Anna1984 kolla runt lite bland slangar...kanske jag som har otur , men jag köpte pvc slang 3/8 på jula och den är stel och tråkig nu på vintern då jag inte har värmen på i garaget jämt.:confused:
Vet inte om gummislangen är bättre än pvc slangen men jag blir irriterad på pvc slangen då det är svårt att rulla ut den smidigt.och det blir ett stelt ormbo av hela skiten.
 
PVC-slang oavsett pris / kvalité blir alltid stel i kyla.
Gummislang är klart bättre.
 
MTech skrev:
Muttermaskin ska du ha en elektrisk! Kommer aldrig återgå till tryckluft för just muttermaskin! Jag har en cotech från clas ohlsson som jag lossat muttrar med som varit momentdragna med 450nm!
Jag har även en liten stanleykompressor för dyckert som jag spikat upp flera hundra lpm pärlspontpanel med! Jättenöjd :)

Nu blir jag lite ledsen. Mina cirklar är rubbade. Varför skulle man inte vilja ha en tryckluftsmaskin?
 
Micro skrev:
Anna1984 kolla runt lite bland slangar...kanske jag som har otur , men jag köpte pvc slang 3/8 på jula och den är stel och tråkig nu på vintern då jag inte har värmen på i garaget jämt.:confused:
Vet inte om gummislangen är bättre än pvc slangen men jag blir irriterad på pvc slangen då det är svårt att rulla ut den smidigt.och det blir ett stelt ormbo av hela skiten.
JA för sjutton, köp inte Julas gula PVC slang (eller antagligen inte någon annan PVC slang heller för den delen). Jag råkade göra detta i all hast i somras, en 20m 3/8". Helt värdelöst stel & oanvändbar såfort det är under +20grader. Jag vet knappt hur jag ska kunna använda den. Blir nog att hänga upp den i garagets tak en varm dag, som en "fast" installation. För som portabel slang fungerar den inte.
http://www.jula.se/pvc-slang-med-kopplingar-1-4-12mm-10-m-079089
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
MTech skrev:
Muttermaskin ska du ha en elektrisk! Kommer aldrig återgå till tryckluft för just muttermaskin! Jag har en cotech från clas ohlsson som jag lossat muttrar med som varit momentdragna med 450nm!
Jag har även en liten stanleykompressor för dyckert som jag spikat upp flera hundra lpm pärlspontpanel med! Jättenöjd :)
Jo fast nu har jag ju en med tryckluft.....
 
P
frav skrev:
JA för sjutton, köp inte Julas gula PVC slang (eller antagligen inte någon annan PVC slang heller för den delen). Jag råkade göra detta i all hast i somras, en 20m 3/8". Helt värdelöst stel & oanvändbar såfort det är under +20grader. Jag vet knappt hur jag ska kunna använda den. Blir nog att hänga upp den i garagets tak en varm dag, som en "fast" installation. För som portabel slang fungerar den inte.
[länk]
pvc slang funkar utmärkt som armeringsjärn vid gjutning! så gjorde jag med den jag köpte... man fick mörka tankar när man använda eländet... kan rekommendera Swedols gummi slang Ampro artnr:VE-3532 http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=433 kostar 379.- plus moms

mycket bra slang (y)
 
fiskbuggaren skrev:
Nu blir jag lite ledsen. Mina cirklar är rubbade. Varför skulle man inte vilja ha en tryckluftsmaskin?
1: du behöver ingen jättekompressor
2: tappar aldrig i kraft
3: lätt att ta sig med, dock inte många som har det behovet som jag:cool:
 
Anna1984 skrev:
Jo fast nu har jag ju en med tryckluft.....
Det är inte ett hållbart argument för att köpa fler verktyg:D
 
  • Gilla
Rund_skruvad
  • Laddar…
Remne skrev:
Denna på Duabhuset kanske vore nåt?? i jämförelse med Meecén iaf...
sen håller jag med P-plats om slangen...det är viktigt med rätt slang....
Hoppas jag lyckats med rätt länk nu.....:confused:
 
Micro skrev:
Det är lite lite med 50liters tank när man kör med muttersmack men det går..
Har haft funderingar på att skaffa en extra tank till min.
Skall man vara petnoga så spelar tankens storlek "ingen" roll - det är i princip bara en buffert som minskar start/stopp för kompressorn. Det viktiga är att titta på att avgiven luftvolym (OBS! Ej "fritt avgiven volym") är större än behovet hos alla förbrukare tillsammans som används samtidigt.

Med en mutterdragare kan man "klara sig" genom att vänta in att den laddar tanken men låt säga att du kör en luftdriven slipmaskin - hur kul är det att slipa i 30 sekunder för att sedan vänta i 60 sekunder innan man kan börja slipa igen.

Kompressorn skall alltså vara så stor att du kan stå med vinkelslipen på full gas och den ändå hinner med att fylla upp tanken och förhoppningsvis få en stunds vila innan det är dags att påbörja nästa kompressionscykel.

För däckbyten spelar det ingen roll men om man "muttar" lite mer seriöst så blir man galen på att vänta :)
 
Anna1984 skrev:
Mitt nästkommande inköp kommer att bli en kompressor. Tyvärr så kommer det inte bli märkesgrejer den här gången. Utan det får bli en Stanley kompressor eller en Meec.
Kompressorn kommer att användas till spik och dyckertpistoler under mitt byggande. Efter det är klart kommer den användas vid hjulskifte tillsammans med min Ingersoll rand och för luftpåfyllning med min PCL airforce. Eftersom jag kommer att använda en mutterdragare har jag tänkt mig att luftflödet inte får vara för dåligt.

Efter att ha scannat marknaden och med ett tak på 3000kr har jag kommit fram till följande kompressorer:

Stanley
[länk]

Meec
[länk]

Meecen ser lite bättre ut på pappret, men den kräver 16A säkring. vilket är ett minus. Sen är det en Meec och inte en Stanley, vilket också är ett minus ;)


Vilken hade ni valt och tycker ni att dessa funkar till mina behov?
Nu är jag inte helt hundra, men jag tror det var en sån Meec jag hade hemma och konstaterade att den var 16 Ampere enfas så mina säkringar på 10A löste ut så fort den startade. Det framgick endast på kartongen, inte på Julas hemsida. Nu kanske de har rättat till det.
Jag hann konstatera att kvaliteten sög...bland annat gick plastgängorna till luftfiltret paj under montering. Åkte tillbaks med den och bytte mot en dyrare Stanley (3-fas remdriven) och den är jag nöjd med. Så min rekommendation är, skit i Meec och gå på Stanley. Men en orättvis jämförelse då Stanleyn var dubbelt så dyr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.