Vi har idag riktigt fula fönsterbädor i någon brun marmor eller liknande. Har tröttnat grymt på att dom ser ut som dom gör. Men kan man måla dessa med gott resultat? Vad ska man i så fall använda för typ av färg? Vi bor i ett stenhus, så att byta ut dom kommer inte på fråga pga det blir för mycket jobb.
 
Kom på en sak. Såg på Roomservice för några månader sedan att snickaren använde sig av någon typ av plastfilm som såg ut som valnöt? Kanske finns någon annan snygg version av plasfilm som man kan klä fönsterbrädorna med? Någon som vet vart man kan skaffa sånt?
 
Hemmakatten
Gutte skrev:
Vi har idag riktigt fula fönsterbädor i någon brun marmor eller liknande.
Det är alltså stenfönsterbrädor du har? Låter hemskt att dölja dem med plastfilm med trämönster.
Om du med fula menar att de är slitna eller fläckiga så borde man ju kunna polera eller slipa dem. Stenfönsterbrädor är vackert!! ;D Var rädd om dem!! Att köpa nya kostar en förmögenhet.
 
Dom är i sten, men är i princip b**s bruna :surprised:. Passar inte riktigt in i övrig inredning. Syftade inte på att dom just behövde vara träfärgade utan bara göra dom lite snyggare med en annan färg. Jag hade först tänkt att kakla dom som sitter i köket, men hörnen är avrundade så jag vet inte riktigt om det skulle bli så snyggt just i hörnorna.

Kom gärna med fler förslag!
 
Inte om man har satt in ett Tibokök för x antal miljarder ;D
 
Precis ;)
 
Stenväggar = väldigt mycket jobb ;D Får väl klura ut något.

Några andra förslag?
 
Gutte skrev:
Jag hade först tänkt att kakla dom som sitter i köket, men hörnen är avrundade så jag vet inte riktigt om det skulle bli så snyggt just i hörnorna.

Kom gärna med fler förslag!
Skulle du inte kunna använda "kakelhörnlister"? T ex: http://www.huskompaniet-scandeco.com/My_Homepage_Files/Page16.html

Ett annat alternativ är att "klä in" fönsterbrädorna med valfritt träslag/mdf, och avsluta med en snygg list för att dölja kanten. Möjligheterna är oänliga! Oljad ek, vitmålad pärlspånt, laserad fura...

Har du rostfritt i köket du ta upp det genom rostfria fönsterbrädor. Plåtslagare klär ju in kylskåp i rostfritt, så dina fösterbrädor borde ju inte vara något problem.
Lycka till //Malin
 
Gutte:

Det låter faktiskt på din beskrivning som om du och jag har EXAKT likadan fönsterbrädor :). Visst är dom ohyggligt fula? ;D. Jag gjorde på följande sätt:

1. Gjorde rent och ruggade upp med fint sandpapper
2. Målade 2 lager med vattenburen vit häftgrund
3. Målade 1, eventuellt 2 lager med oljebaserad halvblank vit serva lackfärg.

Detta resultat blev som dag och natt mot den bruna ytan. Se bara till att använda riktigt bra penslar.
 
Tack för förslagen! Ska väga för och emot när det gäller trä eller målning. Limträ av Valnöt hade kanske inte suttit fel heller ;)
 
Gutte skrev:
Limträ av Valnöt hade kanske inte suttit fel heller ;)
Läckert!!
Om du någon gång i framtiden tröttnar på det är det ju en enkel sak att byta. Om du blir otroligt sugen på b:-Xsbrun marmor har du ju kvar fönsterbrädorna intakta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.