Krilleman
Igen-kalkad beredare kan varar en orsak, om så är fallet så lär man ju bekräfta att det är så.

Kan du koppla isär kopplingarna innan blandningsventilen, koppla på en slang med korrekt övergång och släppa på vattnet för att bekräfta att det är beredaren som är boven i dramat?

En beredare i en panna är väldigt enkelt uppbyggd och få saker som kan kalka igen. Anslutningsröret som tar varmt vatten i toppen på beredaren är det först som ska kollas!
 
Dum fråga men, eftersom pannans temperatur är konstant (eller ska va iaf), är det inte bättre att montera en fast blandventil och inte en med termostat? Mindre rörliga delar så att säga.
 
adde_camilla skrev:
Dum fråga men, eftersom pannans temperatur är konstant ...
Det finns inga dumma frågor :)

Beredarens vattentemperatur kan variera med förbrukningen, t.ex. när man fyller upp hörnbadkaret.
Och inkommande kallvattvattnets temperatur varierar med årstiden, om inte annat.

Men var står det att det är en termostatventil? Den är nog bara justerbar.
 
Jag är ganska säker på att det stod termostatventil när jag köpte den.
Jag tror det blir till att plocka isär lite kopplingar och kolla backventil osv efter smuts...
 
Nog är det en termostatventil, annars skulle resultatet variera alldeles för mycket beroende på temperaturer och flöde. Du får väl kolla som Krilleman föreslog genom att koppla med slang så du ser om beredaren är igensatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.