Jag skall sätta upp akustikprofiler (diffusorer) bak i min bio. De är gjorda av cellplast men jag skulle vilja behandla dem på något sätt (typ spraya med epoxyfärg?) för att de skall bli lite mer okänsliga för att man råkar göra märken i dem.

Ett förslag var kanske golvfärg (vattenbaserat....) men jag vet inte om härdaren är för "stark" för cellplasten. Finns det någon annan ide om hur man kan innesluta cellplasten? I slutändan skall de bli svarta.

Så här ser profilerna ut och det blir ganska många kvm så handmåla (eller liknande) fungerar inte riktigt.

diffusorer.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
finns ju speciall färg för cellplast(för dom som gör små modeller av hus t.ex.) cirka 65 kr sprejburken.
jag tror det skulle gå med vanlig tak färg. bara testa på baksidan.
fanns inget tips från där du köpta ak.platterna?
 
Finns ju ingen sprayfärg som kommer bli så hård att den skyddar cellplasten. Nån form av sprutepoxi som inte äter cellplasten kanske.
 
Om du hårdgör ytorna tar du väl bort mycket av den dämpande funktionen på plattorna?
 
S
Ordet diffusion i ljudsammanhang betyder ungefär spridning. En diffusor är en hård reflekterande yta som sprider det återvändande ljudet i tid.

http://diffusor.se/
 
Jovisst men frigolitens yta bör ju också ge en viss dämpning, men om man inte är ute efter den så är det ju inget problem att hårdgöra den.
 
S
orparn skrev:
Jovisst men frigolitens yta bör ju också ge en viss dämpning, men om man inte är ute efter den så är det ju inget problem att hårdgöra den.
nä. man sätter dom, för att bryta ljudet. ungefär som på stealthflyg vars kroppar bryter radarn
 
Stefan N skrev:
Finns ju ingen sprayfärg som kommer bli så hård att den skyddar cellplasten. Nån form av sprutepoxi som inte äter cellplasten kanske.
Ja, precis vad jag vill ha. Men var kan jag få tag på det?
 
orparn skrev:
Jovisst men frigolitens yta bör ju också ge en viss dämpning, men om man inte är ute efter den så är det ju inget problem att hårdgöra den.
Min bio är del av ett jobb från en professionell akustiker. Han har med MASSOR med dämpning i väggar och tak, men vissa ytor skall vara enbart diffuserande (plus att profilerna sitter på ett membran som del av en membranabsorbent).

Men jag vill ha en "hård" skyddad yta.
 
S
fråga akustik killen vad han har för tips.
men det är ju mest frågan om ur kartong upp på taket.
 
SBH skrev:
fråga akustik killen vad han har för tips.
men det är ju mest frågan om ur kartong upp på taket.
Det är hans idé att försöka med epoxi, men ingen han kände hade provat.
De skall sitta på väggen och inte i taket vilket gör behovet lite större :)
 
S
aha.nu kommer jag inte ihåg om det är samma. men har du lite exopy hemma? som du kan testa på baksidan.
var länge sen jag laminerade.( gjorde faktisk plug på frigolit som var spacklat. målad och vaxad. sen glas eller kolfiber på.) men jag tror att det är samma som vanligt som den i "målad"
 
En gång i tiden byggde jag och brorsan en vindsurfingbräda av just frigolit och epoxy så det borde kunna funka. Förvisso även armerat med glasfiber men det blir tokhårt. Kolla på en båtfirma.
 
Lokala färgfirman kunde inte ge något tips men nog kunde de sälja mig golvfärg(epoxy och vattenbaserad). Den var dock inte svart. Men visst borde man ju kunna spraya svart ovanpå det sedan?
 
Vacuumgjutning? (Heter det så?)

Man lägger ett lager tunn plast över och suger ur luften och plasten härdas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.