Jag har målat mycket inomhus snickerier där jag först grundat med beckers olje basserade utegrund
och sen med oljebasserad "elegant" men nu är ju båda ett minne blott.:( Vad skall man använda idag?:confused:

Utegrunden använde jag bara för att den var lättslipad om man har mycket profilerad list så behöver det vara hyfsat lätt slipat, sen oljebaserad "elegant" den flöt ut fint och gav en ganska så jämn yta.
Jag har utrustning för att sprutmåla men på snickerier inomhus så föredrar jag att handmåla för att det blir för sterilt att sprutmåla tycker jag.

Nu står jag och bygger en veranda och hade lite oljebaserad utegrund kvar så jag kunde måla 2/3 av verandan.. HJÄLP måste jag vänta till sommaren så jag kan fortsätta, för vattenbaserad färg kan man ju inte använda nu..

Jag har 2 problem här...
1) Jag vill få upp panelen på verandan så jag kan sätta in fönstren jag just fick levererade.
Jag har plastat in verandan och grundmålar panelen där innan jag spikar upp dom, jag kan dock inte få upp temperaturen så mycket att jag kan använda vattenbaserad färg.
2) Jag vill kunna måla mina snickerier så dom blir snygga.

Hur gör ni andra?
 
Låg temp och hög fuktighet => din oljebaserade färg kommer inte torka. Kanske på ytan men inte hela skiktet.
 
Krillew skrev:
Hur gör ni andra?
Vi bor i Göteborg ;) här går det fint att måla. Jag noterade att vattenfärgen jag kör med är ok ner till +5 grader. ;)
 
Nu när all vanlig alkydoljefärg är vattenbaserad så har jag slutat helt med den och gått över till riktig linoljefärg. En dröm att jobba med i jämförelse. Luktar inte illa och är inte hälsovådlig. Vanlig såpa fungerar fint för penseltvätt. Nackdelen är den längre torktiden. Nu finns det ju sickativ att tillsätta för att korta ner den, men jag har inte prövat så vet inte hur bra det fungerar. Även om linoljan teoretiskt går att måla med i minusgrader så torkar den ju mycket lååångsamt vid låg temp och hög luftfuktighet.

All vattenbaserad färg går att måla med ner till 0C. Att det står +5C på burkarna är bara för att ha marginal. T ex i detta väderläge så kan det vara några plusgrader på dagarna, men krypa ner till någon minusgrad på natten. Antar att även vattenbaserad färg torkar långsamt ute nu på vintern.

Ser 3 alt.
1) Vänta med att sätta upp panel till våren
2) Sätt upp panelen omålad
3) Hitta/skapa ett uppvärmt utrymme att förmåla brädorna i

(Ang pkt 3: Jag har stått i vårt gästrum på ovanvån och målat lister på vintern. Lite meckigt, men nöden har ingen lag.)
 
Oldboy skrev:
Nu när all vanlig alkydoljefärg är vattenbaserad ...)
I allmänhetens ögon, ja. Bl.a. Flügger har fortfarande kvar och tillverkar löpande naftabaserad alkydoljefärg. Finns dock inte alla butiker, men åker man till Bollebygd finns rubbet.
Funkar fint att måla med även runt nollstrecket om färgburken är varm. Lite mindre "kluddmån" så det gäller att fördela färgen snabbt. Torktiden blir minst den dubbla. Färgens viskositet ökar dock betänkligt vid låg temperatur och därför blir det mer penseldrag i färgen. Inget att rekommendera för finare arbeten. Fasadfärg på finsågat går dock bra.
 
Efter att ha sett i nån av wagners broschyrer att deras proffssprutmaskiner har inbyggd värmare som värmer färgen till 50 grader för enklare applicering och mindre sprutdimma insåg jag att man gott kan ställa sin färgburk i en spann varmt vatten med en doppvärmare i, tänkte testa det när jag ska sprutmåla garaget inne snart. Tar nog en akvariedoppvärmare och sätter på max, tror jag. Får se till att fixera burken i vattnet bara, så den inte flyter upp :)
 
Hade förut en typ av termostat där man stoppade ner givaren i burken. Burken ställde man direkt på en liten elspis. Spisen anslöt man till termostaten och termostaten till eluttaget. På termostaten kunde man ställa in den temperaturen man ville ha.Mvh Lasse
 
lasse63 skrev:
Hade förut en typ av termostat där man stoppade ner givaren i burken. Burken ställde man direkt på en liten elspis. Spisen anslöt man till termostaten och termostaten till eluttaget. På termostaten kunde man ställa in den temperaturen man ville ha.Mvh Lasse
Ingen risk att det blev bränt i botten?
Funderade lite på den varianten med avstod just pga risken att plattan blir väldigt varm och förstör färgen.
 
Nej hade inga problem med det. Använde den till linolja var föreskrivet att linoljan skulle vara varm när man drog på den. kan tänka mig att den ska suga in bättre.
 
Vattenbadet funkar bra. Har provat.
Jag fick tag på ett rostfritt rör med gavel som jag ställde på en vanlig kokplatta. Man fick hålla koll på temperaturen manuellt med hjälp av en digital kökstermometer. Burken fixerade jag med bagageband över burken. Lite meckigt men funkade.
 
Redigerat:
S
har du inget garage eller källare?
 
Jo jag har både garage och källare men i källaren är det också tvättstuga så jag kommer stå i vägen..Jo vi har även bunkrat upp med vinterns förråd av pellets.. i garaget är det knöfullt med grejer så varken där eller i källaren kan jag få in hela längder på planket.

Tanken var att få upp så pass med panel att jag kan sätta in fönstren och då kan jag få upp tempen på verandan.
nu har jag täckt in med plast så jag får upp lite värme, det är öppet uppe vid takfoten så värmen drar ut där...
Jag får åka och köpa lite plast så jag kan få upp fuktspärren uppåt så skall jag nog kunna brassa på med värmaren.

Men nu är det ju inte bara verandapanelen som är problemet utan även snickerierna inomhus blir ju inte lika fina med "vattenfärg":(

Ja jag har också funderat på linoljefärg.. Johan jag skall kolla med Flügger om det går att få fram färg i Uppsala, tack för det tipset.
 
Redigerat:
S
om du ska ha linolje färg, då måste du ha något bra torkställe.
kanske måste röja i garaget.
 
Ja röja i garaget... Där står en Triumph spitfire som är delvis plåtren som jag håller på och renovera samt fräsbord mm..
Tanken var ju att renovera bilen men sen så gifte jag mig och blev tvungen och bygga ut huset.. Så garaget innehåller div projekt som jag suktar efter att få sätta tänderna i... Nu har vi flyttat upp på övervåningen så nu kan jag inte längre stå där heller... Så nu hoppas jag få till verandan så jag har en plats där jag kan vara.. Det är lite tjafsigt att bygga ett hus som man bor i samtidigt. Man måste få till ett utrymme där man kan vara, men så fort det går o stänga en dörr så vipps har familjen flyttat in i rummet.
 
Triumph spitfire! (y)

Nu blev jag avis.

Sätt dubbla el tredubbla lager med byggplast med läkt emellan så funkar det nog hyfsat. Blir lite som i lumpen när man körde fältbastu med dubbla tält.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.