Hej på er!
Till våren eller sommaren skall vi ev. göra om på vår övervåning. Som det är idag finns enbart toa och dusch på bottenplan. Därför tänker vi samtidigt göra en lite toa+handfat på andra våning när vi ändå håller på. Problemet är att avlopp endast finns på första plan och det är inte aktuellt att bryta upp golven där då det är nygjort. Rören går sen ner i torpargrund som ej är tillgänglig att krypa i.

Alt1. Det finns en rensbrunn precis utanför huset vig grunden. Därför undrar jag om man kan gå ut genom väggen med avlopp från andra våning, låta röret gå innanför panelen(huset är tillägsisolerat), och sedan ansluta till rensbrunnen bara? Problemet med en rensbrunn är väl som jag ser det att den har öppning åt två håll, så risk finns kanske att det spolar uppåt i systemet istället för ner? Jag funderar även på frysrisk och kondens osv?

Alt2. Ansluta toan på luftningsstammen som kommer upp på andra våning, men den är bara 75mm. Däremot går den spikrakt ner för att sedan ansluta till 110mm.

tacksam för synpunkter :)
 
Med kvarn på toaletten, så går den att ansluta till 32mm avloppsrör.

Om man har det som nödplan, så är det väl bara att ansluta en vanlig toalett till 75mm röret och se vad som händer. I sämsta fall får man göra om lite grand och skaffa en kvarn, eller pumpstation som det egentligen heter.
 
Ja då skulle jag ju kunna ansluta till avluftningen
 
O
Det borde kunna fungera å köra toaletten på ett 75mm rör. Det är väldigt mycket överkapacitet i avloppsrören....
Oftast utnyttjas inte mer än 10% av ett rör.... Har du då ett riktigt bra fall så borde det inte vara någon fara.... Men jag är inte expert... utan bara gissar mig till utifrån det jag lärt mig.... Om jag minns rätt så har en granne till mig 75rör på avloppet med toalett....
 
Krilleman
Det kan kanske gå, men inget jag rekommenderar. Normen för att koppla en normal WC är 110mm!

Sätt då hellre någon typ av kvarn/pump som ansluts på ditt 75mm rör för problemfritt "toa-besökande"
 
Men vi får skilja på proffsinstallationer - som alltid ska fungera och inte ha några reklamationer - då är kvarn den lösningen man ska välja.

Men som jag skrev i mitt första inlägg, det kanske fungerar utan kvarn - sannolikheten vill jag inte bedöma, men eftersom det röret är lodrätt, är väl oddsen inte helt dåliga. Samtidigt ska man förbereda för att sätta dit en kvarn om det inte fungerar. Man får också göra en bedömning av budgeten.
 
Krilleman
En WC-installation betecknar inte jag som en proffsinstallation. När man fuskar på hemmafronten har problemen en konstig förmåga att uppstå när dom inte behövs. Julen, midsommar, 50-års fest osv...
 
Väljer du att montera en wc med bakåtsprut samt en kvarn så blir ju installationen fackmässig, inte så kul att rota i avloppstopp finns trevligare saker att göra med sin tid på jorden.

mvh
 
Staffans2000
Det borde fungera fint.
Hade det varit hos mig, hade jag definitivt provat.
Kolla bara så att 75röret är i gott skick = tätt.

Staffan
 
O
Standarden är 110 rör men frågan är om 75 rör fungerar.... Jag tror att det fungerar...
Du kan koppla ihop 2st stammar till ett 110 rör utan att det blir fullt..
Varje stam betjänar 7st lgh. Förvisso en provisorisk koppling.... Nästan inget fall... men det fungerade....
 
Det jag skulle oroa mig för är att det kan gå trögt i övergången till 75 mm när det ligger en rejäl laddning i kröken. Väl inne i ett lodrätt 75 borde det trilla på.
 
Kul, då är det ju helt klart möjligt iaf. Att förbereda för kvarn låter ju klokt ifall det blir problem.
Alternativet med rensbrunnen utanför huset vad tror ni om den då`?
 
Jag har min toalett ansluten till 75 mm luftkanal på övervåningen. För att få mer fart så anslöts toalett med bakutlopp till 110 m rör som sedan gick in i klädkammare efter en vägg ca 1,8 m innan den anslöts till luftkanalen. Problemet jag har är att luftkanalen på bottenvåningen anslöts till 75 mm rör ytterligare ca 2.5 m innan den anslöts med 110 mm rör. Jag har haft problem med stopp och ofta när vi har haft gäster som också använt mycket papper. Ibland har jag kunna lösa det själv och ibland högtrycksspolning 2200-3200:-. Det finns 7 st krökar som bromsar vattnet samt att badkar och handfat ansluter efter toaletten och inte som nu och ligga före toaletten för att hjälpa till med spolningen.
Då vid installationen fanns det ingen bra kvarnpump. Enligt rörmokaren finns det nu en av kvarntoaletterna som är bra men jag vet inte vem eftersom jag inte ville byta. Vid nästa renovering kommer jag givetvis att bygga om rören.
 
Jag sällar mig också till skaran som tror det kommer att fungera. Tänkvärt kan dock vara att den horisontella sträckan med sitt minimala fall inte blir så lång samt att det inte blir för många böjar. Dock det viktigaste, att man inte pular toaletten full med papper, man kanske då spolar två gånger. En rensbrunn ute är bra att ha när den behövs. Är inte säker att den hjälper dig med denna toalett om det blir stopp i den. En renslucka i, om du har källare, eller där du kommer åt ledningen kan vara bra att ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.