Nimajneb skrev:
Vanlig missuppfattning bland hantverkare. Prissättningen skall vara skälig. Hade det varit OK om VVSare begärt 100.000 för kranen i efterhand?
Nej och nu pratar vi inte om såna summor. Sen får dom stora byggvaruhusen ofta såna bra priser i inköp så dom kan ofta vara billigare. Jobbar som plåtslagare och en stor byggvaruhandel sålde hängränna billigare till kunder än vad vi köpte in den för av samma leverantör och då hade vi ändå en 15% från list pris.
 
Det finns två juridiska principer som krockar här.

Köparen må taga sig i akt. Den som köper något bör kolla upp varan i rimlig mån, och om han gör ett misstag får han skylla sig själv, typ.

Om något i ett avtal är otydligt och kan tolkas på olika sätt så bör det drabba den som har det kunskapsmässiga eller affärsmässiga övertaget och som utformat avtalet. I det här fallet hantverkaren.

Om priset på en vara inte är reglerat i avtalet torde det därför bestämmas till normalt marknadspris. Om marknadspriset är grossisternas normalprislistor, priset som byggaren betalar med sin rabatt eller priset som man får om man traskar in på vanlig bygghandel, det är den stora frågan.

Det vore kul att driva ett sådant ärende för att få klarhet i vad som gäller och helst bli av med tramset med normalprislistor och rabatter på 70% på det.
 
Lutte skrev:
Återigen höjs mitt förakt för hantverkare, men tyvärr måste dom ta dessa påslag för att överleva nu när rot-avdragen gjort att dom har kunnat höja sina timtaxor.
Varför ska hantverkare som inte har något med vare sig prissättning eller fakturering föraktas?
 
1337 skrev:
Varför ska hantverkare som inte har något med vare sig prissättning eller fakturering föraktas?
För att hantverkare alltid ska föraktas
 
hantverkare1 skrev:
För att hantverkare alltid ska föraktas
Jo, iofs...
 
Nimajneb skrev:
Vanlig missuppfattning bland hantverkare. Prissättningen skall vara skälig. Hade det varit OK om VVSare begärt 100.000 för kranen i efterhand?
Det pris som TS har betalt för kranen är antagligen ungefär det pris han hade fått betala om han hade köpt kranen över disk hos vilken ren VVSbutik som helst (tex Comfort, Bad & Värme)

Det TS kan göra är att skicka någon till VVSaren och fråga vad det kostar att köpa och installera blandaren.
 
  • Gilla
Gadd
  • Laddar…
När jag ringer VVS-firman svarar en person där att det finns olika prislistor för privat respektive andra kunder. Över disk säljer de samma blandare för 890 kr. När jag försöker få tag på ansvarig person för fakturan har han tyvärr ledigt till efter helgen.
Nu misstänker jag att VVSaren även tagit till i överkant på övriga delar såsom kopplingar och för arbetet. Han har behövt 5 tim för montering av blandaren + en av mig nyinköpt toastol!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.