Bilden beskriver en tre meter lång hjärtvägg som vi vill avlägsna helt för att öppna upp på nedervåningen. Vi funderar nu kring nödvändigheten av en samverkanskonstruktion med stålbalk, stålpelare och de korta ändbitar som återstår av råsponten i den bärande hjärtväggen med syfte att även ge tillfredsställande statisk styvhet även vad gäller dynamiska laster, svikt och vibrationsegenskaper. Detta genom att förbättra den lastfördelande förmågan och samtidigt uppta belastningen på golvbjälkarna i mellanbjälklaget till övervåningen. Hjärtväggen, dvs den bärande innerväggen har i dagsläget en öppning upptagen varpå det är svårt att så här 20år senare mäta hur mycket golvet gett med sig pga detta. Det är svårt att veta på rak arm vilken belastning som kommer påföras denna stålbalk varpå jag undrar om det finns några schablonmässiga värden (läs: väl tilltagen överslagsberäknad last) att använda i hållfasthetsberäkningen för att få fram dimensionen på I-balken till överliggaren och stöttorna Hjärtvägg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
?
 
Välkommen till forumet.

Det finns en rad saker att beakta vid den här typen av ombyggnationer.
-Hur ser det ut på övervåningen, stöttas även takstolarna av hjärtväggen du vill ta bort?
-Finns det upplag (som klarar lasten) att ställa de båda pelarna på?
-Krävs bygglov/bygganmälan?

När det gäller belastning av mellanbjälklag så brukar schablonen för bostadshus vara 200kg/m2 och sen får du lägga på en del för egenvikten oxå, kanske 50kg/m2.
 
Tack för välkomnandet Gabbe1. Huset består av källare, två våningar samt vindsvåning där upplaget under den tänkta konstruktionen består av dubbelmurad tegelvägg i källaren som går i linje med nocken. Golvbjälkarna som kommer ta upp lasten har tvärsnittsmåtten 70x230mm. Grundmurens översida är plan och syllen ligger an ca 100mm mot golvbjälkarna. CC är ca 600mm mellan golvbjälkarna som ligger an mot syllen där jag planerat fördela belastningen över två golvbjälkar för vart och en av I-balksstöttorna (4st totalt) med hjälp av stålplattor som bultas fast i golvreglarna. Utifrån dina schablonvärden utgör våningen ovanför ett deplacement på 8 ton. Takstolarna är av modell ramverk vilket innebär att ytterväggarna ensamma tar upp belastningen från takets egenvikt samt tillkommande vikt från snö etc.
 
Det hela resulterade i en omfattande beräkning då rockad kommer göras mellan öppningar och bärande väggar på två av våningsplanen, dvs. 5 bärande väggar ska tas bort och stålbalkar monteras, medan 5 öppningar kommer byggas igen. Bärande vägg 2 NV.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hjärvägg golvbjälkar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lvborn
  • Laddar…
Beräkningen gav konstruktionsvirke 115x115mm för sidopelarna samt limträbalk 115x405mm(deformation 4mm) för avväxlingsbalkarna, vilket skall ha gett en tillfredsställande låg nyttjandegrad under 60%. Nu gäller det bara att räkna om detta till motsvarande HEB-balkar i stål..
 
Mikael_L
Jag var inte riktigt med på hur du tar upp lasterna från pelarna ner i källaren ...
Är det en murad vägg precis under?
 
Mikael_L skrev:
Jag var inte riktigt med på hur du tar upp lasterna från pelarna ner i källaren ...
Är det en murad vägg precis under?
Det stämmer Mikael_L, under hela den hjärtväggen är det en dubbelmurad tegelvägg. Detta är en av de fyra bärande väggar som ska ersättas med avväxlingsbalkar.

För två av de övriga hjärtväggarna är det ett bra mycket mer komplicerat lastfall i och med att två hjärtväggar under varandra ska ersättas av avväxlingsbalkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.