Hej.

Håller på att renovera hallen för tillfället och har byggt en teknikskrubb/skåp som ska husera en del prylar och funderar lite på ventilationen.
Jag har en frånluftsvärmepump med tillhörande till- och frånluftsventiler. Och jag undrar om det går bra att ansluta ett ventilationsrör från toppen av denna skrubb till frånluftsstammen på vinden? Och sedan montera ett galler på dörren? Har i så fall tänkt mig ett 125mm rör i toppen och ett ca. 300x100mm galler i dörren. Är detta lämpligt och tillräckligt dimensionerat för mina förutsättningar?

Skrubben är 550x350x2100mm invändigt.
Och i denna skrubb ska modem, router, switchar, patchpanel, NAS med 4 diskar, några jolly-drivers, nexa-puckar, ups, Mac Mini server, Tellstick duo, skrivare och eventuellt antennförstärkare stå. Och vissa av dessa prylar alstrar en del värme som måste ventileras ut. Och förhoppningsvis mata värmepumpen med lite värmeförluster.
 
Redigerat:
Ett problem som dock uppstår är ju att när man installerar en värmepump så är ju de olika frånluftsventilerna anpassade efter ett visst flöde, så vissa är mer öppna än andra.
Monterar du bara dit en till ventil så ändrar du ju till viss del fördelningen med flödet.
hur mycket detta gör vet jag dock inte, men det är ju inte för det är kul man mäter och ställer in flöden.
 
Tänkte bygga en liten teknikhylla i klädkammaren och enligt min ventilationsritning och det vi har justerat systemet har jag ett frånluftflöde där på 4liter/sek. Om du vill ha frånluft i teknikskrubben så kan du använda minsta rördiametern för du ska ha ett lågt luftflöde där. Själv har jag 100mm rör. Se till att du har något så luft kan komma in i skrubben. Se till att du knappt ska känna flödet i frånluftventilen men ett papper ska fastna där....
 
Personligen hade jag nog dragit ner ett tillufts don till golvet. Gjort 2st stängningsbara överluft vid tak. En som går utomhus och en som går in till huset beroende på om det är sommar eller vinter. Drar man in frånluft kommer man ju förmodligen bara samla massa dam och skit runt el grejerna.
Eller det kanske inte är några nämnbara effekter på grejerna du ska ha in i rummet. (värmealstrande) så att en överluft utomhus är onödigt..
Sen får man ju justera in systemet förstås beroende på vilket alternativ man väljer att göra.
 
En filterförsedd tilluftsfläkt till utrymmet och en liten öppning upptill eller strypt frånluft, så slipper du dra in en massa damm. Det bör vara övertryck i utrymmet för att slippa det senare. Elfa har fina och tysta chassiefläktar med filter.
 
Har en motsvarande situation, teknikutrymme som måste ventileras.

Jag har dock tänkt mig att sätta ett frånlufts don i utrymmet, kopplat till en FTX, för att återvinna värmen.

Det är ett litet utrymme, på kattvinden. Relativt slutet utrymme, tilluft genom ett ventilationsgaller med filter.
Då borde man väl klara sig hyffsat från damm?

Idéer, tankar?
 
Det är bättre med tilluft om du nu har tillgång till det. Värmen gör mer nytta i huset då det minskar dina uppvärmningskostnader (marginellt). Bättre att få nytta av värmen först och sen dra ut den via badrum eller liknande.
 
Blir knepigt, det är ett väldigt litet utrymme 55 kvm, övervåning på ett garage. TL i två rum a 12 kvm, FL var tänkt från teknikutrymmet och möjligen i "sällskapsytan". Var ska man annars göra av FL... :)
 
Kanske får tänka om, TL på tre ställen (två rum + teknikutrymme) och en FL i sällskapsytan, är det bättre?
 
Allting hänger ju på hur jävligt det är att få till. Installationskostnaden kan ju inte överstiga vinsten på värmevinsten men funkar det hade jag nog gjort som du föreslog i sista inlägget. Då får du ju nytta av värmen innan du återvinner den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.