Jag har tänkt köpa en granitskiva och använda som bordsskiva. Måtten kommer att vara 240cmx90cm. Skivan kommer att väga 100 kg.

Jag har tänkt mig ett bord med fyra ganska tjocka bordsben. Liknande det här bordet:

100-29-59366_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur ska jag bygga "ramen" och bordsbenen för att få det att hålla för 100 kg?
 
Gör du likadant som på bilden, fast med stålprofiler, kommer det att hålla för betydligt mer än 100 kg.
 
Om man tänker rent hållbarhetsmässigt är det inte särskilt problematiskt med tyngden från skivan, så länge inte konstruktionen störs av några krafter i annan riktning än nedåt. Problemet som måste lösas är alltså hur man skall se till att inte bordet viker sig som ett parallellogram när någon flyttar in stolen och slår till bordet med magen av misstag.

Jag tror att riktigt rejäla tappar från sidorna in i relativt tjocka ben är den väg man ska gå. Som på bilden alltså. Det ska till rätt mycket hybris för att tro att man kan bättre än den typen av konstruktion med vilken bord har gjorts i många generationer.

Alternativet är som ovan nämnts att göra underdelen i metall. Mina föräldrars köpebord har sådan konstruktion. Detta kräver dock att man kan jobba i metall.
 
Jag skulle föredra att jobba med trä. Dels för att det är lättare och dels för att jag tycker det är snyggare. Om jag skulle göra som på bilden, hur skulle konstruktionen se ut underifrån?

Räcker det med att göra en ram som på bilden, eller bör jag lägga en tunn mdf skiva på ramen som är lite mindre än grantiskiva och sen lägga skivan på, alltså som att jag gör ett bord fast lägger grantiskivan på sen?
 
Vet inte hur det är med granit men kan tänka mig att ett såpass långt bord eventuellt bågnar på mitten om det blir för klent.
 
Räcker med träram och ben som bordet ovan. Tror största problemet är att få hörnen stadiga. Antar att det blir typ 4st granitskivor `a 900x600. Jag hade använt 70x70mm till ram och ev. 100x100mm till ben (estetiskt)
 
JKrister skrev:
Räcker med träram och ben som bordet ovan. Tror största problemet är att få hörnen stadiga. Antar att det blir typ 4st granitskivor `a 900x600. Jag hade använt 70x70mm till ram och ev. 100x100mm till ben (estetiskt)
Skivan ska vara 2400x900, inte fyra st. Ska beställa av samma leverantör som fixar min köksbänk.
 
Klarar verkligen en så lång granitskiva att bära sig själv utan att knäckas på mitten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.