Byggastall.se, DET hade jag behövt nu :)
Är i samma sits, har ett stall på 8x6.5 som ska inredas, och är livrädd att jag ska tycka att min idé är bäst för att sedan upptäcka att den inte var det...när det är färdigbyggt :)
Har en bild på hur det ser ut nu, ritning, ofall ni har tid och lust att ta en titt och kanske ge mig några bra idéer.
Ska få plats med en box a 11 kvm, en på 9 kvm och en på 7 kvm. Samt en sadelkammare och en spolspilta. På bilden har jag även ritat ut att jag skulle vilja ta upp en dörr till hö och foder. Funderar på att ta bort den lilla dörren till höger på ritningen, även om den skulle vara bra för att köra ut dyngan rakt ut i kontaninerna...
MÅnga funderingar blir det och jag vill att det ska bli perfekt.
Det är ett tomt skal nu så jag kan verkligen ta ut svängarna och placera innerväggar/boxväggar som jag vill.

Så om ni har tid och möjlighet och vill ge mig några goda råd blir jag mer än överlycklig! Stall.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade varit bra med alla mått... (dörrbredder inkl karm/list, fönsterbredder inkl karm/list/galler, avstånd från väggar etc). Boxstorlekarna får ju inte underskrida minimimått med en endaste mm.

Bifogar en bild med layoutförslag, inga storlekar då alla mått saknas.
Jag tog bort den lilla dörren. Tror det blir svårt att få ihop något vettigt annars, (utifrån vad du vill få plats med).

Mittgången vill man ha bred, minst 2m helst lite mer.

Sadelkammare och spolspilta vill man helst placera så nära vatten och avlopp som möjligt, och tillsammans om du ska ha vatten i sadelkammaren, vilket kan vara praktiskt för rengöring av träns mm, och ev en tvättmaskin.

Stall_förslag.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, och Tack!
Det var faktiskt precis som jag hade klurat ut det, måste ju betyda att Vi är genier :)
Dörr och fönstermåtten är inklusive karm.En tanke jag hade var att kanske ha kvar dörren till höger i alla fall eftersom det blir spolspilta så det kanske funkar i alla fall? Den behöver ju bara vara så bred att skottkärran kommer emellan. Hade en tanke på att spolspiltan skulle kläs i takplåt för att stoppa vattensprut och att då kanske ha en skjutdörr framför dörren till dyngstacken så att den inte blev blöt.
Spolar av och tvättar hästar är inget jag gör varje dag så det kanske är ett alternativ? Jag drar för plåten när det är dags för att spruta vatten helt enkelt.
 
Det var faktiskt precis som jag hade klurat ut det, måste ju betyda att Vi är genier :)
Absolut! (y)

Det kan kanske fungera med dörr i spolspiltan. Dock bör man nog inte spilla något från mockkärran i spolspiltan, då kan det kanske becka igen i brunnen, men det bör inte vara något nämnvärt problem. Däremot är det nog bra om dörren är rejält tät. Vet inte om hästar är lika frusna som jag, men att stå blöt och bli utsatt för drag är ingen höjdare.

Plåt är enkelt och billigt, men inget roligt material. Usel akustik, det väsnas när man spolar på det, etc. Cementbundna träfiberskivor är dyrare men bättre. Har du träväggar så kan oljehärdad masonite också vara ett alternativ.
 
Går det så skall du absolut ha en dörr ut till gödselstacken! Det är guld värt att kunna köra det rakt ut istället för att köra runt hela stallet. Tänk på att du skall köra den där kärran några vändor VARJE dag, så allt som underlättar skall du göra. Dessutom slipper du eventuellt spill på gårdsplanen mm, om det nu är någon sådan. Höet/ensilaget kanske förvaras i närheten av den dörren och då slipper du köra runt med det med. Gör inte heller dörren för smal. Det skall vara praktiskt med. Förutsättningar kan ändras. Lycka till!
 
Hej Ärtanpärtan!

Inte för att jag direkt kan något om häststall, men jag skall i alla fall ge dig något att tänka på...
Knipo skrev i sista meningen att förutsättningar kan ändras.... gör därför alla tre boxarna lika stora om det går... eller i alla fall en på 11 kvm och två på 9. Gissar att det är olika storlek beroende på hur stora hästarna är som skall vara i boxarna? Inte säkert att du har samma hästar om 5 år...
Skippa spolspiltan och ha den i mittgången.
Skippa dörren ut till gödsselcontainern, sätt den istället om det går i utrymmet för foder och hö.

Det ideala hade väl egentligen varit att ha ett hål i golvet och en kulvert ut till containern med en automatisk utgödsling... Men skall man göra det i en befintlig byggnad kan det bli svårt...
Ungefär så här... http://www.hippolis.fi/se_innohorse/se_manure/se_good_practices/se_manure_scraper/


Ritade lite snabbt hur jag menar...

Stall.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
När vi byggde om stallet så ville vi inte ha spolspiltan inne bara för att det blir ruskigt mycket mer fukt och ha den där. Vi grusade en yta utomhus och där spolas hästarna av. Detta funkar bra större delen av året förrutom när det fryser men då spolar vi ändå inte av hästarna. Men vi bor i Skåne där frosten inte är så svår (fn 5 grader!).
 
Redigerat:
Ä ärtanpärtan skrev:
Byggastall.se, DET hade jag behövt nu :)
Är i samma sits, har ett stall på 8x6.5 som ska inredas, och är livrädd att jag ska tycka att min idé är bäst för att sedan upptäcka att den inte var det...när det är färdigbyggt :)
Har en bild på hur det ser ut nu, ritning, ofall ni har tid och lust att ta en titt och kanske ge mig några bra idéer.
Ska få plats med en box a 11 kvm, en på 9 kvm och en på 7 kvm. Samt en sadelkammare och en spolspilta. På bilden har jag även ritat ut att jag skulle vilja ta upp en dörr till hö och foder. Funderar på att ta bort den lilla dörren till höger på ritningen, även om den skulle vara bra för att köra ut dyngan rakt ut i kontaninerna...
MÅnga funderingar blir det och jag vill att det ska bli perfekt.
Det är ett tomt skal nu så jag kan verkligen ta ut svängarna och placera innerväggar/boxväggar som jag vill.

Så om ni har tid och möjlighet och vill ge mig några goda råd blir jag mer än överlycklig![bild]
Kolla https://Sydstall.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.