Någon som har koll på vilken regel dimension man bör välja till en friggebod?

Vi skall ha en bod till redskap, utemöbler, osv , alltså ingen bod som man skall kunna sova i.
Någon säger att 45x45 reglar är för klent utan man bör gå upp till 45x90, stämmer det?

Jag hade tänkt att ställa boden på en gjuten platta som är isolerad och sedan hade jag tänkt att isolera innerväggarna också och då antagligen med bara 45mm isolering, räcker det tror ni?
 
Det beror på konstruktionen, med fackverkskonstruktion och diagonala stöd räcker 45x45 men en standardkonstruktion med stående reglar bör du nog gå upp i dimension lite.
Vet inte om det finns några bestämmelser men magkänslan säger att 45x70 är tillräcklig.
Vad gäller isolering så beror det på vad du tänkte använda det till. Förutom redskap och utemöbler då.
Ska det bli en verkstad? Då behövs det betydligt mer isolering. Annars är de flesta friggebodar helt utan isolering. Men ska man förvara elektriska prylar som maskiner m.m. så bör man se till att det inte bildas kondens och fukt i boden.
 
  • Gilla
Gukken
  • Laddar…
Ingen verkstad utan bara förvaring. Men jag önskar som du säger att kunna få saker fuktfritt, hade tänkt att kunna sätta in ett stödelement vid behöv så att man kan hålla en lite mer behaglig temperatur som typ 5-10 grader
 
Skall du värma upp till 5 - 10 grader så behöver du ha en del isolering för att kunna hålla rimliga uppvärmningskostnader. Bygger du helt oisolerat så kan boden dra minst lika mycket uppvärmning som hela ditt riktiga hus.
 
  • Gilla
Monchhichi
  • Laddar…
räcker 70mm då tror ni och ha rimlig uppvärmning?
 
kotten33 skrev:
räcker 70mm då tror ni och ha rimlig uppvärmning?
Tveksamt, för hållfastheten räcker det nog men för att värma upp någorlunda ekonomiskt bör du nog ha 95 reglar och isolering.

Själv har jag byggt med 95 reglar och funderar på om jag ska korsregla ett lager 45 innanför. En svår avvägning då jag behöver utrymmet!
 
Såg en i somras som körde tvåtumtvå, men han fick kortla ihjäl sig.
 
vad är "kortla"
 
och tvåtumtvå är alltså 45mm x 45mm
 
kotten33 skrev:
vad är "kortla"
*Kortla* är snickarspråk för att sätta en kort regel ortogonalt mellan två parallella reglar.

Om du tänker att de lodräta strecken i H är de stående reglarna i din vägg så är strecket emellan dom en kortling.

45mm är 2 tum, 2 tum x 2 tum är således 45mmx45mm.

Egentligen är 2 tum drygt 50mm men jag tror det är räknat på ohyvlat mått.
 
check. :)
 
Körde med 95 i väggar. Blev kanon. Bättre du kör på med en gång alltid jobbigare sen. Isolering och lite tjockare reglar är små pengar när man bygger:)
Men uppvärmnings kostnader är dyrT:)
Isolerade taket med 170 med. Så är kanon:)
Lycka till :)
 
  • Gilla
jimmie.p
  • Laddar…
varför ska väggarna isoleras? fryser spaden? Låter helt vansinnigt att värma upp en frigga med redskap o utemöbler.
 
TS, har du några planer på att konvertera friggan till ett varmförråd inom överskådlig tid? Om inte så undrar jag om det inte är en bättre idé att bygga ett väldigt enkelt redskapsskjul på plint, helt utan isolering. Skulle du senare vilja ha ett varmförråd/gästhus så river du skjulet och bygger nytt då.
 
Nimajneb skrev:
varför ska väggarna isoleras? fryser spaden? Låter helt vansinnigt att värma upp en frigga med redskap o utemöbler.
Det kan nog vara bra med värme om man tänkt förvara oljor, färger och textilier där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.