Hej

Går i tankarna att installera Z-wave i huset och har läst mycket om homeseer och hur det fungerar och att det är väldigt öppet system.
Men sen har jag samtidigt sneglat på homecenter 2 från fibaro.
Kan man göra samma saker med detta systemet eller det är mer upplåst?

- Jag vill tillexempel prata Modbus till mitt FTX aggregat för att både läsa ut status och för att styra det. Kan man göra plugins i fibaro systemet som sen kan prata mot icke z-wave saker eller det är helt strikt på den fronten?

- kan man skapa sina egna layouter på sin iPad eller det är en app som är färdig och låst?

- kan man logga data för att sen se trend historik på typ elmätare med mera.

- stod nåt på fibaro's hemsida om att man kan knyta det mot sitt larm system men jag hittar ingen info om detta, någon som vet hur man kan göra det och vad det stödjer för fabrikat på larm?

- programmeringen gör man den via en installerad mjukvara i systemet eller remote på en annan dator?

- måste systemet ha internet acess?

Har tusen frågor till men detta är lite mer grundläggande för om man skall köra på detta eller något annat system?

Med vänlig hälsning,
Oscar
 
"Mer upplåst" = "Mer öppet" ? :)

Folk brukar kalla HC2 för motsvarigheten till Apple inom Z-wave. Dvs snyggare och lättare att använda, men mer låst.

Egna plugins etc kan man nog skriva till de flesta öppna systemen (Homeseer, DomotiGa, OpenHab etc) och även till Vera. Men är inte så påläst än...
 
Redigerat:
stefancrs skrev:
"Mer upplåst" = "Mer öppet" ? :)

Folk brukar kalla HC2 för motsvarigheten till Apple inom Z-wave. Dvs snyggare och lättare att använda, men mer låst.

Egna plugins etc kan man nog skriva till de flesta öppna systemen (Homeseer, DomotiGa, OpenHab etc) och även till Vera. Men är inte så påläst än...
Hej
Lite fel formulering där kanske, jag menade att det är mer låst och strikt och inte så många valmöjligheter.

Ok är du med ny på detta då? Vad kör du för burk som master?
Läste lite i z-wave tråden och nån skrev där att z-wave var ej bra för loggning utan det skulle man göra i nån annan burk, något du har koll på?

Med vänlig hälsning,
Oscar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.