. men blivit arbetsledare på grund av pajade knän.
sitter tre nålar i högre och två i vänstra. på grund av att man stått på knä och spik rensat gamla furu golv.

lånar verktyg från firman och lånar gärna ut alltså
 
Redigerat av moderator:
Mats Bengtsson skrev:
Det är nog det mest praktiska. Det använde jag med när jag la grunden. Men det leder inte till en laser, och den är bra för att kontrollera att man hamnat rätt med snörena... :)

Själv köpte jag en Stanlex Fatmax XT CL54 (till ett annat projekt). Utan mottagare får man använda den endast i skymningen om man är utomhus. Hursomhelst, den är självnivellerande, och har 90 grader i sidled (använde jag för att kolla hörnen i grunden, samt för att samtidigt kolla att lättbetongblocken till grunden låg i linje). Den har dessutom horisontell, använde jag för att kontrollera att Lättbetongblocken var i jämnhöjd runt om. Den har dessutom kryss på ett antal ställen. Har jag använt inomhus för att sätta snedtaket rätt, sätta upp avbärare till en innervägg rätt, till att måtta ut golvet vinklerätt mot dörröppningen, nivellera kakel, ...

Det är en billig version på laser, men rätt noggrann. Det jag tänkte på är inte specifikt min laser, mer nyttan av en självnivellerande laser med 90 grader mellan 2 vertikala linjer, och kryss till horisontell, och mer än 180 grader linjer.

--- Mats ---
Den liknar denna laser (Cubix Cross Line Laser);

http://www.axminster.co.uk/stanley-cubix-cross-line-laser

En variant eller en senare produkt..? Är denna något att ha?
 
Mogg skrev:
Den liknar denna laser (Cubix Cross Line Laser);

[länk]

En variant eller en senare produkt..? Är denna något att ha?
Det är en enklare men senare variant. Redan när jag köpte min hade det skett ett antal företagsköp, och jag tror inte min existerar idag. Bifogar en länk som visar dig vilka linjer som finns i min laser (.http://www.stanley-deutschland.de/laser/linienlaser/fatmax-matrix-cl54.html) Den du länkar till har ett kryss, och inget mer. Skillnaden ser du lättast på bilderna som visar den du länkade till (http://www.toolstop.co.uk/stanley-i...-cubix-self-levelling-cross-line-laser-p66104). Klicka på de små bilderna som finns direkt under bilden på själva lasern, de visar vad den har för linjer.

Generellt, skall man med laser ställa in ett 90 graders hörn krävs det två vertikala linjer som är 90 grader i förhållande till varandra.

Den du länkar till kan vara bra till mycket, men den ger inte någon 90 graders funktion, och heller inte en horisontell linje över 180 grader.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.