Jodå - senaste beslutet från länsstyrelsen var en hel lunta. Men både länsstyrelsen och tingsrättem avvsiar mitt klagande mht att bara byggherren har juridisk rätt att klaga på ett slutbesked. Vilken bakgrund har du till sånt här?
Vi kanske ska gå över till privatmail istället?
 
Vad är det egentliga problemet?
Ogillar du din granne?

Interimistiskt slutbesked kan man få av flera anledningar, jag sitter tex på ett sådant pga att jag inte är klar med mitt garage men villan var färdigbyggd.
Det var inga som helst problem att få ett sådant, troligen har väl din granne då pratat med handläggaren på kommunen och då fått detta godkänt, vad han sedan gör med villan under tiden bryr väl sig inte kommunen direkt om.

Mitt gäller 5 år från byggstarten av huset, jag har 4 år kvar på mitt.

Dock blir mitt garage klart nästa vecka och pappren skickas då in för det riktiga slutbeskedet.
 
Har du kontaktat förvaltningsrätten?
 
Ett av många problem med detta är att rivningsvillan är uthyrd till ett varierande antal gästarbetare som ett sorts arbetsläger - vilket oxå torde vara planstridigt, samt att ingen annan får ha två villor på sin tomt o.s.v.
Det enda skälet till detta 3-åriga slutbesked är enligt kommunen att rivningsvillan inte är riven enligt kommunens krav i bygglovet för den nya villan.
Jag har inte kontaktat förvaltningsrätten eftersom inget fel har begåtts enligt varken kommunen, länsstyrelsen eller tingsrätten.
 
C
Läs privat mail!
 
Jag tror att jag har läst det och oxå svarat dig med ett vanligt privat mail. Har du inte fått det?
 
C
Nej
 
Konstigt, 22:40 skickade jag det till dig
 
Redigerat:
C
Sorry,jag är 400 mil från dig o hit fungerar det ibland o ibland inte....
 
Det var lång borta. Det första som jag skickadetill dig i går kväll fick jag felmeddelande på - men inte ännu inte på det andra. Jag skickar ett testmail nu snart så får vi se...
 
Framtand skrev:
Ett av många problem med detta är att rivningsvillan är uthyrd till ett varierande antal gästarbetare som ett sorts arbetsläger - vilket oxå torde vara planstridigt, samt att ingen annan får ha två villor på sin tomt o.s.v.
Det enda skälet till detta 3-åriga slutbesked är enligt kommunen att rivningsvillan inte är riven enligt kommunens krav i bygglovet för den nya villan.
Jag har inte kontaktat förvaltningsrätten eftersom inget fel har begåtts enligt varken kommunen, länsstyrelsen eller tingsrätten.
Men var i är problemet vem han hyr ut villan till?
Det låter ju bara som den svenska avundsjukan, en granne har kommit på ett helt lagligt sätt att dra in lite extra pengar som han sedan kan nyttja för att betala av sitt nybygge.
Hade jag haft en chansen så hade jag med tagit den.

Det tillfälliga slutbeskedet är ju nått som en tjänsteman utfärdar på kommunen och är ju för att du ska kunna nyttja ditt hus innan allt är riktigt klart, iom de nya hårdare reglerna.
Det är ju inget som strider mot något bygglov eller dyl.
Din granne måste ju tex ha möjlighet att flytta in i det nya huset innan det gamla måste rivas, alltså måste ett tillfälligt slutbesked ges för att överlappa.

Driftigt av din granne, jag tror många hade gjort lika om de haft chansen, det är ju en fin extrainkomst som säkerligen är väldigt eftertraktad hos många nybyggare.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Så som Framtand lägger det fram tycker jag han har helt rätt. Dock blir jag ju lite fundersam när rättsinstanserna inte håller med. Jag skulle tro att det är något Framtand inte har förstått/inte har berättat.
 
haavard skrev:
Så som Framtand lägger det fram tycker jag han har helt rätt. Dock blir jag ju lite fundersam när rättsinstanserna inte håller med. Jag skulle tro att det är något Framtand inte har förstått/inte har berättat.
Men det är inte så enkelt sedan de nya reglerna, bygglovet är ju en sak, det tillfälliga slutbeskedet är ju bara ett delmoment, det är ju ett papper som säger att du kan ta vissa delar av ditt bygge i bruk innan du är klar.

Jag har 2 såna slutbesked på mitt hus, ett för att få börja använda braskaminen som uppvärmning under byggtiden och ett för att flytta in i huset innan garaget var klart.

Bygglovet säger ju att huset måste rivas, men bygglovet är i normalfallet giltigt i 5 år, alltså har man 5 år på sig att riva för att det ska falla inom bygglovet, vad som sedan sker fram tills dess är ju något helt annat, det är ju ingen som bryter mot bygglovet, du har ju bara fått ett papper där du får uppskov från rivningen under en period, bygglovet säger ju som sagt 5 år, finns ju inget som säger då att huset måste rivas första året.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jo, du har nog rätt.
Dock är en rivning ett så litet arbete att det känns i överkant med ett treårigt interimistisk slutbesked
 
haavard skrev:
Jo, du har nog rätt.
Dock är en rivning ett så litet arbete att det känns i överkant med ett treårigt interimistisk slutbesked
Det handlar dock inte om att du får ett tillfälligt slutbesked för 3 år, troligen är dessa 3 år det som är kvar av bygglovet, kommer inte riktigt ihåg vad mitt egna sa, men jag tror det är giltigt fram tills att bygglovet går ut.

TS granne har ju bara hittat ett sätt att tjäna en extra hacka med pengar, en villa i Stockholmstrakten bör ju inbringar en tämligen bra hyreskostnad.
Tror nog att rätt många nybyggare skulle ta denna chansen om den fanns, det är få förunnat att bygga nytt hus samtidigt ha en rejäl buffert kvar när det precis är klart.

Jag hade nog några 100kr kvar på kontot när jag fick mitt interimistiska slutbesked...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.