Jag skulle vilja flytta första teleuttaget till övervåningen så jag kan använda mitt ADSL. Hur gör man då? Eller kan man göra på något annat sätt, inte trådlöst.

Jocke
 
Behåll ADSL-modemet/routern vid förstajacket och dra istället nätverkskabel till övervåningen.
 
dalle skrev:
Behåll ADSL-modemet/routern vid förstajacket och dra istället nätverkskabel till övervåningen.
Datarummet ska bli lekrum till dottern så då kan man inte ha ett modem liggandes kvar. ;)
Sen vill jag inte ha synliga kablar. Jag kanske ska prova på och koppla om uttagen. :-?
Få se hur det går. :surprised:

Jocke

 
Om du ändå skall dra nätverkskabel som föreslogs så är det ju inga kosntigheter att dra en ny telekabel och sätta ett jacka i datorrummet som första jack. GJorde exakt samma sakt i helgen fast satte 1:a jacket i taket i en garderob.

// Snozzi
 
Det finns ett annat sätt att göra det på.
Förutsatt att den befintliga kabeln mellan jacken har 4 trådar och 2 som är lediga.
Här är en skiss på hur det skall se ut:
 
  • ny.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Skall inte inkommande trådar till uttaget på nedervåningen gå till dom två nedre kontakterna?
 
Hej
Jo det ska dom

MVH L-Å
 
cpalm skrev:
Skall inte inkommande trådar till uttaget på nedervåningen gå till dom två nedre kontakterna?
Jo, annars lär det bli tyst i luren där nere när man svarar. :)
 
Jepp. Felritat. Sorry.
Så här skall det naturligtvis se ut.
 
  • ny_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De e då enkalre att dra om telekablarna än att hålla på med dom där förbannade tp kablarna... :-X
 
Telia har ett smidigt "flytta första jacket" kit som kostar sisådär 250:-
 
Ja men det är utanpåliggande och ska det bli lekkammare så kan du gissa vilken tråd det är som blir "hopprep" eller dylikt och det snabbt
 
Om kablarna kopplas korrekt så blir det inga problem med ADSL, oavsett jack.
 
Då första jack som det är nu i framtiden kommer att hamna i ett lekrum och då troligen inte har någon telefon inkopplad så är det bara att peta i ditt modem i jack nummer två så kommer allt att funka bra fram till den dagen då någon unge får tag på en telefon att peta i första jacket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.