Tanken är väl att denna tillbyggnad är etapp 1 och att det skall byggas till ytterligare husets förlängning till vänster i bild därefter. De är dock inte beroende av varandra mer än att om båda skall bli av måste detta göras först.

Och det här med suterräng eller inte är väl en smaksak, men det har alltid varit en dröm att ha det så. Återstår dock att se hur det blir efter denna utredningen. Bästa är att det inte är någon deadline :)

Ja, tanken är att bo i huset samtidigt.

Vad är orsaken till att det skall behöva kosta 100'000 att påla?
Drar till med 3000 inkl. moms per påle x 6 kanske för hela husets bredd = 18'000
Sedan någon etablering på 2500 och en hel arbetsdag för en hyfsat dyr maskin = 8x1200kr/dag = 12'000
Sedan lite utökad armering/förankring och annat som lägger på några lappar och så några lappar bort för ROT på maskinförare.

Slutsiffra 30'000

Måste väl vara rimligt eller vart är min felbedömning?
 
Kul ide, låter dock krångligt och väldigt dyrt.
Du har inte funderat på att gräva ur på vänster eller höger sida av huset istället?
Vet ju inte hur planlösningen ser ut, men du skulle ju kunna få ett likvärdigt resultat med mindre risker och framför allt billigare...
 
Jag har funderat på det mesta :D

Detta är det sätt som blir bäst med alla hänsyn jag tagit, planlösning, insynsskydd, sol, utsikt och byggnadsteknik, förutom just den fråga som avhandlas här.

Om vi utgår från att det föreligger en sättning som jag misstänker (har 4cm fall på golvet i tillbyggnaden på 6,5m) så måste det kanske till en uppsadling och en åtgärd på bjälklaget i alla fall vilket kommer driva kostnader.

Och då ser jag synergieffekter här. Men kanske är det lämpligast att inte göra något alls åt uterummet och gå direkt på det stora byggprojektet som kommer utföras inom 4-5 år oavsett deletapp eller ej.

Men klart är ju att ni avråder mig i alla fall, och jag frågar ju trots allt för att få era tips och åsikter :)

Om ni lägger ihop 1+1 med den tidigare bilden kommer här en väldigt ofärdig översiktsskiss på den senare tillbyggnaden som redan till stor del är färdigritad. Den kommer få en platta i 2 etage, där det lägre etaget är i samma nivå som grusgången på fotot från föregående sida i tråden. Med e soutteränglösning likt den jag strävar efter blir det alltså 3 olika golvnivåer. Total yta blir 175 ovan mark + 85 i källarplan utan att gå in på vad som klassas som boarea eller ej rent definitionsmässigt i en souterrängvåning.
 
  • hus.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägger in en bild på vyn från sjön efter denna tillbyggnad så ser ni hur jag tänker att fasaden skall arta sig.

Nedre är alltså nuläge...
Souterräng-delen är inte inritad här då den idén är nyare än den stora "generalplanen" som funnit sedan före vi köpte huset.

Och Gott Nytt År förresten! :D

hus2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fanjunkarn
  • Laddar…
Läget är ju bra om man säger så.
 
Kort inlaga: istället för att växla av uterummet och gräva under vilket kommer vara jäkligt krångligt - varför inte bara anlita någon som Kran-kjelle och lyfta uterummet åt sidan? Kanske tillochmed återanvända på annan plats....
 
Eller kanske bara riva uterummet och bygga nytt och friskt och bäst.

Jag har en polare som byggde källare under sitt stora 180 kvm hus.
Han köpte en liten BobCat och slog ett hål i grunden och började gräva ur.
Grävde ur på mitten och gjorde ett stort antal gångar fram till grunden och som han på dessa platser grävde ner till ett sådant djup att han kunde göra feta fundamenten för plintar.
Med plintar var tredje meter så grävde han ur resten av grunden på både ut och insida.
Till slut stod huset i luften på dessa plintar, och då var det fritt fram att göra det som behövdes för att få källare under hela huset.
Förberedelser som dessa är inga stora pengar, mest hårt arbete, men kräver förstås att man tänker till innan......
 
Att demontera och återuppbygga/nybygga har jag funderat mycket på. Den största materialkostnadsposterna i denna byggnadskropp ligger i helt klart i fönster som går att återanvända. Även ytgolvet är ganska exklusivt men går att lägga om igen och mycket annat går oxå att återanvända även om jag skulle bygga nytt. Så det kan finnas ekonomisk försvarbarhet här. Men här vacklar jag ändå med risk att jag underskattar något.

Däremot där med att lyfta åt sidan har jag inte funderat på och det känns är väl egentligen inte alls som någon dum idé.

Slänger in en skiss nedan, där rosa är bjälklag, blått är bärlinorna, och gult är ett speciealtillverkat lyftok med röda lyftpunkter. Nog borde det kunna fungera. Och så förbereda ett enklare avvägt plintupplägg på intilliggande gräsmattan där man ställer hela huskroppen under resterande projekt.

Fördelar:
* Bygget av nya grunden kan göras på konventionell väg
* Förhållandevis billigt
* Tidsmässigt ganska snabbt utfört

Nackdelar:
* Taket måste troligtvis läggas om i sin helhet - falsat plåttak.
* Risk för mycket skador i vägg-ytskikt. Dock litet problem eftersom det är panel på merparten av innerväggarna.
* Den fristående tillbyggnadsdelen samt oxå huset måste vädertätas under tiden.

lyft.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Antagligen är det så att man måste riva mer än man tror för att dela huskropparna men jag tror det kan vara värt det för att kunna arbeta fritt med nya grunden.
 
Hur gick det med detta? :)
 
Hej! Undrar hur det blev med det här projektet är nämligen på gång att dra igång ett liknade.
 
Hej,

Hittills har det inte blivit något tillbyggt alls faktiskt, men nu finns bygglov och K-ritningar är på G, men för en helt annan lösning.

Så tyvärr har jag inte mycket att tillföra här mer än den informationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.