Hejsan! Köpte vinterdäck till min Saab, fått dom levererade idag, efter ca 20 dagar!

Men då man är ganska novis när det kommer till vad man skall förvänta sig så tänker ja ställa frågan här! Så ser mina "nya" däck ut!

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser är det ca 5 mm! Detta tycker jag känns lite i underkant för ett par nya allround däck!

Denna modell har jag köpt Sailun ICE BLAZER WSL2 Vinterdäck

Jag vet, dom är billiga! Men är student så behöver spara pengar och åker bara från hemmet till stationen!

Hade uppskattat era åsikter!

MVH
 
M
Det är väl 3mm som minimikrav på vintern, så 5mm känns i underkant - de lär du inte kunna köra 1 år på, om de ska användas som det är nu (dvs när det inte är snö och is på vägen).
 
Nya "riktiga" däck ligger någonstans runt minst 9 mm som nya.
Som jämförelse så "skrotar" jag mina friktionsdäck som vinterdäck när jag går under 5 mm i mönsterdjup.
 
skalman1 skrev:
Om jag tolkar tabellen på denna sidan [länk]

rätt så ska mönsterdjupet vara 8,67mm på ett nytt däck.
Som ovan nämnt så är jag novis, vilken tabell ser du 8,67? Försökte söka i länken men fick inte fram det!
 
Bör jag kontakta firman som sålde dom och ifrågasätta djupet?
 
Nefcairion skrev:
Som ovan nämnt så är jag novis, vilken tabell ser du 8,67? Försökte söka i länken men fick inte fram det!
Din däcksdimension ska ha 11/32-delar av en tum i mönsterdjup = 8,73mm (knappade fel första gången såg jag nu)

Så tolkar jag tabellen iaf. :)
 
Nya däck brukar ha ett mönsterdjup på ungefär 9-10 mm.

Minsta mönsterdjupet sommartid är 1,6 mm.

Minsta mönsterdjupet på vinterdäck när det råder vinterväglag är 3 mm.

Jag vet att polisen, ambulans och liknande skrotar däck redan vid 5 mm, och när man som privatperson kommer ner i dem måtten så är det dags att fundera på att byta ut däcken.

Det går bra att mäta mönsterdjupet med en 5-krona.
http://www.ntf.se/konsument/dack/default-2013.asp?RecID=33712
 
Nefcairion skrev:
Bör jag kontakta firman som sålde dom och ifrågasätta djupet?
Ja absolut. Dessa däck är inget att montera på bilen, inte ens som budgetlösning. Köp då hellre beggade dubbdäck eller ja, vad fasen som helst egentligen.

Hävdar firman att detta är ok skulle jag nyttja ångerrätten via distansavtalslagen om möjligt.
 
Kinesdäck behöver inte så mycket slitdjup, gummit är ju oftast stenhårt, så lättrullade är de iaf och kommer nog att rulla många mil. Därmed är den de enda positiva egenskaperna avhandlade. Övriga egenskaper är inte mycket att hurra för, framför allt inte våtgreppet som brukar vara närmast katastrofalt dåligt.
 
  • Gilla
namor
  • Laddar…
Göran.W
Billiga vinterdäck är ofta tom sämre än sommardäck av känt märke som är utslitna och kommit ner i 1,6 mm.
 
snaggletooth skrev:
Kinesdäck behöver inte så mycket slitdjup, gummit är ju oftast stenhårt, så lättrullade är de iaf och kommer nog att rulla många mil. Därmed är den de enda positiva egenskaperna avhandlade. Övriga egenskaper är inte mycket att hurra för, framför allt inte våtgreppet som brukar vara närmast katastrofalt dåligt.
Finns ju en anledning till att knappt kineserna kör med dessa märken.
Av mina besök i kina så har jag än så länge inte sett några av de kinesiska märken som säljs på bla däckonline monterade på en bil i kina.

Varken, Linglong, Nankang eller Goodride har jag sett där.
 
Är du fattig student tycker jag du kan tjata till dig en rejäl rabatt (skicka bilden och visa, och hänvisa till tabellen enl ovan) och hota med reklamation enl distansköplagen. Sen sätter du på däcken och kör så länge de håller.
 
Göran.W
  • Gilla
currenthill och 1 till
  • Laddar…
Det är väl inte alls säkert att ett portugisisk däck skulle vara så mycket bättre, även om ett svenskklingande namn_inger förttoende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.