Hej,

Dammsugaren slutade funka häromdagen, skruvade idag isär för att försöka hitta felet.
Motorn funkar om jag kopplar den med en annan sladd, bra!

Nu det skumma, har ett väldans spänningsfall i sladden till dammsugaren.
226 V i vägguttaget och bara 180 V i andra änden på dammsugarsladden (5-10 meter sladd), är inte det mysko, vad kan det bero på?

//David
 
Glapp i sladden. Byta ut sladden eller köpa ny dammsugare.
 
Dammsugaren är ju relativt dyr, typ 5500 kr, så jag tänkte försöka laga om möjligt.
Men glapp, borde det då inte vara 0 V eller 230 V?!
 
Inducerad spänning med högohmigt mätinstrument, är det 180 även när du 'kör' dammsugaren eller går den ner till 0?

När bytte du batteri i multimetern sist, det kan ge skumma mätresultat ...
 
Dammsugaren startar inte med original sladden, den startar dock med en temporär sladd tjuvkopplad.

Jag antar dock att 180 V är för lite för att dammsugaren ska starta?! Eller? Borde den gå på lågfart med låg spänning?

Har ingen aning ang multimetern, den är lånad.
 
Om det är 180V inne i dammsugaren (före strömbrytaren) när den är avstängd så är det avbrott i kabeln. Det blir 0V när du försöker starta.
En modern multimeter kan visa nästan vadsomhelst när någon av mätsladdarna inte är kopplad till något.
 
Om man mäter mot en tråd som är oinkopplad eller avbrott på så brukar man få en spänning som t.ex. 94 V eller 137 V. 180 V är inte heller otänkbart. Det kan ju mycket möjligt vara så att en av trådarna är av och därför du får ditt mätvärde.

//Patrik
 
O
Ställ multimetern i summerläge och gör en kontinuetetsmätning på varje ledare för sig. Då vet du om det är brott i kabeln eller inte. Överkurs; Om det är brott och du har en tongenerator och ett oscilloskåp så kan du skicka en puls och titta på reflektionen för att räkna ut vart på kabeln brottet är. Det är roligare än att bara byta kabel men inte alls lika produktivt! ;)
 
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
Avbrott i (den temporära) kabeln är det ju inte! Jag tror det är mer intressant vad du mäter med för något - kan multimetern mäta TRMS? En dammsugare för 5000:- har antagligen en elektroniskt effektreglering som skapar fula övertoner på spänningskurvan. Funkar dammsugaren normalt med ny sladd så är det inte så mycket mer att fundera över.
 
Ny stickpropp och min Dyson spinner som vanligt!
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
E
Not: De allra flesta dammsugare fungerar mellan 100 och 240V
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.