I somras tog vi hjälp av hantverkare för att sätta ny fasad på vårt hus. Det är ett hus från tidigt 30-tal med gammal stående lockläktpanel, där lockläkten var nedplockad och de satte vindväv, horisontell spikläkt och sedan ny lockläktpanel ovanpå denna.

Nu har det uppkommit en del frågetecken kring läktdimensionen och jag är på jakt efter lite fakta kring vad man bör använda och varför. Vi beställde 28 mm spikläkt, varpå den erfarne snickaren grymtade en del och kommenterade att det var minsann det allra minsta han kunde tänka sig att sätta panelen på. Mindre tyckte han inte var lämpligt över huvud taget att använda, han skulle gärna gått upp lite i dimension men vi enades om att 28 ändå skulle användas. Nu sitter det plötsligt 22 mm takläkt bakom fasaden istället och jag blir lite betänksam, och skulle vilja hitta lite fakta och information kring dimensioner och lämplighet.

Någon som har länkar eller annan information att bidra med?
 
  • Gilla
Lukas L
  • Laddar…
28x70 har ju använts som spikläkt i många, många år så det funkar. Jag tror att man nuförtiden har rekommendationen 34mm istället.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
28x70 har ju använts som spikläkt i många, många år så det funkar. Jag tror att man nuförtiden har rekommendationen 34mm istället.
Nu sitter de gamla bottenbrädorna l ar som jag förstår?

Då skulle det räcka med ännu tunnare enligt mig
 
Det där har väl varierat genom tiderna.
22 mm var nog ok för några decennier sedan.
Och innan dess var inte luftspalten uppfunnen.

Nu står det i byggindustriernas byggbeskrivningar
Luftspalt och spikreglar
Spikreglar, hyvlat 34x45 eller 45x45, sort G4-2 används för
infästning av ytterpanelen. I konstruktion med reglar på distans
ska spikreglarna vara minst 34x70, sort G4-2. Varje ände och
varje korsningspunkt spikas med varmförzinkad trådspik
100-3,4 som slås i snett, alternativt träskruv, längd minimum
80. Ytbehandling: Zink/Nickel C4, rostfritt, rostfritt/syrafast,
varmförzinkat. Avstånd mellan spikreglar: centrumavstånd 600.
http://www.byggbeskrivningar.se/pdf...d=103&File=&Inline=103.pdf&Doc=Broschyr&Cid=0
sid 3 av 142, punkt 10.

Att 28x70 blivit populärt är nog för att det används på andra ställen, framför allt som glespanel i tak och snedtak inomhus. Det har blivit lite av en enhetsdimension, bra till allt.

Idealiskt skall ju dock inte spiken gå igenom spikläkten och perforera vindskyddet om det saknas stöd bakom.
 
Redigerat:
Om det är tillräckligt beror också på om spiken går in i materialet bakom och hur tätt 22 mm reglarna sitter.

Är locklisten spikad med 4`` ?

För att få full nytta av en spik ska den gå in 12 x diametern i det undre materialet och då är ju 22mm läkt för tunn.

För luftspaltens funktion är 22mm säkert tillräckligt så det blir ingen riskkonstruktion.
 
  • Gilla
OlafH
  • Laddar…
Tack för länkar och åsikter! Den nya fasaden sitter alltså på den gamla träfasaden, med en vindväv och sedan 22 mm spikläkt. Jag tolkar det som att om den är satt med spik som bara går in i spikläkten så är det egentligen lite klent. Är den satt med längre spik så går ju den igenom vindväven vid varje spikhål. Är det ok, eller vad kan det innebära?
 
Spikhål i vindduken mellan läkt och gammal fasad är ok så det är bättre att spiken är långa och går igenom.
 
På mitt timmer hus sitter det vindduk sen stående spåntad panel direkt på vinduken och lockläkt. Har säkert suttit 20 år. Inge fel på panelen mer än att den är torrsprucken här o var! Så jag undrar med lite varför man behöver luftspalten? För man lägger dom ju ändå på tvären så luften lär ju inte komma längre upp en första spikläkten? för de har ju svårt att blåsa in ifrån sidorna? Eller är det som någon säger att spiken inte ska ha sönder vindskyddet?
 
Men vänta nu. 34 mm spikläkt? Då används den väl isåfall i syftet att fästa panelen i? Husväggen består av stående reglar och för att kunna spika stående panel behövs det då en kraftig spikläkt för att panelen ska ha något att fästa i.

Men om funktionen endast är till för att få en luftspalt så att panelen kan torka/andas så behövs det inte några så kraftiga saker. Spikar man ny panel på den gamla hade jag nöjt mig med 13-15 mm tjocka lister för att få ut nya panelen en liten bit från gamla. Tar man onödigt mycket kommer ju bara takutsprånget minska och huset ser konstigt ut och väggen blir mindre skyddad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.