M
Okej. Har funderat på detta ett tag nu, men fastnat. Min kunskap angående elektronik är skapligt begränsad, men jag har känslan av att denna idé skulle vara attraktiv för många om den är genomförbar, men eftersom det inte redan finns så är det nog för dyrt eller för krångligt/klumpigt osv...

Jag tänker på en kompakt adapter i form av skalet till ett kass batteri med elektronik inbyggt och från detta en sladd till 230v-uttag. Med detta skulle man kunna använda batterimaskiner som om de vore sladdisar när man väl har uttag i närheten.

exempelvis en 230v cirkelsåg ligger på ca 1200 watt vilket ger 5,2A, och en 18v cirkelsåg med samma kraft drar då 66,6A? Räknar jag rätt? Hoppas inte det för då kanske jag förstår varför det skulle bli alldeles för dyrt och otympligt...

Någon elektronik-expert som kan upplysa mig angående detta så jag antingen kan bygga ihop en till mina makitagrejjer eller glömma hela projektet.
 
Redigerat av moderator:
  • Ledsen
Handyman 2.0
  • Laddar…
Det första stora problemet som jag ser det att man får ju en sladd, man köper ju batterimaskiner för att slippa det. :x
 
  • Gilla
Handyman 2.0
  • Laddar…
S
kan ju funka. men varför?
jag förstår egentligen, men du har så mycket bättre och lättare maskin om du har en vanlig sladdmaskin.
 
  • Gilla
Handyman 2.0
  • Laddar…
M
Stefan N skrev:
Det första stora problemet som jag ser det att man får ju en sladd, man köper ju batterimaskiner för att slippa det. :x
med man så menar du alla i hela världen?, folk kanske köper batterimaskiner av andra anledningar än dig?

Som jag till exempel, för att jag till största delen använder dem där det inte finns uttag eller då det är otympligt att dra sladdar, men jag skulle ändå vilja ha möjligheten att välja att koppla in mig direkt i ett uttag när jag väl är i en situation där detta är möjligt.

Åter till topic.
 
  • Haha
Handyman 2.0
  • Laddar…
S
precis vad stefan n skrev. man vill slippa sladd eller har inga uttag.
 
  • Gilla
Handyman 2.0
  • Laddar…
P
S
lite som att jag skulle få ide att sätta sladd på trådlösa telefonen
 
M
Tack TeroM och pleqtiz.
 
S
ideen är ju god som du har. men efter tid kommer du inte använda din adapter.

men så klart maxpax man ska aldrig vara rädd för att experimentera.
om du nu gör ditt experiment så. kolla alla kopplingar och använd jfb, kontrollmätt.
se till att inte få kyss
 
Redigerat av moderator:
Jag skulle absolut kunna tänka mig en sån adapter!
Tex till tigersågen, ofta räcker batterikapaciteten till lättare rivning men helt plötsligt så skall jag öppna upp ett hål i en yttervägg som visar vara sig av plank då duger inte batterikapaciteten så hemskt många minuter.
Eller till min battericirkelsåg där jag ofta tycker att den inte räcker till med batteri.
 
De moderna batterierna som vi använder är ju Lithiumbaserade, oftast Li-jon kan leverera uppemot 20 gånger sin märkström vilket ju innebär cirka 80A för en 4Ah ack. Detta är ju lite halvdyrt att åstadkomma i en nätdel av det slag som du har tänkt dig.

En nätspänningsansluten maskin har fördelen att den högre spänningen automatiskt ger en lägre ström vilket du ju också kommit fram till.

Hur urladdningskurvan ser ut för en batteriansluten maskin vet jag inte men jag vet att min 18V GST inte går mycket längre än ~10minuter på en 1.3Ah ack. Det innebär ju att den urladdar med 6C ~ 8A. En sån nätdel är ju visserligen dyrare än ett batteri i inköp men ändå fullt möjlig att bygga. Men att tillgodose en maskin med 15A eller mer är svårt och det kommer inte att kännas som en nätansluten dito...
 
S
skulle jag riva i någon yttervägg eller kapa mycke så väljer jag en med sladd som inte är lika klumpig som en på batteri.
sen tror jag att även om du sätter en adapter på en batterimaskin så får man inte samma som en motsvarande med monterad kabel.
 
  • Haha
Handyman 2.0
  • Laddar…
Du räknar helt rätt. 1200W och 18V innebär 67A. Jag är tveksam till om sladdlösa maskiner brukar ha så mycket som 1200W, men det blir höga strömmar. Det kan lösas på flera sätt.

1. Du har en sladd för 230V och en spänningsomvandlare i stället för batteri. Maskinen kommer att bli minst lika tung som med batteri, men ändå inte ha kraften som en riktig sladdmaskin.

2. Du har en stationär spänningsomvandlare och en jättegrov kabel med 18V till maskinen. Maskinen blir lättare, men i stället har du en mycket grov, tung och osmidig kabel utan möjlighet till förlängning.

3. Du använder konceptet uteslutande på maskiner som har så låg effekt att spänningsomvandlaren lätt ryms i volymen för ett ordinärt batteri.

I samtliga fall skulle jag tro att det blir enklare, bättre och billigare att köpa en maskin med sladd från början. Det finns nog skäl varför man inte ser det så ofta.
 
M
badtastex skrev:
De moderna batterierna som vi använder är ju Lithiumbaserade, oftast Li-jon kan leverera uppemot 20 gånger sin märkström vilket ju innebär cirka 80A för en 4Ah ack. Detta är ju lite halvdyrt att åstadkomma i en nätdel av det slag som du har tänkt dig.

En nätspänningsansluten maskin har fördelen att den högre spänningen automatiskt ger en lägre ström vilket du ju också kommit fram till.

Hur urladdningskurvan ser ut för en batteriansluten maskin vet jag inte men jag vet att min 18V GST inte går mycket längre än ~10minuter på en 1.3Ah ack. Det innebär ju att den urladdar med 6C ~ 8A. En sån nätdel är ju visserligen dyrare än ett batteri i inköp men ändå fullt möjlig att bygga. Men att tillgodose en maskin med 15A eller mer är svårt och det kommer inte att kännas som en nätansluten dito...
Tack. Det verkar vara som jag befarat, den adaptern pleqtiz länkade till finns i 230v-utförande också, men jag hittar ingen info om hur många ampere den kan leverera. Känns inte så troligt att en så liten mojäng kan mosa ut 20 A och ännu mindre troligt 40-50 A som troligtvis tigersågen eller cirkelsågen drar vid full belastning.

hmmmm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.