Stefan N skrev:
Vattenfast vävlim med pappremsa, glasfiber kör man inte med då det spricker.
Det där kan jag inte hålla med om... Skulle du däremot säga att pappremsa är KRAFTIGARE när det kommer till förskjutningar skulle jag hålla med då en glasfiberremsa inte har vidare hållfasthet på den vägen. Men att generellt säga att "det spricker" med glasfiber remsa anser jag vara helt fel.
Har otaliga skarvar både på tak och vägg med glasfiberremsa som efter år inte visat tillstymmelse till att spricka..

Nja, Stefan N - Döm inte en produkt du inte har full koll på.
 
[h=3]Fråga: Vilken remsa ska jag använda vid spackling av gipsskivor?[/h]Svar: Vid spackling rekommenderar Norgips att man använder en remsa av papp. Denna remsa kan tillsammans med tillhörande spackel ta upp skjuvkrafter till skillnad från glasfiberremsor. Spacklet ska ha samma tryckhållfasthet som gipsskivan. Dessutom ska spacklet ha den egenskapen att den drar med sig pappremsan in i skarven när den torkar så att inte det uppstår en luftficka bakom pappremsan. Pappremsan ska läggas i vått spackel för att bli ordentligt fuktig och hindra att luftblåsor uppstår under pappremsan. Alternativt kan pappremsan fuktas innan den monteras för att undvika att blåsor bildas när den torra remsan monteras i det våta spacklet. När man fuktar remsan räcker det att låta remsan ligga ovanför vattenytan i en till hälften vattenfylld hink. Pappremsan får inte täckas med spackel förrän den är helt torr.
Läs mer om spackelremsor här.
 
Om jag säger så här då, det finns ingen som helst fördel med glasfiber.
 
Jo, en klar fördel är den är mycket smidigare att jobba med, och har man inte haft några större problem med sprickor innan så kan man gott använda glasfiberremsan.
 
Det tråkiga blir ju om man märker att det spricker, det blir ju massa extrajobb att byta. Bättre att lära sig använda papp.
 
Har använt glasfiberremsa o hela huset.
Trähus med spånskivor och gips!
Inget har spruckit ännu.

Mycke enklare att arbeta med då jag inte är målare :)
 
Använd vävlim och pappremsa. Så enkelt att vem som helst klarar det.
 
Använde förr självhäftande glasfiberremsor på tvärskarvarna. Men efter att haft problem med sprickbildning smög tillverkaren fram att glasfiberremsorna är avsedd för användning bakom tapet och liknande. Numera använder jag våtrumslim och pappremsor.
 
Det borde vara lika förbjudet med att använda glasfiberremsa som att köra bil onykter.
 
Tillverkare av byggmaterial är skyldiga att tillhandahålla information om hur produkterna skall användas.

Bästa sättet att utföra något är alltså att göra på det vid som tillverkaren förordar.

Här finns exempelvis en del från Gyproc som är en stor tillverkare av gips:
http://www.gyproc.se/files/Gyproc/Library/DIY-Handbook/HfH10_SE.pdf
 
D09
Provade med att lägga lite spackel och sen på med pappersremsan och sen på med spackel igen men den fastnade bara delvis.

Funkar det bättre om man blöter ner remsan med en pensel eller ska man avvakta med lägga på spackel på pappersremsan tills den sitter ?

Hade inte det här bekymret när jag spacklade i badrummet ( våtrumsspackel )

Ska man ta bort pappersremsan som inte fastnat helt o göra om d ?
 
Stefan N skrev:
Köp med fasad kant runt om, det blir en bulle i skarven annars hur bra man än spacklar.
Hm, ja. Det är en kostnadsfråga dock. En gipsskiva med två fasade kanter kostar lite över 50 kr och en med fasade kanter runt om ca 200kr. Blir en väldigt merkostnad.
 
D09 skrev:
Provade med att lägga lite spackel och sen på med pappersremsan och sen på med spackel igen men den fastnade bara delvis.

Funkar det bättre om man blöter ner remsan med en pensel eller ska man avvakta med lägga på spackel på pappersremsan tills den sitter ?

Hade inte det här bekymret när jag spacklade i badrummet ( våtrumsspackel )

Ska man ta bort pappersremsan som inte fastnat helt o göra om d ?
fastnar inte remsan är det för lite spackel bakom alt har hunnit torka. Ibland räcker det att man lyfter remsan (där den inte sitter fast) och pelar in lite spackel bakom för att sen trycka till det igen..
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
När man sätter två gipsskivor intill varandra som saknar försänkning, så brukar man bara skära av lite med kniven på bägge skivor. Men sätter man ändå pappremsa i den skarven? Tänker att det borde bygga lite och att man ska undvika det. Eller hur gör ni när ni får såna skarvar?
 
Anna1984 skrev:
När man sätter två gipsskivor intill varandra som saknar försänkning, så brukar man bara skära av lite med kniven på bägge skivor. Men sätter man ändå pappremsa i den skarven? Tänker att det borde bygga lite och att man ska undvika det. Eller hur gör ni när ni får såna skarvar?
Jag skär sneda kanter, fyller med gipsspackel, i med remsan och drar av, sen lägger jag en tunn spackling över remsan också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.