Strömavbrott nån gång, då känns det bra att ha en ficklampa redo. Men det blir kanske inte så ofta, inte hos oss iaf och då riskerar man att batterierna blivit för gamla eller urladdade.
En sån här tycker jag är jättebra och har en på varje våning. Nu tog tydligen de laddningsbara batterierna slut så jag drog för att inhandla sådana. Måste säga att jag blev förvånad när en paket kostade 130:- och som synes kostar en ny lampa 99:- så det blev en ny såklart. Eller, hur självklart är det? Känns inte riktigt OK ändå, borde jag satsat på nya batterier? Gick jag till "fel" butik, det finns kanske billigare batterialternativ?
 
S
att köpa batteri separat kommer alltid va dyrt.
 
Tröttnade på urladdade ficklampsbatterier bl.a. i bilen. Jag köpte därför en typ av ficklampa som man laddar genom att dra runt en tillhörande vev. Laddningen står dig länge varför veven sällan behöver användas. Nu vet jag att jag alltid har en användbar ficklampa.
 
M
Köp laddningsbara batterier på IKEA, de är faktiskt rätt bra.
 
Göran.W
Att batterierna är jätte dyra beror oftast på att dom som sitter där oftast är på 600 mah medan dom man köper löst ligger på 1000mah och dessutom håller betydligt bättre kvalité en dom skit batterierna som följer med.
 
Göran.W skrev:
Att batterierna är jätte dyra beror oftast på att dom som sitter där oftast är på 600 mah medan dom man köper löst ligger på 1000mah och dessutom håller betydligt bättre kvalité en dom skit batterierna som följer med.
Det stämmer med 600 mAh, och de jag kikade på var på 1000. Omräknat i livslängd, hur länge kan man förvänta sig att de håller? Den här typen av lampa står ju på laddning konstant, är det nåt som förkortar livslängden eller har den nån smart funktion som gör att den slutar ladda när batteriet är fullt?
 
Hade tidigare en blå ficklampa som gick på samma batterier som den blåa skruvdragaren. tanken var där att alltid ha batterier laddade vid ev avbrott. Detta funkade, men nu har jag bytt skruvdragare och den nya lösningen blir nog LED-pannlampor + batterier i kylen. Då klarar jag mig till störmmen är tillbaka eller jag själv avhjälpt felet.
 
MathiasS skrev:
Hade tidigare en blå ficklampa som gick på samma batterier som den blåa skruvdragaren. tanken var där att alltid ha batterier laddade vid ev avbrott. Detta funkade, men nu har jag bytt skruvdragare och den nya lösningen blir nog LED-pannlampor + batterier i kylen. Då klarar jag mig till störmmen är tillbaka eller jag själv avhjälpt felet.
Pannlampa är förstås bra, men batterier i kylen? Vad har jag missat? Gäller det uppladdningsbara eller både och?
 
Kjell_G skrev:
men batterier i kylen? Vad har jag missat? Gäller det uppladdningsbara eller både och?
Det gäller både alkaliska och laddbara.
Självurladdningen minskar med minskad temperatur, på jobbet har vi vissa laddbara batterier i frysen fram tills dom ska börja användas första gången, men det gäller att låta hela batteripacket få rumstemperatur innan användning.
 
Demmpa skrev:
Det gäller både alkaliska och laddbara.
Självurladdningen minskar med minskad temperatur, på jobbet har vi vissa laddbara batterier i frysen fram tills dom ska börja användas första gången, men det gäller att låta hela batteripacket få rumstemperatur innan användning.
Ah, nu minns jag! På skolan har ju NO-lärarna sina batterier i kylskåpet.

Ett år fick vi en sån här lampa, den ska vevas för att ladda. Fungerar helt okej
ImageUploadedByByggahus.se1388333870.229470.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Jag satte i en nödutgångslampa
( utan gröna klistermärket ) i mitt pannrum.

Elgubben kopplade ihop den så att om strömmen gick så tänds lampan..
( inbyggt batteri )

Funkar fint att ha i källare etc

Har en till som jag ska montera upp i hallen i källaren :)

Hittar jag någon diskret / snygg så åker det upp en på varje våningsplan.
 
Ett problem är billiga laddare. De allra enklaste/billigaste laddar med en konstant ström som aldrig bryts. Det tar död på de laddningsbara batterierna i förtid. Den enda fördelen med nödlampor av typen som TS länkade till är att de tänds automatiskt vid strömavbrott, om batterierna fortfarande är OK. Vill man vara säker på att ha ljus vid ett strömavbrott rekommenderar jag några vanliga LED-ficklampor med vanliga alkaliska batterier som byts när slutdatumet nåtts. Det gäller bara att placera dem så att man lätt kan hitta någon när det blir mörkt.
Laddningsbara batterier är värdelösa till strömsnåla saker (t.ex LED-ficklampor) som används väldigt sällan. Risken är stor att de inte har någon kraft kvar när det behövs.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Jag säger som MattiasS och säkert många andra.

Det är ingen idé längre att bråka med laddningsbara batterier, laddare i vägguttagen (vilka, var då?) och liknande längre.

Några små LED-ficklampor liggande på hallbyrån, och som man kan ta med sig till sovrummet när det nalkas en höststorm är dagens (nattens :cool: ) melodi.
Batterierna räcker säkert i flera år. Investeringen ligger under en hundralapp.

Hälsningar från mörkaste Halland :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.