Hej!
Vi har precis köpt ett nytt hus som vi ska börja med att renovera. Det är ett enplanshus med källare och det mesta i huset är original från 70-talet. Vi vill skapa en öppen planlösning genom att ta bort två väggar i köket. Vi vill också flytta spis och därmed också fläkt och ha en takhängd spiskåpa ett par meter från där köksfläkten sitter nu.

Vi kommer också behöva flytta kyl och frys. Även vask (vetten) kommer behöva flyttas men det är till ett ställe där diskmaskinen finns nu så det bör väl inte vara några större problem?

Vi kommer köpa köket från Ikea. Är dessa förändringar (flytta / dra ny el, flytta fläkt) något som som hantverkare kan göra på några timmar eller kommer det bli mycket kostsamt och svårt att göra?
 
Beror helt på hur mycket som måste dras om/ skrotas när ni river väggarna, det smartaste är nog att ringa dit hantverkare nu, förklara vad ni ska riva , hur ni har tänkt göra, och be om en offert.
 
Capri skrev:
Vi kommer köpa köket från Ikea. Är dessa förändringar (flytta / dra ny el, flytta fläkt) något som som hantverkare kan göra på några timmar eller kommer det bli mycket kostsamt och svårt att göra?
Tyvärr får jag nog grusa det hela lite - Nej, jag tror inte det går på ett par timmar utan snarare ett par fler.
Frågan är mer eller mindre omöjlig att svara på utan mer fakta.
Går köksfläkten in i murstocken eller direkt upp på tak?
Vattnet kommer det upp ur golvet där den nuvarande diskhon står eller går den förbi platsen där ni vill ha den?
En diskmaskin använder ju inte både kallt och varmt så där finns det inte per automatik vatten till diskhon.
Nytt avlopp till diskhon dessutom.
Elen samma där - Kommer den upp ur golv, ned från tak eller ut ur vägg för DM och Fläkt?

Du behöver ju en elektriker, en snickare och en VVS'are och det är ju en del jobb. Skulle nog säga att vi pratar om dagar snarare än timmar....
Så kostsamt = Lagom
Svårt = Beror på men allt är ju möjligt.

Se till att ta in lite offerter och jämför dessa mot varandra.
Lycka till!
 
Tack för svar! Vi har redan bokat in några olika som ska komma och lämna offerter. Ville bara kolla lite här först. Eftersom att jag inte har kolla på var och hur ledningarna går antar jag att jag får vänta med mer exakt svar tills de varit på plats och kollat.

Hade räknat med ett par dagars jobb och lagom dyrt ville bara kolla så att det inte kommer kosta hur mycket som helst.
 
Capri skrev:
...Vi vill skapa en öppen planlösning genom att ta bort två väggar i köket...
Då kommer vi in på den eviga frågan: Är någon av väggarna bärande?

Och jag tycker det verkar som du bortser från att både golv, väggar och tak troligen behöver återställas/renoveras för att helheten skall bli bra efter en så omfattande förändring.

Jag skulle gissa (osett visserligen) på en veckas jobb.
 
Enligt mäklaren + besiktningsmannen + en byggnadsingenjör vi känner ska inte väggarna vara bärande. Men vi kanske ska höra med en byggkonstruktör för säkerhets skull? Golv ska läggas nytt, taket ska målas om och vi räknar med lite jobb för att få det att se snyggt ut.

Tror ni vi kan ta bort väggarna själva? Det är träväggar.
 
Säger besiktningsmannen och en byggnadsingenjör att det är ok att ta bort vägen så är det nog så.

Och det är klart att du kan ta ned en vägg själv.
Det är det roligaste som finns :)
Se upp för elledningar bara!
 
:) Låter kanon!
Vilket / vilja verktyg är smidigast att använda? Man ju inte skada elledningar och helst inte få med sig någon del av taket heller.
 
Tigersåg och kofot är det man brukar använda sig av vid rivning.
 
KnockOnWood skrev:
Då kommer vi in på den eviga frågan: Är någon av väggarna bärande?

Och jag tycker det verkar som du bortser från att både golv, väggar och tak troligen behöver återställas/renoveras för att helheten skall bli bra efter en så omfattande förändring.

Jag skulle gissa (osett visserligen) på en veckas jobb.
Och jag som precis gjort något liknande tror inte 40h räcker.
Fast som sagts tidigare i tråden så behövs mer info för att bedöma det.
 
sblixten skrev:
Och jag som precis gjort något liknande tror inte 40h räcker.
Fast som sagts tidigare i tråden så behövs mer info för att bedöma det.
Ok, hur mycket mer än 40 h tror du då?
 
Men vad ligger i detta extra arbete. När man river en vägg så måste golvet läggas om, väggarna tapetseras och taket fixas till och målas. Bara där går en vecka minst.....
Sedan skall el, avlopp, och vatten dras om
1-2 elektrikerdagar (2-3 besök)
1 VVS dag (1-2 besök)
2-3 snickardagar (3-4 besök)
 
Capri skrev:
Ok, hur mycket mer än 40 h tror du då?
Fast som sagts tidigare i tråden så behövs mer info för att bedöma det.
Lite bilder är en bra utgångspunkt för att kunna göra en bedömning/ställa fler frågor.
Jag vet ju inte ens om det rör sig om 20m2 eller 100m2.
 
Tack för era svar! Golvet och målningen fixar vi själva så frågan gällde det andra. Antar att det då blir lite mer än en veckas jobb. Om jag ska försöka räkna på det och räkna högt för att ha lite marginal, kan man då säga 500 kr/ h och sen rot på det?

Ang ytan så är det ett litet kök det handlar om, max 20 kvm.
 
Efter att ha sett bilden i din andra tråd så kan jag bara säga angående golv så blir det inte lätt att lägga nytt golv om det inte ska vara synliga skarvar. Ett flytande trägolv utan flera rörelseskarvar kan du glömma.

Om det är en traditionell spis (inte häll + inbyggnadsugn) så ska golvet ligga under spisen, samma sak gäller för kyl & frys. Om det ska vara sparksocklar under underskåpen så brukar det bli snyggast att golvet går under skåpen.

Där ni river väggarna kommer det antagligen saknas både golvytskikt och takytskikt.

Beroende på om ni vill ha olika ytskikt i vardagsrum, kök, matplats, hall & korridor eller inte. Om ni vill ha samma ytskikt utan synliga skarvar så är det mer eller mindre ett måste att köket rivs först, sedan monteras tak & golv, därefter monteras nya köket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.