Funderar på att skaffa platta så jag kan ha TS-55an som enklare bordssäg och har sett att det finns div satser från Festool för detta.

Jag tänkte göra en ny topp till mitt Kapex MFT och fälla in fästena för TS-55 i. Skulle det då räcka med CMS modulen?
 
Klart att det skulle fungera utmärkt - Nackdelen är att CMS modulen har en lite knepig fläns på enas sidan som gör den lite svår att fälla in.
Svårt att förklara så jag tog lite bilder, ena sidan på CMS plattan är precis 5mm tjock.

IMG_0657.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0655.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En annan tanke är om du avser att använda Festools anhåll till TS55 CMS så måste du montera plattan precis lodrät med MFT listen på ditt bord, då anhållet fäster in i denna utan problem.
Anhållet har en ganska lång skena så du kan nog hålla in CMS plattan i ditt MFT en bit utan problem.

Måtten på CMS plattan är 579x320. Säg till om du vill ha fler bilder i andra vinklar.
 
Redigerat:
Wow! Tackar för inputs och bilder! Skall ta och skruva av skivan från mitt MFT och mäta lite.
 
Tycker för övrigt att det är en genialisk idé att fälla in denna i ett MFT då jag anser att Festools CMS moduler är på tok för små.

Enda nackdelen är väl att man inte får någon tilt med CMS modulen.
Nr 2 som inte är hela världen är sågdjupet som med CMS och TS55 bara blir 50mm.

Jag hade redan CMS till min OF1400 fräs och hittade CMS TS55 med anhåll på halva priset, utställningsex. så det var ju bara att slå till! ;)
 
Redigerat:
Djupet är något jag har haft lite funderingar över också. Jag får ta och fundera lite och se vad jag behöver. Skulle behovet av högre kapacitet bli ett problem är jag helt säker på att Tyskarna har en fin lösning på det i TS75. :)

Har ett fräsbord från Axminster idag för DeWalt fräsen, men det tar så otroligt mycket plats så jag tänkte göra en skiva för det till Kapex bordet. Det var där idén om att även fixa till en bordssåg kom.
 
slacker skrev:
Klart att det skulle fungera utmärkt - Nackdelen är att CMS modulen har en lite knepig fläns på enas sidan som gör den lite svår att fälla in.
Svårt att förklara så jag tog lite bilder, ena sidan på CMS plattan är precis 5mm tjock. ...
Fina bilder. Kan tilläggas att den knepiga flänsen är för att CMS modulen skall kunna fällas ut och in i CMSen. Så monteringen skulle kunna nyttja det till att på ena sidan ha en lång aluminimum list. På andra sidan ligger modulen platt. På bilderna ser man en av två skruvar på den sidan. De är till för att pressa ner modulen i CMSen så den sitter fast. Så även där borde det nog sitta eneller anna metallbit.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.