Jag behöver flytta ett vägguttag ca 1 m eftersom det hörnet är den bästa platsen att dra ett ventilationsrör på och vi kommer att bygga upp väggar för att dölja röret där.
Jag har ingen erfarenhet av vad som behöver göras för när man skall flytta vägguttaget på ett säkert sätt med så lite åverkan som möjligt på väggen.
Jag tänker använda elektriker men vill veta vad jag skall förvänta mig.
Måste man öppna upp väggen ända upp till taket och dra sladden via rör där ner till det nya stället?
Och gör elektrikern hela det jobbet eller måste jag koordinera detta med snickare?

Jag vill göra så lite åverkan som möjligt på den gamla väggen eftersom det finns en målad vävtapet på den och jag är inte säker på att den går att återskapa helt.
Att tapetsera/måla om hela rummet är inte heller ett alternativ just nu eftersom rummet är 80 kvm och vi har andra nödvändigare projekt på att göra listan

Alternativet skulle kanske kunna vara att sätta vägguttaget på det nyskapade hörnet som vi bygger runt ventilationsröret, vad bör då göras?
Och hur koordinerar vi bäst/kostnadseffektivast ventilationsman, snickare och elektriker?
För vägguttaget behövs ju tas bort innan ventilationen skall dit och dit och sedan skall ju det nya uttaget dit efter att ventilationen är dragen men 2 utkörningar för elektrikern känns ju aningen dyrt för så litet arbete.
 
Öppna upp väggen och skarva på röret med lite slang, dra om lite tråd och sätt en dosa på den "nya" väggen. Det bör vilken elektriker som helst klara utan hjälp av någon annan hantverkare, elektriker behöver normalt inte hjälp av andra hantverkare för den typen av jobb. Två besök torde han dock behöva.
 
Jao, nog behövs det en snickare allt! Elektrikern kommer inte regla upp den nya väggen där han ska sätta dosan.. ;) Alternativet är att elektrikern hänger dosan där den ska sitta ungefär och så får snickaren skruva fast den när denne reglat upp väggen.

//Patrik
 
För byggjobbet ja, men inte för att ta fram (öppna väggen) och flytta dosan
 
Nä, det ska de flesta elektriker klara!

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.