Har Du möjlighet att lägga ut bild på husen, det som ni ritat och det som du anser är kopia, så kunde det underlätta, för att bilda sig en uppfattning om hur "lika" husen är.
Den adress du hänvisar till i första inlägger, visar 3 hus, inget heter skeppsvik, så vad är det som gäller. Namnen på husen passar väl in i Abbekås, men inte i Marieholm.
 
saturnus2 skrev:
Men när det gäller Turning Torso i Malmö, tror jag att man vill hävda upphovsrätt.
Byggherren för Turning Torso glömde skriva in i kontraktet att arkitekten inte fick lov att kopiera torson igen. Så nu växer det upp ett par kopior av denna i Spanien.
 
Till saturnus, det skulle vara skepparen. ;)
Vårt hus heter i alla våra papper villa Margareta. Jag har här scannat in det sista av våra bygglov. Vi har varit tvungna att ändra bygglovet pga uppfarten till carporten skulle annars blivit för brant. T o m 3d skissen på huset överenstämmer exakt med vårt förhållande som vi har mellan hus, carport och väg.
 
  • byggahus2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och här kommer fasaderna... Det enda som skiljer är de trekantiga fönsterna mellan vårt hus och skepparen.
 
  • byggahus3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo det förefaller vara samma hus. I Ditt första inlägg Anders 1010, får man uppfattningen att du kommer till Roxistenhus med egna ritningar på ett hus som du eller en arkitekt ritat. Men jag misstänker att du med egna ideér låtit Roxistenhus rita upp huset i sitt ritprogram, som då också kommit med förslag m h t olika byggmått, fönsterstorlekar o s v. = detta en gissning.
Jag gjorde nämligen själv en ritning till vårt nuvarande hus, som sedan LB-HUS körde i sitt datorprogram, för att få fram byggmåtten= något fönster och vägg fick flyttas någon dm. Men annars blev det som jag ritat det från början, och ingen annan har ett likadant hus. Hus nr 2, som vi håller på att bygga, har jag också ritat själv. Dessa ritningar lämnades till kommunens byggavdelning, som beviljade bygglov utan anmärkning. (Bygger själv i lösvirke, inte långt från Marieholm)
Men i ditt fall, tror jag att det hus du ritat, har efter samspråk, blivit ett hus som Roxistenhus har färdigt i sitt ritprogram. Vill inte på något vis förringa dina ritkunskaper, men en gissning hur det gått till.
 
yonna skrev:
Byggherren för Turning Torso glömde skriva in i kontraktet att arkitekten inte fick lov att kopiera torson igen. Så nu växer det upp ett par kopior av denna i Spanien.
Riktigt, så brukar det sluta när man hämtar sina högt värderade chefer från de egna leden och då med partibok= rätt åt dom.
Tror också att arkitekten/konstruktörer har cyklat med den där örbäck och dennes gäng, samt blåst HSB på en hel del. :cool: :cool:tillsammans med örbäck :cool:
 
T o m förstermåtten fick de en skiss på och vilka som var öppningsbara mm. Vi har båda läst 4 årig teknisk utbildning och kan rita. Svärfar har också sedan ritat upp huset i 3d CAD. Vi har alltså inte diskuterat något utan bara frågat kan ni bygga detta och frågat hur mycket kostar det. Detta är 3 huset vi bygger/planerar.

Om man tittar noga finns det en skillnad mellan deras och vår planlösning som lämnades in till bygglovet. I grovköket (tvättstugan) är vasken spegelvänd och garderoberna borttagna, denna ändring gjorde vi efter att bygglovet godkändes. Deras planlösning är exakt kopia av vårt hus. T o m fel angivet golvarea i allrummet i öv ( pga duschalkoven = 1kvm) men man rättade inte till det, ska alltså vara 21kvm.

mvh
margareta sjödin
 
Förstår nu att Ni är upprörda. Svårt att råda, andra inlägg har berört det mesta, som att ta ett snack med Roxistenhus, som förmodligen inte leder någon vart.
Men att ta ut stämning i Tingsrätten är inte kostsamt (450Kr) med inriktning på att domstolen ålägger Roxistenhus att återlämna ritningarna till Er. Man ställer inga ekonomiska krav (möjligtvis de 450Kr) Med detta uppnår man upprättelse samt att ärendet förmodligen uppmärksammas av media som ger Roxistenhus dålig publicitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.