Med dom svaren som du ger så får tycker jag att det bästa du kan göra är att be en elfirma att lämna
en offert på dina önskemål.

Med vänlig hälsning sdl706
 
sdl706 skrev:
Med dom svaren som du ger så får tycker jag att det bästa du kan göra är att be en elfirma att lämna
en offert på dina önskemål.

Med vänlig hälsning sdl706
Det är väl ungefär det jag också tycker :) man ska passa sig för el och i viss mån vvs och man inte vet mad man håller på med.
 
i mina ögon låter centralen med 6A vara en undercentral till den andra centralen. Att säkringarna går i den andra centralen med 10A kan vara så simpelt att det ligger på samma fas fast olika grupper. Men då borde du snart skjuta en huvudsäkring tycker jag.

Kan du ställa ner styrkan på byggfläktarna och evt kanske försöka stänga av allt onödigt i huset?
 
-=fullmoon=- skrev:
i mina ögon låter centralen med 6A vara en undercentral till den andra centralen. Att säkringarna går i den andra centralen med 10A kan vara så simpelt att det ligger på samma fas fast olika grupper. Men då borde du snart skjuta en huvudsäkring tycker jag.

Kan du ställa ner styrkan på byggfläktarna och evt kanske försöka stänga av allt onödigt i huset?
Det mesta du skrev är för mig obegripligt.
Har bara bott här i 2 månader så har noll koll på hur allt hänger ihop.

Däremot gick en säkring i ett 3e skåp precis. Detta skåp sitter bredvid elmätaren och i denna satt 9 st 16a säkringar varav 1 gick nu.

Fattar ingenting. Är det normalt med 3 proppskåp i ett hus på 110 kvm??

Har dragit ner byggfläktarna till 1200w styck. Hoppas det hjälper.

Det konstiga är att det funkar ett tag, sen går säkringarna.

Min enda erfarenhet av el är bilelektronik och då sticker säkringarna omedelbart om något är galet.
 
Jvona skrev:
Det mesta du skrev är för mig obegripligt.
Har bara bott här i 2 månader så har noll koll på hur allt hänger ihop.

Däremot gick en säkring i ett 3e skåp precis. Detta skåp sitter bredvid elmätaren och i denna satt 9 st 16a säkringar varav 1 gick nu.

Fattar ingenting. Är det normalt med 3 proppskåp i ett hus på 110 kvm??

Har dragit ner byggfläktarna till 1200w styck. Hoppas det hjälper.

Det konstiga är att det funkar ett tag, sen går säkringarna.

Min enda erfarenhet av el är bilelektronik och då sticker säkringarna omedelbart om något är galet.

Ditt skåp jämte Elmätaren heter Fasadmätarskåp alt mätartavla. Här sitter dina huvudsäkringar till all el i hela huset.
Att du har ett elskåp tex i källaren är normalt.även en mindre central på något annat våningsplan kan vara lite vanligt. Med i större hus eller 2 familjshus etc. iaf.

Säkringarna som sitter vid elmätaren går till din stora central och från din stora central till den lilla centralen. Att du skjuter 6A först är helt i sin ordning. att du sen skjuter en säkring i den stora centralen betyder att denna central matar den lilla centralen. Här kanske även något mer är inlagt tex ett sovrum mm.

Nu kanske du ligger och nosar på över 10A om vi räknar med att lite övrigt i huset går på samma säkringar. Detta är på samma fas dvs en av de tre faserna in i huset. Du kanske har 16A som huvudsäkringar? iaf ligger du då kanske på över 10A i din stora elcentral på just den gruppen och den fasen. Drar du igång spisen och ska laga mat så kanske den totala summan på just den fasen överstiger 16A och att du efter en tid skjuter säkringen vid elmätaren.

Inget konstigt alls. Detta är ren mattematik. ett plus ett osv. Många bäckar små gör sig till en fors tillslut.
Att säkringarna går efter en stund har att göra med att de klarar att överbelastas en stund innan de tillslut löserut.

Man kan säga att en 10A gängsäkring kan belastas uppemot en halvtimme med ca 16A innan den löser ut.
 
Göran.W
Lite ot men man torkar ut bra mycket fortare med avfuktare för värmer man upp med fläktar tycker man in en massa fukt i väggar och liknade iom man värmer upp luften om man i inte vädrar något djävulskt samtidigt.
Sen dra ju fläktarna bra mycket mer ström än en avfuktare.
 
O
Tänkte åxå på den detaljen.... avfuktare borde vara bättre....
 
Göran.W
Inte bara borde utan det är bättre med avfuktare.
Det första försäkringsbolag gör vid en vattenskada är just ställer ut avfuktare sen kan den förhöjda temperaturen påskynda ev mögel påväxt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.