Hej på er !

Vi har nyligen flyttat in till, och renoverar ett 60 tals hus. Byggt i lättbetong och följaktligen inte direkt välisolerat...
Det finns en gammal kombipanna som vi ska byta ut, men frågan är till vad ?!?
Våra elräkningar är höga...och vi funderar på bergvärme (flera grannar har detta), eller luft/vatten värmepump, eller pelletspanna, eller återvinna varmluft via cirkulering, eller...

Vi förbrukar ca 25000kwh (beräknat)...och har vattenburet system. Ca 150 kvm boyta idag och vind (på ca 40 kvm boyta) som ska inredas inom ett par år.

Vi vill 1) komma ner i elförbrukning och 2) vara flexibla för svängningar (man vet ju inte vad som kan hända med skatter odyl på t ex pellets/förbränning...) 3) förbättra ventilationen pga lättbetong (har redan en radonsug i o f s)

Vad kan vara en bra kombination, och ffa, vad ska man inte kombinera ?
 
Den "naturliga" pluginen för en gammal panna är att köpa en begagnad pelletsbrännare på blocket för 5000-10000 kr. Du kapar energikostnaden rejält rakt av och får en återbetalningstid på omkring ett år, ökar luftgenomströmningen i huset och binder inte upp några stora pengar i systemet. Är du inte hemma kan ni köra på el.

Med ett sånt system kan ni fundera vidare på bergvärme några år utan att bli ruinerade.
 
Nu är det ju lite fel tid på året för begagnade pelletsanläggningar på blocket, men är inte den gamla pannan helt slut är det ett helt ok alternativ med begagnad brännare i befintlig panna om man vill vinna lite tid och fundera och sätta sig in i alternativen. när vi köpte vårat hus körde vi två vintrar med pellets i en totalt uttröttad kombipanna och om det inte varit för att pannan var i så dåligt skick har vi nog kört något år till.
 
Fler nattsuddare som är inne på samma spår :))
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Vad är det för panna, och hur bor ni, i radhusområde eller ute på vischan? Själv gillar jag vedeldning, men då ska man bo så till att det är lämpligt.

Det går ganska.bra att elda med ved även i en kombipanna, om man eldar rätt, oavsett vad vissa värmepump/pelletstalibaner påstår. En värmepump är elvärme den med..

För ventilationens skull mår invånarna och huset bäst om det eldas på något vis, men det går ju att bygga om till moderna ventilationssystem med värmeåtervinning oxo.
 
Börja med dom små billiga åtgärderna;

- tätningslister dörrar fönster
- radonfläkt? har ni blåbetong i väggarna eller radon i mark? Fläkten behövs kanske inte? - inte till vanlig lättbetong iallafall!
- förbättra fönster? isolerglas eller extra innerruta?
- har ni 25' kWh förbrukning inkl. allt? Kanske inte så helt fel i ett 60-talshus men borde vara potential att spara kanske 4-5' kwh
- bättre isolering på vinden brukar vara en god investering i fht besparingen
 
Är själv förespråkare av bergvärme och har det själv. Men sätt inte in det första ni gör, det krävs ganska mycket planering innan, och fakta för att få till det bra.

Några frågor att ställa sej.

- Ta reda exakt på hur mycket energi NI förbrukar med era levnadsvanor, inte uppskattad.
- Räcker huset till eller kommer det att byggas ut inom en 5 års period?
- Är pannrummet rätt placerat idag? När man byter till värmepump behöver man inte så stort pannrum, ofta i gammal hus är de stora då kan man passa på att flytta pannrummet.
- Radiatorer eller golvvärme?
- Placering av borra, så att den inte är i vägen i framtiden (om man har stor tomt).

Mitt tipps är som många redan har varit inne på, skaffa en pelletsbrännare, eller kör på el och fundera på ovan innan ni investerar i bergvärme.
 
Hej och välkommen till Byggahus

Eftersom ni håller på att renovera huset kommer ni kanske att tilläggsisolera huset också?
Ett 60-talshus med kombipanna får mig att gissa på ett högtemp värmesystem vilket isf inte är optimalt till bergvärme/luftvatten värmepump....tror en beg pelletspanna är det bästa i nuläget....om några år när huset är renoverat kan man kanske göra en analys.....
 
Peta in en pelletsbrännare i pannan. Dock tror jag att man dels ska låta sotaren kolla skorstenen och dels så ska det nog in en bygganmälan. Sedan kan man komplettera med en ackumulatortank så att du senare kan ha solpaneler.

Investeringsmässigt är det dock pelletseldningen som snabbast betalar sig. Solpanelen tar lite längre tid men i gengäld så är driftskostnaden mycket liten.
 
Sitter väldigt många bergvärmepumpar i 60 talshus som tuffar på med bra driftsekonomi.
Visa en bild på något av radiatorerna i ditt hus om det är enkla eller med dubbelpanel, sektions etc.

mvh
 
Bra tips, och en begagnad pelletsbrännare är nog enklare som ni säger att få tag på i vår kan jag tro...

Svar på frågor/synpunkter:
  • Tätningslister - är åtgärdat redan.
  • Isolerglas/extra innerruta - ska ta en titt på det och se vad det kan ge.
  • Huset räcker gott till och inga utbyggnader behövs. Däremot ska vi inreda vinden så småningom. Att tilläggsisolera den i dagsläget är knepigt, räknar jag med, eftersom det i så fall behöver tas bort alla saker och ett furugolv först, sen sala på reglarna för att få utrymme för ytterligare isolering och sedan lägga golvet igen... Eller har jag missat nåt här ?
  • Tilläggsisolera fasaden ska man, såvitt jag förstått med lättbetongblock, inte göra från insidan. Så det har vi därför skippat under renoverandet, som nu är mer eller mindre "klart". För nu iaf. "Bara" två badrum kvar...och pannrum/tvättstuga förstås.
  • Pannrum/tvättstuga - vara kvar där den är. När oljetanken kan tas bort så blir det plats för förvaring eller pellets... Alt kan man nog ha pelletsförvaring i garaget, vilket är i huset på andra sidan väggen.
  • Radonfläkt behövs - Radon både i mark- och hus men är nere på hygglig nivå.
  • Panna - CTC Pionjär
  • Förbrukning - ja, vi får se efter vintern vad det landar på, men i övrigt är vi rätt energieffektiva med nya vitvaror överlag, LED-lampor, inga stand-by på tv mm utan stänger med extra brytare

Räknar med att även ventilationen förbättras något vid pelletseldning, men har nog trott/räknat med att det behövs lite hjälp till självdraget med nån sorts mekanisk lösning. Eventuellt då nån form av sådan med även värmeåtervinning, när det ändå ska fixas med värmesystemet. Fast det kanske är för långsökt...
 
Tror absolut du kommer att få en bättre ventilation med en uppvärmd skorsten dvs. om du har ventilations pipor i murstocken med anslutna ventiler i huset. vårat hus är byggt på 30 talet och har endast ventilation genom murstocken, jag märker att när jag eldar börjar paxfläkten i badrummet som är ansluten i en pipa i muren snurra med rätt bra hastighet av draget som blir då skorstenen värms upp. på minus sidan är ju osäkerheten om det är tillräckligt i ditt hus samt att det är ju en hel del energi som går ut utan återvinning. för oss spelar det ingen roll någon m3 ved hit eller dit på ett år påverkar vår kostnad i kr väldigt lite. fungerar det bra med pellets i kombi pannan kan ju en ny pelletspanna med bulk föråd vara ett framtida alternativ. gäller bara att du inte blir avskräckt från pellets medans du kör i kombi pannan då det innebär lite pyssel med sotning ca en gång i veckan och bärande av småsäckar. en modern pelletsanläggning med bulkföråd klarar lätt en månad mellan tömningarna av aska. och med en bra ask sugare tar det inte lång tid.
 
Jag hade nog haft som huvudspår att strunta i både verkningsgrad och värmeåtervinning tills vidare. Om du gör värmesystemet komplexare så blir det både högre investerings- och underhållskostnader. Och 25000 kWh pellets kostar kanske 15000 kr. En (stor) skillnad i verkningsgrad på 20% är bara värd omkring 3000 kr om året i besparing.

Mitt huvudspår hade nog varit att elda pellets i några år, och sedan eventuellt gå över på bergvärme lite beroende på kostnadsläge, pannans skick, värmesystem, samordningsfördelar med övriga renoveringar mm.
 
Kolla vilken framledning huset kräver många vp har 65 grader som max framledning. Eftersom du har nån typ av radonsug kanske en kombination med ventåtervinning till brine kan vara en lösning fast aggen brukar kosta en del. Som du kanske förstår är jag inne på bergvärme i alla fall om du tänker bo där länge för då är det nog det bästa valet men vill du spara en bra peng med liten investering då är nog pellets ett bra val. Den ökade ventilationen skulle jag inte räkna med för man vill ofta ha jämn vent hela året och inte en vent som varierar efter utetemp framförallt inte i ett radonhus.
 
...en summering nu en tid efteråt, så här blev det:

Vi körde på med elpannan som den var, och sedan bytte till Bergvärme i aug -14.
160 m hål och ca 115TKR totalt efter ROT.

Efter drygt ett år ser vi att vi nu har kommit ned rejält i förbrukning och nu använder endast ca 35% el av vad vi gjorde året innan.
Även om förra vintern var mild och det blir värre i år så bör det bli en fortsatt hyggligt låg förbrukning. Än så länge har faktiskt inte heller elpatronen behövt hjälpa till heller.

Samt har fått bra förvaring där oljetanken tidigare stod.

Det som kvarstår är att bättra på självdraget lite, och det kommer att ske nu i höst.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.