Vår grävare har undrat varför vi inte borrar bergvärmehålet inne i huset och drar upp det genom plattan innan vi gjuter.

Vi har aldrig ens tänkt tanken och undrar därför om någon annan har gjort det och isåfall vad man kommit fram till?

Fördelen för oss är att vi annars troligtvis kommer att komma närmre 10 meter från tomtgränsen och då krävs ett godkännande från en granne (ett byggbolag) som krånglade en hel del när vi ville få in vårt grannyttrande. Så helst vill vi slippa att fråga dem igen.

Krånglet innebar att de inte hade något att erinra ang. vårt bygge, men vägrade att skriva på så länge vi inte skrev på ett avtal där vi förband oss att inte yttra oss om deras framtida byggen. Rena utpressningen! För att snabba upp det så skrev vi om avtalet och har nu lovat att inte yttra oss så länge det rör sig om småhusbebyggelse mer än 4,5 m från tomtgräns.
 
Hej.
Jag har talat med vår borrare. Han säger att det inte är några som helst tekniska hinder att borra idär huset ska stå innan bygget. Kolla dock med kommunen innan, de hanterar såna här ärenden ganska olika.
Borraren ska t.o.m borra genom redan gjuten platta i dagarna.
Vi kan tala mer om detta sen.
 
Det kan vara bra att känna grundvattenförutsättningarna först. I ett borrhål finns det vatten - ibland finns det massor av vatten!
Det vore ju inte så kul att ha en överflödande brunn inomhus.
Jag vet inte hur vanligt det här är, men det kan ju vara bra att kolla upp innan. Här i området där jag bor är det rätt vanligt med överflödande brunnar.
 
Radon är också något man kan få upp ur borrhålet.
 
Vatten är det ingen fara med på den här platsen (jag vet var den ligger).
 
Om man skulle av någon orsak bli tvungen att ta upp sina "slangar" ur borrhålet så skulle iallafall jag vilja göra det utomhus. 2 gånger en 70-100 meter slang inomhus det blir problem det.......
 
roli skrev:
2 gånger en 70-100 meter slang inomhus det blir problem det.......
Precis min tanke. Jag halar upp min grundvattenpump från bara 32 meters djup en gång om året (OK, ibland vartannat ::).
Jag är glad för att jag har den utomhus med tanke på att det krävs två personer för att få upp den. En halar vid borrhålet och den andre springer upp till grannen med slangändan.
 
Tack för alla svar!

Nu har vi pratat med en borrare och han sa att det var väl inga problem så länge ingen granne fick för sig att borra och kom ner i grundvattnet nära vårt hål så det skapade övertryck med resultat att vattnet flödade ut ur "vårt" hål.

Så det blir nog utomhus ändå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.