God jul allesammans! Verkligen skönt att kommunen fortsätter att satsa på Hällbacken och inte bromsar upp exploateringen, nu när intresset visade sig vara lite sämre än beräknat.
 
Hej,

Vi ska också bygga på etapp2, vi har en tomt på den övre slingan(1:186). Vi fick vårt bygglov i början på December så vi är redo att starta.

Vi är dock lite oroliga angående snöröjning av den övre vägen, då vi ska börja med grund i mitten på april(huset kommer slutet på april). Är det någon som hört nått om detta? Tor jag ska kontakta kommunen efter alla helger är slut och kolla hur planerna ser ut angående färdigställandet av den vägen. Det verkar ju som om dom bara plogar dom asfalterade delarna (även om det just nu inte finns så mycket att ploga)

Vi ska för övrigt bygga en 1 1/2 plans smålandsvilla (Nybro).

Ska bli kul att se vad alla andra bygger för hus.
 
Hej, oj det var snabba ryck. Hur länge tog det från att ni ansökte tills ni fick bygglovet beviljat ?
Pratade med en "grävare" om att gräva in servisen i april/maj men han tyckte att det måste hinna torka upp först. Han trodde det skulle bli alldeles för geggigt att gräva.
 
Det tog ungefär en månad att få bygglovet.

Vi lär ju märka om det blir geggigt, vi har inte så mycket att välja på när huset kommer i slutet på april :) Vi ligger ju högst upp så vi får hoppas att det innbär att det inte är lika blött där.
 
Ok, 1 månad det kändes som en bra handläggningstid. Vi ska skicka in strax bara vi får klart med allt så.
Man börjar ju få upp ett otroligt sug efter att få flytta in i ett nytt hus och värre kommer det bli... Men den som väntar på nått gott...
 
Hej Eplfrlu! Vad roligt att ni oxå väljer att skriva på tråden. Vad snabbt allt det här byråkratiska gick för er, vi valde tidigt husleverantör men har liksom fastnat i en väntan på svar från samtliga instanser! Villa Nybro är ett jätte fint hus :)
 
Snart dags för att söka bygglov. Hur har ni gjort med kontrollansvarig, valt någon slumpvis från Boverket eller fått rekommendation?
 
Hejsan
Jag undrar om någon vet vad planen är för förskola i området, tidsplan t ex.
 
Kan tips om denna presentation ifall du inte sett den:
http://www.lulea.se/download/18.621b6126142bba3fe5e2e5/1386167345305/halllbacken+etapp+2+presentation.pdf


Planen för förskola (kombiskola) vill jag minnas från infomötet var verksamhetsstart 2016/2017.

Man kan se på bakgrundsfaktan på http://www.lulea.se/boende--miljo/tomter-och-mark/information-om-tomter-pa-hallbacken-etapp-2.html
"En ny förskola planeras på Hällbacken, med verksamhetsstart 2015/2016" så det har blivit skjutit från det.

Välkommen till tråden och forumet!
 
Jag kollade först på Boverket men sen hörde jag med dom som vi ska bygga med och dom hade en som dom brukade anlita så det löste sig på det sättet.
 
Jag ringde på Boverkets lista, vi vill ha en oberoende KA. Fick napp efter andra samtalet, så det gick snabbt.
 
Tack för svarJohan01!
Vi har anmält oss sent till tomtkö och fick ett erbjudande nu att söka de tomter som blivit över på etapp 2. Vi har inte bestämt oss helt, har funderat lite på att vänta på etapp 3 också men det kanske dröjer innan det släpps? Hursomhelst verkar området bli bra och då vi har två småbarn känns en förskola/skola som ett klart plus.
 
Spännande! Tänk snart är våren här och då kan vi alla påbörja våra byggen. Hur går det med era bygglov, har ni lämnat in och fått igenom det? Kan det verkligen ta 10v!? Vi har än inte fått tillbaka de slutgiltiga ritningarna från vår leverantör, och vi ska börja bygga i mitten av maj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.