Hej!

Skall renovera vårt lilla badrum (6 kvm) nu under vintern/våren och kommer måla väggarna med ett våtrumssystem från Becker, Alcro eller något liknande dvs målad godkänd väv på alla väggarna... (I Badrummet finns duschkabin, wc och handfat)

Men vill också måla golvet (istället för matta eller kakel) och funderar på om Epoxy golv är rätt väg att gå samt vilket system man skall använda. Finns i princip ingen information om det på nätet...

(Vill måla för att få ett skarvfritt synligt tätskikt + Att det är snyggare enligt min personliga åsikt)

Hela badrummet skall renoveras från grunden så allt skall rivas ut och börjas om från början...

1: Någon som har använt något av våtrumssystem från Becker, Alcro eller något liknande och kan remomendera eller avråda fråg något av systemen?

2: Någon som lagt Epoxy golv i badrum, vilket system mm ?

Tänkte att golvet skulle så ut som bifogad bild

Tack på förhand / Betula
 
  • Metallix-Tears-Of-The-Gods-With-Space-Oddity.jpg
Vore ju fantastiskt bra om det är tillåtet inom badrumsreglerna. Tack för idén! Då vill jag också göra det i vårt lilla badrum. Väntar med spänning på om någon vet reglerna.

Om man tröttnar på det borde man kunna lägga klinker rakt på.

Bara det inte blir halt för blöta fötter.
 
Frågan är väl hur tätskiktet reagerar med epoxin.
 
Min tanke var att Epoxin skulle fungera som tätskikt... Epoxi kan vara diffusionstät... Försöker hitta information om vilken sort som används i till exempel en del badhus i duschrummen... Kanske någon här som jobbar med Epoxi som kan ge lite svar... Sen om det är godkänt eller ej spelar mindre roll för mig det är funktionen som är viktig dvs det som fungerar i ett offentligt badhus fungerar hemma hos mig också även om det inte är testat för hem miljö!
 
Betula_Pendula skrev:
Min tanke var att Epoxin skulle fungera som tätskikt... Epoxi kan vara diffusionstät... Försöker hitta information om vilken sort som används i till exempel en del badhus i duschrummen... Kanske någon här som jobbar med Epoxi som kan ge lite svar... Sen om det är godkänt eller ej spelar mindre roll för mig det är funktionen som är viktig dvs det som fungerar i ett offentligt badhus fungerar hemma hos mig också även om det inte är testat för hem miljö!
Pratade med en kille om det där och när ett källargolv målades någon vecka innan jul ute på en byggarbetsplats. Min fråga var om det verkligen var diffusionsöppet eftersom att det var platta på mark och svaret jag fick var att det hade med hur mycket epoxin späddes med vatten samt hur många strykningar.
Vet inte vilket märke han rullade ut men det går ju att ta reda på.

Personen i fråga jobbar med epoxigolv åt industrin, storkök osv.. Träffar honom igen på torsdag.
 
O
Har för mig att det blir mindre diffusionsöppet ju fler lager man målar.... Men kan ha fel... Tyckte jag lästa det i tidningen gör det själv... Dock var det några år sedan....

Bara en tanke med badrummet... Tänk på att om det inte är godkänt med epoxy som tätskikt så är det mycket möjligt att FB kommer att protestera och inte lämna någon ersättning... Dock har jag ingen aning om hur epoxy är...
Om man sedan ska sälja huset är det viktigt att påpeka att det inte är "korrekt" utfört...
 
Hej
Jag jobbar som lackerare (tungt rostskydd). Jag vet inget om krav osv i badrum.
Dock vet jag att.
Epoxy i sig räcker långt som rostskydd.
Epoxy i flera skikt räcker väldigt långt som rostskydd.
Epoxy i minst 2 skikt med en polyurethan som top är ett mycket gott skydd.
Epoxy är ganska mjuk och slagtålig. Tyvärr, bleknar den VÄLDIGT fort. OCH, den luktar illa, länge.
Polyurethanen fungerar som estetiskt och rengörande skikt med högre glans och blir hårdare än epoxyn.
Det kvittar vilket fabrikat man väljer den har samma för och nackdelar.
Om det finns system för ändamålet så håll dig till ett varumärke.

Jag hoppas att någon mer kunnig i badrumsfrågor kan komplettera med mer kunskaper.

Gassho
Björn
 
Vad är det för golv? Betongplatta,golvspån?
 
Q Qlram skrev:
Hej
Jag jobbar som lackerare (tungt rostskydd). Jag vet inget om krav osv i badrum.
Dock vet jag att.
Epoxy i sig räcker långt som rostskydd.
Epoxy i flera skikt räcker väldigt långt som rostskydd.
Epoxy i minst 2 skikt med en polyurethan som top är ett mycket gott skydd.
Epoxy är ganska mjuk och slagtålig. Tyvärr, bleknar den VÄLDIGT fort. OCH, den luktar illa, länge.
Polyurethanen fungerar som estetiskt och rengörande skikt med högre glans och blir hårdare än epoxyn.
Det kvittar vilket fabrikat man väljer den har samma för och nackdelar.
Om det finns system för ändamålet så håll dig till ett varumärke.

Jag hoppas att någon mer kunnig i badrumsfrågor kan komplettera med mer kunskaper.

Gassho
Björn
vilken färg menar du när du skriver epoxyn?
Vilket märke?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.