Om man skulle vilja slipa ett betonggolv, hur fungerar det i praktiken? Är det som när man slipar parkett, att man hyr en slipmaskin och slipar själv, eller får man ta dit både en slipare och hans maskiner?

Vad handlar det om i pris? Det jag funderar på är ett mindre golv, ca 15m².
 
Redigerat:
Tack för det. Nåt Tholmarks finns inte här, men det finns andra som hyr ut maskinen, så det löser sig.
 
Jag går i samma tankar. Behöver man tänka på något särskilt eller är det bara att koppla in och köra? Skall man ha olika sliprodeller påkopplade i ett viss ordning och så? Slits de ner? Får man med olika grovhet på sliprondeller då man hyr? Jag skulle gärna önska en steg-för-steg-beskrivning men hittar ingen.
Hur gick det för dig, andersmc? Törs man hoppas på en bild från någon av er? Behandlade ni med något efter slipningen?
 
Golvet blev inte slipat, av lite olika orsaker. Så jag vet inte mera nu än när jag ställde frågan. Men jag är fortfarande intresserad av tekniken.
 
finns lite olika slipar dels har du ju htc slipen som är "avancerad" det är som 3st puckar som roterar på en tallrik och det finns tre tallrikar under själva slipen dessa "puckar" eller sliprondeller kalla det vad man vill kan man byta i en massa olika steg ungefär som när man slipar trägolv, det är inget speciellt avancerat utan om du bara vill slipa plattan för ytans skull så går du över hela plattan med htc slipen eller dianovan som dom även kallas och då väljer du från grövre skivor till mindre och mindre osv det går att få fram en marmorlik effekt även kallat superfloor men då är det i 7steg du ska slipa vilket i slutändan blir ganska dyrt (samt en känslig yta för oljor,vätskor etc) då själva materialet i rondellerna är av industridiamant, sen av någon anledning som jag dock inte kommer håg så slips dom ner snabbare desto nyare betong det är.
sedan har du ju den lite billigare att hyra Abs slipen som även är enklare i sitt utförande du får en slät yta eller om du vill riva upp ytan men du kan inte välja flera steg såsom dianovan har utan det är enbart en platta med 3fasta icke roterande slippuckar på.

men vill du jämna av plattan för att lägga ett golv på så föreslår jag att du lägger ut en rätskiva gärna så lång som möjligt och märker ut där förhöjningarna är, du läggar alltså rätskivan i alla riktningar för att se var bulan börjar och slutar och vilket håll de sticker åt för att sedan slipa ner den alternativt spackla upp om det är svackor..
 
  • Gilla
johaneast
  • Laddar…
Det där med slitage är nog olika, är det ny betong så är det ett stål är det gammal betong ett annat
 
kan tilläggas också att det finns fler alternativ till absén bla en slipplatta men dom är färre..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.