God dag!

Har ett 1-planshus med källare 85+85kvm byggt helt i blåbetong, även innerväggar. Tak med kallvind, tegelpannor. Kopplade träfönster 2-glas original totalt 18kvm yta. Källaren sticker upp ca 1m ovanför jord.

Uppvärmning: Elpanna Focus PW-13 från 2005, vattenburet system med 13st helt nya lågtempradiatorer, nya elektroniska termostater + utegivare.

Isolering på vinden med ekofiber + kutterspån (original) totalt 50cm, nydränerad källare med 10cm utvändigt typ isodrän/Platon.

För att få ner förbrukningen ytterligare, har hittills gått från 35000kwh till 25000kwh, vad hade ni gjort som nästa steg?
 
Glömde skriva att jag för att få ner radon installerat FTX, heru 100s.
 
En bra L/L VP är väll billigaste lösningen, och eftersom du har ftx så hjälper ju den till att sprida värmen, men fördel om man har ganska öppen planlösning,
annars en L/V VP som du kopplar in som komplement till el pannan, eftersom du har vattenburet, dock mycket dyrare investering. Brukar ju inte skilja mycket mot mark/berg VP
en effektiv kamin är åxå billigare än direkt el men kostar ju åxå en slant då.

jag värmer upp min kåk 77+77kvm med en LL VP per våning samt en kamin som stöd om de bli riktigt kallt (-25) under längre perioder. Funkar bra för min planlösning, men man kan ju inte ha stängda dörrar mellan rummen.
 
Ja, min nästa sak att se över vore elpannan. Iom att du har vattenburet redan går det ju relativt enkelt att byta system, och det finns ett antal möjligheter, bergvärme, LL VP, LV VP, pellets t.ex.

Beroende på hur mkt som går till uppvärmning kan man ju räkna på investeringskostnad kontra minskning av uppvärmningskostnad.

25000kWh, är det bara uppvärmning eller totala förbrukningen?
 
Jag tänker inte i första hand på att byta värmesystem, möjligtvis att komplettera med en l/v pump till elpannan men jag vill att investeringen betalar av sig på Max 3 år, då är möjligtvis de billiga pumparna från Jula intressanta.

Totalförbrukningen är ca 30000kwh varav 5000 är hushållsel inkl varmvatten.

Är det någon ide att göra åt fönster och i så fall vad? Någon som har värmefotograferat sitt hus före och efter fönsteråtgärd och vet om det gör skillnad?

Andra enkla åtgärder? Jag har fräscha lister runt fönster och dörrar.
 
Det är ju pannan du kan göra största besparingen på, men vist nya tätlister i fönster om dom e dåliga, byta till nya energi fönster räknar du inte hem på 3år.
 
När jag renoverade mitt hus byggt -52 så tänkte jag mer långsiktigt än 3år, tilläggsisolerade väggarna med 2x45mm, tak 500mm, nya 3glasfönster, 200mm pordrän i källaren, effektiv täljstensbeklädd kamin, 2st Mitsubishi fh35/q665 . Energisnåla vitvaror, Å har nu en elförbrukning på tot 11000kwh per år 77+77 kvm uppvärmt till 21-22g
 
Går ju tilläggsisolera väggarna inifrån med men det finns många åsikter om det :)
Har själv tegel och lättbetong samt 13mm tretex som isolering.
Och vissa väggar helt utan tretex.
Märks hur kalla väggarna är om man sätter något isolerande framför.
Som i hallen tex där jackorna hänger mot ytterväggen som är utan tretex.
Rätt många grader kallare där när man känner under en jacka som hängt ett tag.
Men även gamla fönster ska va en rätt stor bov jämfört med nya.

Annars tycker jag den största energibesparingen och även den enklaste och mest ekonomiska är att ha en så varm vinter som vi har i år :)
 
Fönster kan du nog i bästa fall max spara 10% av uppvärmningskostnaden. Brukar ge väldigt långa payoff-tider. Persienner el rullgardiner minskar värmeförluster på natten.

Tilläggsisolering av väggarna kan ge en del, men kan naturligtvis bli väldigt dyrt beroende på vilket ytskikt du har (på utsidan) och i vilket skick det är. Precis som med fönster så är det knappast lönsamt, om det inte är så dåligt att det ändå måste bytas.

Kvarstår byte/komplettering av elpannan, som tidigare nämnts.
Har du inte en extremt öppen planlösning så glöm LLVP.
LVVP är väl det som känns mest naturligt med dina förutsättningar.
Om man antar 50% besparing och 1.10kr/kWh så ger det 25000x0.5x1.10 = 13 750 kr besparing / år. Att ställas mot investeringskostnad.
Du har ju ett system som är förberett iom lågtempradiatorer, så installationskostnader mm borde gå att hålla relativt låga. Payoff-tid på 3 år är ju dock svårt att klara, men det ger en större besparing efter payoff-tiden, och sannolikt ett högre värde på kåken vid försäljning.
 
Fasaden är putsad men i halvdåligt skick, den skulle behöva lagas och målas om. Vad finns det för isoleringsmöjligheter där?

Att byta till isolerruta/energiglas i fönster alt komplettera med en extra ruta, lönar det sig?

Hur är det med gamla ytterdörrar i trä? Har 2st helt i massivt trä, isolerar dom bra?
 
Det vanliga är väl att smacka på frigolit sen putsa på det samt glömma justera för taket så huset sen ser överviktigt ut :)
Själv tror jag fönsterbyte ger betydligt mer än 10% men det beror såklart på vad man utgår ifrån.
Är dörrarna kalla när det är kallt ute isolerar dom dåligt.
En simpel ir-termometer kan nog va bra för att kolla upp var det skulle ge mest effekt att isolera.
 
Jag har själv suttit och räknat lite löst på olika typer av energisparåtgärder då jag har en gammal (>100år) skånelänga och direktverkande el.

Hur mycket man kan spara på varje separat åtgärd beror på hur mycket energi den "drar". Detta är något relativt, och unikt för varje hus.

Ventilationen är oftast den del som "drar" mest värme. Det var därför man på 70-talet tätade hus och ventiler allt vad man kunde. Gav snabba resultat på uppvärmningskostnaden, men också idag kända nackdelar (fukt & mögel).

Fönster: besparingspotentialen beror på först och främst om de står för 5, 10, 15 el rentav 20% av uppvärmningskostnad/värmeförluster. Det i sin tur beror på hur bra el dåliga övriga delar i huset är, vilket u-värde fönstren har, samt vilken yta de har.

I mitt fall skattar jag fönstrens besparingspotential till i bästa fall 10%. Då har jag gamla kopplade tvåglasfönster med u=2.7 - 3.0, dvs sämsta tänkbara ur energisynpunkt.

Dörrarna står förmodligen inte heller för så mycket av totalen, även om de är usla. Detta eftersom deras yta är förhållandevis liten, (jmft med golv, tak & väggar).

Fasad och fönster hör ihop. Om de ska bytas så bör det ske samtidigt. Tilläggsisolerar man ytterväggarna så behöver fönstren flyttas ut för att det ska se vettigt ut. I detta fall var ju även ytterväggarna klent isolerade, och de kan med fördel tilläggsisoleras för värmens skull. Då TS redan har åtgärdat många punkter så står förmodligen väggarna tillsammans med fönstren för en hyfsat stor del av värmeförlusterna. Kanske 20-25% (estimering mellan tummen och armbågen). Den besparingspotentialen ska vägas mot kostnaden att tilläggsisolera och ny fasad samt komplettera/byta fönster, och allt kringarbete runt fönstren, (utflyttning, lister, fönsternischer, fönsterbrädor och allt arbete [tidsödande finlir]). Om TS bara putsar i och målar om befintlig fasad så är ju den kostnaden nästan ingenting i jämförelse.

Personligen skulle jag aldrig byta ut orginalfönstren i ett äldre hus, av estetiska skäl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.