I samband med en toalettrenovering hade jag köpt det mesta av inredning och delar, dock inte en tvättställsblandare. Eftersom jag skulle resa bort bad jag byggledaren att ordna en sådan.
Senare visade det sig att inhyrd VVs:are skickat faktura på 1173 kr, varefter byggledaren lade på 25% i moms, dvs jag fick betala 1725 kr för denna blandare. Efter min koll på Bauhaus kostar en likadan blandare: 859 kr inkl moms. Byggledaren förklarade pålägget utifrån garantiåtagande att om blandaren går sönder så byter de den utan extra kostnad för installationsarbete och inköpskostnad. Om jag köpt den från Bauhaus hade jag bara fått en ny blandare. Ingen garanti om sådant var dock skrivet i offerten. Är argumenten hållbara för uttag av det extra kostnadspålägget?
 
Byggledaren måste ha lagt på mer än bara momsen, 1173*1,25=1466,25.
1725-1466,25=258,75.
VVSaren har antagligen utgått från sin leverantörs prislista, VVSaren har antagligen stora rabatter hos sin leverantör. VVSaren har sedan sålt blandaren vidare till byggledaren, med eventuell rabatt, byggledaren har sedan lagt på 258,75/1466,25=17,6% som ska täcka bl.a. administrativa kostnader och eventuell garantikostnad.

Edit: nu räknade jag nog påslaget på fel siffror.
1725-(1725*0,2)=1725-345=1380 (ex moms), 1380-1173=207 (påslaget i kronor), 207/1173=17,6% (samma påslag i procent men olika i kronor).
1173*1,167*1,25=1724,31

Den som gjort den stora vinsten är VVSaren med hjälp av sin leverantörs prislista och sin rabatt hos leverantören.
 
Redigerat:
hur kan 1173 plus moms bli 1725?
Men visst är det trist, det finns hundratals trådar på forumet med exakt samma frustration med överpriser på VVS material.
 
Jag skulle personligen inte tycka att mervärdet för byggarens garantiåtagande är värt 100% påslag men det finns mer hårresande exempel här på BH så du ska nog bara vara glad att du köpt allt annat själv istället;).

Byggledaren tycker jag inte heller är helt ärlig i sin beskrivning att du bara får en ny blandare om något går sönder. Klippt från Bauhaus hemsida: "Vid fel som täcks av garantin skickas produkten på reparation/service, alternativt byter vi ut varan eller i vissa fall skickar vi ut en reparatör för besiktning och reparation. I sådana fall står BAUHAUS.se för kostnader som kan uppkomma i samband med retur och leverans av ersättningsprodukt."

 
  • Gilla
Gadd
  • Laddar…
Gadd skrev:
I samband med en toalettrenovering hade jag köpt det mesta av inredning och delar, dock inte en tvättställsblandare. Eftersom jag skulle resa bort bad jag byggledaren att ordna en sådan.
Senare visade det sig att inhyrd VVs:are skickat faktura på 1173 kr, varefter byggledaren lade på 25% i moms, dvs jag fick betala 1725 kr för denna blandare. Efter min koll på Bauhaus kostar en likadan blandare: 859 kr inkl moms. Byggledaren förklarade pålägget utifrån garantiåtagande att om blandaren går sönder så byter de den utan extra kostnad för installationsarbete och inköpskostnad. Om jag köpt den från Bauhaus hade jag bara fått en ny blandare. Ingen garanti om sådant var dock skrivet i offerten. Är argumenten hållbara för uttag av det extra kostnadspålägget?
Man kan ju inte jämföra priser med liknade saker även om det är samma tillverkare kan mycker skilja mellan modeller.
 
Som svar till Nimajnev: VVS-aren gav byggledaren en rabatt på 15%, men momsen utgick från 1380 kr till mig! Jag fick inte tillgodoräkna mig VVS-arens rabatt till byggaren!
Till johan: Det är exakt lika modell eftersom jag har modellnummer från VVS:aren och Bauhaus: FMM 8060-0000 TVST-BL, FKR
 
Redigerat:
Är det livslång garanti eller vad? Dessutom hur ofta har någon råkat ut för att en blandare till tvättställ går sönder dom första 25-30 åren. Nu menar jag går sönder, inte på grund av vattnets kvalitet påverkar blandaren, för det ersätts aldrig av någon garanti.
 
Gadd skrev:
VVS-aren gav byggledaren en rabatt på 15%, men momsen utgick från 1380 kr till mig! Jag fick inte tillgodoräkna mig VVS-arens rabatt till byggaren!
Så du vill snuva byggledaren på 207kr som bl.a. ska täcka administrativa kostnader. Den du eventuellt ska vara arg/sur på är VVSaren eller rättare sagt hela VVSbranschen inklusive grossisterna, med deras fantasiprislistor med tillhörande rabattsatser på upp till 90%. Många VVSare lämna upp till 20% rabatt till sin kund, denna rabatt utgår från grossisternas prislistor, så VVSaren har en stor förtjänst per pryl.

Ex: grossistens utpris (enligt prislista) 1000kr, VVSaren har 90% rabatt, VVSaren betalar således 1000-90%=100kr. Kunden får 20% rabatt av VVSaren, 1000-20%=800kr. VVSarens förtjänst på varan är 800-100=700kr.
Förtjänsten ska täcka en del fasta och rörliga kostnader så vinsten är mindre än 700kr, hur mycket mindre är en bra fråga som jag inte kan svara på.
 
Återigen höjs mitt förakt för hantverkare, men tyvärr måste dom ta dessa påslag för att överleva nu när rot-avdragen gjort att dom har kunnat höja sina timtaxor.
 
Letar man själv material och kollar priser mot varandra på butiker så klart man kan hitta billigare kampanjer eller utförsäljningar på specifika varor. Det kan inte VVS killen göra och ta full timlön för. Skulle han ha svängt runt närmaste Bauhaus för att köpa en blandare hade han fått lägga till en timma på räkningen och totalpriset hade blivit detsamma.
Istället måste han plocka alla saker han behöver på ett ställe där han vet att allt finns tillgängligt på dagen och han kan hämta varorna mot faktura. Skulle TS vara beredd att betala timlön för ett par dagar om det fattas något på billigaste stället och hantverkaren måste vänta på att det ska beställas hem? Vill man spara dessa pengar får man se till att handla in varorna själv så att allt finns på plats och sedan hyra tjänsten att installera eller gör man det också själv och sparar ännu mer pengar (y)

Det där med garanti är som tidigare sagts inte ett argument för att köra grossistpriser då man har samma garanti om man köper in det själv.
 
Så du vill snuva byggledaren på 207kr som bl.a. ska täcka administrativa kostnader.

Svar till Demmpa: Jag har inte alls tänkt snuva någon - endast få korrekta priser/fakturor där korrekt information framgår. Enligt offerten har byggaren rätt att ta ut ett entreprenadarvode på 12% men detta framgår ej av fakturan. Överhuvudtaget har han mörkat vad som är entreprenadarvode och övriga pålägg.
 
köp den på bauhaus och lämna tillbaka till byggledaren
 
Tyvärr är blandaren redan installerad!
Jag undrar vad byggledaren säger om jag kommer tillbaka med den och vill ha pengar tillbaka?
Då är det möjligen bättre att jag själv ringer VVSaren och begär mellanskillnaden från honom?
 
Gadd skrev:
Tyvärr är blandaren redan installerad!
Jag undrar vad byggledaren säger om jag kommer tillbaka med den och vill ha pengar tillbaka?
Då är det möjligen bättre att jag själv ringer VVSaren och begär mellanskillnaden från honom?
Du har inte rätt att kräva dom på pengar dom har ingen prisgaranti på sakerna vill man vetta vad det kostar och jämföra priser får man fråga innan inte efter. Sen man man diskutera vad man tycker om pålägg i all evighet med i en får marknad får man ta betalt vad man vill.
 
johan ivarsson skrev:
Du har inte rätt att kräva dom på pengar dom har ingen prisgaranti på sakerna vill man vetta vad det kostar och jämföra priser får man fråga innan inte efter. Sen man man diskutera vad man tycker om pålägg i all evighet med i en får marknad får man ta betalt vad man vill.
Vanlig missuppfattning bland hantverkare. Prissättningen skall vara skälig. Hade det varit OK om VVSare begärt 100.000 för kranen i efterhand?
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.