Vi håller på att bygga nytt badrum i källaren och har tänkt koppla på toan på ett befintligt gjutjärnsrör. Röret kommer ner uppifrån men vi måste koppla på nere i plattan för att få fall. Röret kommer ner i ett hörn men vi tror att vi kommer åt att bila upp på utsidan. Däremot kommer vi inte åt att kapa med tex vinkelslip på utsidan. Vi behöver därför ett alternativt sätt att kapa röret inifrån. Har funderat på typ dremel men det känns som ett evighetsföretag. Har ni några förslag på alternativa lösningar?
Alla förslag mottages tacksamt!
 
  • Gilla
Falken1
  • Laddar…
Tigersåg kanske.
 
S
om ni har otur så kanske det tar en och halv minut med tigersåg och rätt blad
 
  • Gilla
Michael Teging
  • Laddar…
Ja tigersåg kan funka. Det innebär dock att vi måste bila upp ganska mycket för att kunna lägga sågen ner för att komma tillräckligt långt ner i plattan. Vi skulle nog också behöva kapa armeringen och det känns så där...
Men det är nog en bättre lösning än dremel :)
 
S
ja. om ni har sträckt armering så ska den inte kapas i men annars ingen fara.
nog kan ni ta dremel ladda med kapskivor och på med radio och hitta en bra arbetsställning för det kommer ta en stund. ;)
 
Jag har en känsla av att en ergonomisk eller ens uthärdlig arbetsställning blir svår att få till om man ska kapa 10-15 cm ner i ett rör som sitter i ett hörn. Det lär nog inte ens hjälpa med radio... :)
Sträckt armering, vad är det? Avancerat eller vanligt i prefab villa från -69?
 
S
nä, det hör till mera avancerad armering.
ni har inte någon skarv nära? va ni kan se?
 
Nja det är lite svårt att se, det kan vara en skarv 20-30 cm ner. Ska åka och hyra en bättre bilningsutrustning än vår enkla skakiga så får vi se sen.
Tack för hjälpen så länga!
 
O
Kör med vinkelkapen och såga upp en öppning först av röret så kapar du den sista biten "inne i röret"
 
När jag tog bort en avluftning i gjutjärn hade rörmokaren en rörskärare modell större som bestod av en kedja med massa skärtrissor och ett långt skaft. Tog bara några sekunder och han fick en fint och jämt snitt. Såg väldigt smidigt ut då han kapade upp röret i lämpliga hanterbara bitar.

Nu är det väl överkurs kanske bara för ett rör men faran med att såga är väl att det blir väldigt varmt men finns där inget brännbart kanske det inte är någon fara.
 
Krilleman
johel572 skrev:
När jag tog bort en avluftning i gjutjärn hade rörmokaren en rörskärare modell större som bestod av en kedja med massa skärtrissor och ett långt skaft. Tog bara några sekunder och han fick en fint och jämt snitt. Såg väldigt smidigt ut då han kapade upp röret i lämpliga hanterbara bitar.
Kedjekniv är det rätta ordet och den ser ut såhär:
FROMAX-kedjekniv-K6-for-kapning-av-gjutjarns-keramik-och-cementr.-id10559-w250.jpg
Men nackdelen är att den kräver mycket plats, är kap-stället illa åtkomligt eller för nära väggen går det ej att använda detta verktyg.
 
S
lättast att ta det som finns hemma. vinkelslip kan du ha ute och garaget. inte i ett hus. har slutat olyckligt för ofta
 
Kedjekniv är grymt bra o kapa med. Men som krilleman skrev så kräver den ca4-5cm runt om för o få den på plats men även en stor fri yta för att svänga runt den.
Vinkelslip eller tigersåg med bosch svarta blad brukar funka fin fint. Lycka till!
 
Tack för ert engagemang!
Kedjekniven vore nog svår att komma åt med även om vi hade haft någon.
Tillbringade ett par timmar med att bila för att komma åt röret i förmiddags. Det går långsamt med vår lilla skakiga bilhammare. Hyrde en riktig bilhammare men den hade trasig sladd så den vill vi inte använda.
Tror att det får bli tigersågen i alla fall när jag väl fått fram röret. Vinkelkap känns lite riskabel.
Hoppas bara att maken blir lite piggare från sin förkyldning tills imorgon så att jag kan få lite hjälp :)
Nu önskar jag ett gott nytt år till er alla :-D
 
Vilken tur att det är just bosch svarta blad vi köpte då:)
 
  • Gilla
Linus123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.