peternicklas
nattugglan11 skrev:
En sanning med modifikation. Även OM en styrelse har "fria händer" så måste de vid större investeringar ta upp detta på stämman och rösta.

De flesta brf-stadagarna tror jag dock har en regel om att de måste tillhandahålla tv i alla lägenheter, men måste de vara fiber när man redan har ett fungerande coaxial? :)
Göra denna typ av rep/förbättring kan styrelsen göra utan att rösta om det på årstämman. Det handlar inte om några större kostnader samt allt de flesta är medvetna om att fiber höjer värdet på fastigheten.
 
Vad får ni om ni binder er 9 år?
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Då tror jag du är i fel delforum. Här pratar vi teknik, (och säger saker som "Och varför skall man ha badrum inne? Det har ju funkat med dass på gården i alla tider. Eller "Varför skall man tvingas till det? Rinnande vatten? Vi har ju pump på gården!" eller "El? Det kostar pengar... Det enda jag skulle använda det till är en lampa i köket och där har jag ju fotogen." eller "Köra på höger sida? Det har ju gått så bra på vänster i alla år.")

Du är intresserad av ett juridiskt spörsmål, du får nog mer relevanta och träffsäkrare svar om du ställer din fråga i det delforumet istället. (Be moderator att flytta, vet jag.)
Du ser ingen skillnad på att inte ha toalett inomhus och att uppgradera sitt Internet? Jag har fiberslang eller vad det kallas in genom källarväggen och får då och då erbjudande om att koppla upp mig, men jag skulle aldrig få för mig att betala hutlösa summor till Internet och tv som redan fungerar klockrent.
 
Skillnaden är väl att det i praktiken skulle vara enklare att ha toa ute än att vara utan Internet-anslutning...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Vad får ni om ni binder er 9 år?
Telefon, internet och 18 tv-kanaler. Priset är ungefär hälften av vad jag betalar i dag.
Jag tycker det låter som en bra deal i dag, men om några år är anläggningen kanske omodern (vem vet hur tekniken ser ut om 5 år?) och då har kanske priset reducerats till en bråkdel av vad det är i dag.
 
haavard skrev:
Telefon, internet och 18 tv-kanaler. Priset är ungefär hälften av vad jag betalar i dag.
Jag tycker det låter som en bra deal i dag, men om några år är anläggningen kanske omodern (vem vet hur tekniken ser ut om 5 år?) och då har kanske priset reducerats till en bråkdel av vad det är i dag.
Kapaciteten i fibern ligger så högt över vad som tas ut idag så det lär dröja länge innan den blir omodern. Övrig utrustning som fiberkonverter, tv- och telefoniboxar kan ju enkelt bytas ut när det behövs. Priset på fiberinstallationer har legat rätt fast och lär knappast gå ned särskilt mycket då det är grävning och förläggning som kostar, inte utrustningen i sig.
 
stake skrev:
men jag skulle aldrig få för mig att betala hutlösa summor till Internet och tv som redan fungerar klockrent.
Och när du i framtiden ska sälja din BRF så kommer köparna att säga "jag skulle aldrig få för mig att betala så mycket för en bostad som inte har fiberanslutning".
 
Har inte koll på hur alla nätägare gör men vissa fibernätsägare blåser in två fibertrådar till villor när dom installerar, för att framtidssäkra och ha möjlighet att bygga ut med högre kapacitet lr fler funktioner med relativt små ingrepp.
Så man kan väl se fibern som en relativt framtidssäker lösning, och med tanke på hur länge man redan använt det för överföringar av hög kapacitet i höga hastigheter. Skanova bl.a har väl byggt fiber i minst 10 år högre upp i näten.
 
Nerre skrev:
Och när du i framtiden ska sälja din BRF så kommer köparna att säga "jag skulle aldrig få för mig att betala så mycket för en bostad som inte har fiberanslutning".
1. Jag ska inte sälja den. 2. Jag tror att det finns väldigt många fler saker som är viktigare än om det finns fiber eller ej. De som använder fiber fullt ut och inte klarar sig med vanlig Internet och två är lätträknade.
 
stake skrev:
De som använder fiber fullt ut och inte klarar sig med vanlig Internet och två är lätträknade.
Knappast så. Däremot är det förvisso många som inte behöver den extra kapacitet som fibern ger möjlighet till. Vi som jobbar hemifrån flera dagar i veckan är dock mycket glada över fiberanslutningen och de snabbare anslutningstjänsterna. 6Mbit adsl fungerar då för småfix men blir begränsande.

Det skulle hedra dig om du uttrycker dig i termer av dina egna behov och vad du behöver, inte vad andra behöver för det tror jag du inte har någon koll på.
 
MathiasS skrev:
Knappast så. Däremot är det förvisso många som inte behöver den extra kapacitet som fibern ger möjlighet till. Vi som jobbar hemifrån flera dagar i veckan är dock mycket glada över fiberanslutningen och de snabbare anslutningstjänsterna. 6Mbit adsl fungerar då för småfix men blir begränsande.

Det skulle hedra dig om du uttrycker dig i termer av dina egna behov och vad du behöver, inte vad andra behöver för det tror jag du inte har någon koll på.
Du skriver själv att du är glad över den och inte behöver den, och jag behöver inte dina råd så spar mig dem.

Vi hade förfrågningar i området om det fanns intresse för fiber, och man skulle skriva upp sig och om en viss mängd var intresserade skulle man få rabatterat pris. Man kunde följa resultatet på nätet och intresset var minst sagt svalt.
Jag jobbar dessutom hemifrån ett par gånger i månaden och mitt trådlösa 4g duger väl för min del.
 
Nej, jag skriver inte att jag inte behöver anslutningen, jag skriver att den 6mbit adsl jag tidigare hade var begränsande. Begränsande i den mening att jag inte kunde göra allt jag behövde göra, vilket jag nu kan. "Vi" som sitter i samma sits som undertecknad är knappast lätträknade.

Att du inte behöver en snabbare anslutning är ok, du är inte ensam om det, men avstå gärna från att tala om vad andra behöver.
 
stake skrev:
1. Jag ska inte sälja den. 2. Jag tror att det finns väldigt många fler saker som är viktigare än om det finns fiber eller ej. De som använder fiber fullt ut och inte klarar sig med vanlig Internet och två är lätträknade.
Tror inte du behöver oroa dig.
1. Majoriteten vill kunna koppla upp sig på internet sedan om det är via adsl, kabeltv, ethernet eller fiber 3g/4g spelar mindra roll bara det fungerar för de,

2. Det är och kommer vara bostadsbrist i sthlm under väldigt lång tid.
Behovet av bostad går före fiber.

3. är det ett bra läge så är det inga problem att sälja och även om det inte skulle vara toppläge så kanske man kan dra in fiber i efterhand, dvs någon köper lägenheten och sedan drar man in anslutningen i samråd med andra medlemmar.

Vad spelar det för roll om det finns fiber när köket måste bytas ut badrummet renoveras golv bytas m.m?
Att köpa lägenhet handlar om så mycket mer än tillgången till fiber men det är helt valfritt att sätta sina avgörande kriterier när man ska köpa en bostad.
 
Redigerat:
  • Gilla
stake
  • Laddar…
Bor i en mindre by (en sån där utan affär å grejer) med ca 1000inv. Vårat fiberprojekt avslutades i våras med 3-400 anslutningar. Ganska omfattande grävning under lång tid då ytorna sträcker sej nån mil. 20.000 per hushåll för de som ville med. Ansåg det som en självklarhet. Givetvis har inte alla behovet för det IDAG, men hur läget ser ut om 5år, det kan vi nästan räkna ut. Ser det också som någon sa, att värdet, alt. köpintresset vid framtida försäljning stiger (eller inte sjunker kanske det ska va). Samtidigt som dagen den dagen kommer som man MÅSTE ha fiberuppkoppling så hade min installation blivit betydligt dyrare än 20"

Varenda pryl vi köper vill, av en eller annan anledning in på nätverket, tom nån värmepump vill ju va på internet för att kolla Nordpol.
Att inte vilja ha känns kortsiktigt.
 
  • Gilla
Korvgubbe och 1 till
  • Laddar…
Andy78 skrev:
2. Det är och kommer vara bostadsbrist i sthlm under väldigt lång tid.
Behovet av bostad går före fiber.
Nu är det väl sällan man endast har en bostad att välja på. I alla fall i BR-svängen.

Bensinen blir dyrare och kollektivtrafiken blir sämre samtidigt som det blir vanligare och vanligare att jobba hemifrån.
Jag vet inte var ni bor, men jag bor i en förort till Stockholm där fiberanslutning är mer regel än undantag.
Det ska mycket till för att jag skulle flytta till ett hus utan fiber.
Att någon annan lyckats jobba hemifrån fyra dagar per år väger ganska lätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.