D09
Vann en fågelholk på julklappsleken

Den har ett snöre som man kan hänga upp den i.

Är det lämpligt eller bör man spika fast den?

Vilken höjd?

Något speciellt väderstreck?

Ska man lägga i något mjukt i botten?
T ex hundhår , gräs etc

Några andra tips?

Har både ekorrar och katter på tomten om det spelar ngn roll?

ImageUploadedByByggahus.se1388495062.582882.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag brukar hänga våra i en 4-5mm ståltråd, ca 5-6 dm som fäst i holken och sedan en bockad ögla i andra änden så man kan hänga den på en gren. Enkelt att lyfta av och sedan kunna rensa från marken.
Hänger den på en gren 2,5-3,5 m över marken i ett skuggat läge så inte solen kan skina på den när det finns ungar i holken, så hellre norr än söder.
Inget i holken, det fixar fåglarna själva.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
AndersS skrev:
Jag brukar hänga våra i en 4-5mm ståltråd, ca 5-6 dm som fäst i holken och sedan en bockad ögla i andra änden så man kan hänga den på en gren. Enkelt att lyfta av och sedan kunna rensa från marken.
Hänger den på en gren 2,5-3,5 m över marken i ett skuggat läge så inte solen kan skina på den när det finns ungar i holken, så hellre norr än söder.
Inget i holken, det fixar fåglarna själva.
Blir dom inte åksjuka när det blåser och den gungar? :)

Kanon, har jag lite pyssel framför mig :)
 
Om det är en "riktig" holk där på övervåningen är det nog bra att hänga den på ett träd, ett par tre meter upp. Det går utmärkt att hänga den i ett snöre.

Men om det mest är dekoration och bara skall användas som matningsbord är det väl bättre att sätta härligheten på en stolpe. Då är det lättare att placera den på en bra plats, så man ser de små fåglarna.
 
Är det kommunen som bestämmer hur många och hur stora byggnader man får ha på tomten. Sen beror det väl på om det är planlagt område med. Ska det vara hyreshus eller gäststuga?
 
D09
KnockOnWood skrev:
Om det är en "riktig" holk där på övervåningen är det nog bra att hänga den på ett träd, ett par tre meter upp. Det går utmärkt att hänga den i ett snöre.

Men om det mest är dekoration och bara skall användas som matningsbord är det väl bättre att sätta härligheten på en stolpe. Då är det lättare att placera den på en bra plats, så man ser de små fåglarna.
ImageUploadedByByggahus.se1388497924.566247.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I mina ögon ser det ut o vara en riktigt holk, med massa lulllull.

Men är ingen expert på detta :)

Tror katterna uppskattar en marknära placering mest ;)
 
D09
raveper skrev:
Är det kommunen som bestämmer hur många och hur stora byggnader man får ha på tomten. Sen beror det väl på om det är planlagt område med. Ska det vara hyreshus eller gäststuga?
Ha ha man skulle ta och skicka in en ansökan och se vad dom säger

ImageUploadedByByggahus.se1388498051.387185.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Risken är väl att jag åker på straffavgift eftersom huset redan är byggt.

Kanske går under friggebodsytorna =P

Helst så ser jag att hyresgästerna betalar hyra, helst inte i natura
 
  • Gilla
raveper
  • Laddar…
D09 skrev:
I mina ögon ser det ut o vara en riktigt holk, med massa lulllull...
Jo det ser bättre ut än vad jag har hemma i alla fall.
Vad tar du i hyra?

Men blir det inte störande för de befjädrade små vännerna när folk kommer och tankar hela dagarna i våningen under?
 
D09
KnockOnWood skrev:
Jo det ser bättre ut än vad jag har hemma i alla fall.
Vad tar du i hyra?

Men blir det inte störande för de befjädrade små vännerna när folk kommer och tankar hela dagarna i våningen under?
Ja, en kallhyra skulle väl kunna ligga på ett kotte i månaden :)

Nejdå, mig veterligen så drar de flesta iväg på semester under vintern så under lågsäsongen är det ganska lugnt och på sommaren är dom ändå o turistar på Liseberg
 
Vintertid finns det många övervintrande stackare som gärna skyddar sig mot vinden i en holk och drömmer om våren så häng upp holken bums så gör du en välgärning! Säkra den ordentligt bara med tanke på de senaste veckornas väder...
 
D09
Dalbotös skrev:
Vintertid finns det många övervintrande stackare som gärna skyddar sig mot vinden i en holk och drömmer om våren så häng upp holken bums så gör du en välgärning! Säkra den ordentligt bara med tanke på de senaste veckornas väder...
Kände mig pressad av din auktoritet och trotsade min bihåleinflammation

ImageUploadedByByggahus.se1388513863.913345.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror dock jag ska montera den på en vinkel som sticker ut från stammen längre fram, slipper Pippi bli åksjuk :)
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
D09 skrev:
Kände mig pressad av din auktoritet och trotsade min bihåleinflammation
Jo precis. ;) Du får glädja dig åt att du har gjort en god gärning och så snart de små pippifåglarna slutat vara rädda för denna nya märkliga sak så kommer de säkerligen att uppskatta den.
 
Krilleman
Stam-nära så holken inte blir vindkänslig och i norrläge är ju att föredra!
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.