RilleRock
Givetvis så skall du koppla dig fram så 1:a jacket blir på övervåningen.
 
Mitt problem till dig som verkar kunna detta:

Har byggt nytt hus. Har fått inkopplat ett telejack, dvs första jacket. Ska ha adsl och digital-tv som måste kopplas in i första jacket. Problemet är att jag inte vill ha modem och box i köket där första jacket är, utan i ett annat rum där det finns ett oinkopplat jack.

Menar du att om jag inte har en telefon i första jacket, så kan jag koppla modem och box i ett jack i ett annat rum, och då fungerar det?

fler frågor:

Är det svårt för en novis att koppla in de andra jacken och, om så behövs, flytta det första jacket till ett jack i ett annat rum?


Mycket tacksam för svar????

 
Kopplar du inte in något på slingan innan ditt "adsl-jack" så blir det precis som 1:a jacket, inga problem.
Försök dock att komma ihåg att det inte är första jack när det börjar strula senare (när du kopplar in telefonsvarare eller fax - har någon sånt fortfarande???)

Hade personligen inte flyttat 1:a jack, Murphy hade med garanti sett till att jag ändrat mig 2 veckor senare och valt ett nytt ställe att ha utrustningen på.

/J
 
Murphy? Förstår inte...

Men tack för svaret!

En fråga till för en trögfattad... Jag kan alltså om jag gör så, varken ha en telefon inkopplad i ursprungliga första jacket, eller i det jack jag kopplar modem och box?

Kan jag ha en telefon i ett redje jack då?

Många jack blir det...
 
Japp

Telejacken sitter i serie och så länge de jack som är före adsl-modemet är tomma så fungerar det, då modemjacket då blir ditt "första" jack. Efter det jacket kan du koppla fritt utan problem
 
Alltså...

Husets jack ligger som följer:

första jacket i köket, nästa jack sitter i hallen och det tredje jacket i ett sovrum längs bort i huset. Vi vill flytta så att första jacket är i rummet längst bort. Om jag bara kopplar in modem och box i det, så kan jag alltså inte ha en telefon inkopplad i nått av de två första?
 
Om du kopplar om jacken enligt Faidros länk
http://www.norr.villariks.se/filer/Flytta jack.PDF
eller mats_o¨s länk från en anna tråd
http://www.telia.se/PrivatWebben/Attachment/20030703/Jack_kopplingsschema.pdf

så kan du ha telefoner etc i valfritt jack.

Jag har min första dosa i köket och sedan dosa 2 i hallen dosa 3,4 i nedre sovrum samt ett antal dosor på övervåningen. Mitt första jack sitter i sista dosan på övervåningen och dosorna på nedervåningen följer efter i serie så att sista jack sitter i första dosan, dvs där telen kommer in i huset.

/Gojan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.