Nån som vet om man kan öppna denna låskistan? Tryckfallet (eller heter det fallkolv? Eller nåt annat?) gnisslar så, har hällt i massor med olja men gnisslar ändå när man trycker ned handtag (eller trycker in tryckfallet). Så måste kanske öppna kistan, men går det? I så fall hur? Finns ju inga skruvar att skruva loss...
Det är väl fjädern som gnisslar? Men problemet kvarstår, hur öppnar jag för att smörja när det inte finns några skruvar att öppna med?
tack
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Låskistan är nitad för att den inte ska gå att öppna utan bör bytas ut när bekymmer uppstår.
Gnisslandet brukar uppstå pga korrosion på en fjäder men det är inte så vanligt fel.
Om du har flera dörrar med samma modell av låshus men med annan hängning så kan du testa att byta plats på dom (kräver att du byter hål som plastbiten sitter i) och hoppas att det hjälper.
Min rekommendation är att byta ut till en ny då det inte kostar några stora pengar att köpa ett nytt låshus.
Den modellen du har heter ABLOY 414 (kan även stå FAS eller Boda på låset).
 
  • Gilla
Annyy
  • Laddar…
Byta ut låter som en bra idé men om man verkligen vill rädda pjäsen så kan man koka den i olja. Fyll en plåtburk med motorolja. Lägg ner pjäsen och värm upp till en 60-70 grader. Låt stå tills det svalnar och häll av. Lägg pjäsen i knycklat tidningspapper och vänd på den då och då ett par far så att oljan får sippra ut.

Torka av och återmontera.
 
  • Gilla
Annyy och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Det jag gjorde, att hälla cykelolja i funkade på en av låskistorna, har slutat gnissla. En annan gnisslar än, men verkar som att ösa olja i hjälpte. Fast nu lär väl dörrarna inte må så bra när det rinner ner olja i dem?

oh well, dörrarna är ändå fula :) ville ha en snabb fix för att inte störa sovande barn
 
S
ta inte någon matolja bara. vanligt i göteborg. bland äldren damer
 
Staffans2000
Ännu bättre är att värma upp fett till flytande form som den lille gynnaren kan bada i.
Låt den droppa av medan den är varm.

Staffan
 
Nä, cykelolja tog jag...fick duga
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.