Hej, nej det är nog något skit dom hänger från flnsterbläcket bara. Där är inga sprickor eller någonting i grunden
 
Hej, men väggen menar du tegelväggen?
Ja.

Har du Leca i grunden så kan vatten rinna rätt igenom och sedan följa murbruket ut mot putsen.
 
Det är det jag också tänker
 
Ett byggfel som kunde förekomma förr (kanske än idag?) var att papp (enl. bild) skulle läggas under första laget tegel.
Idén är att när tegel och fog efter ihärdigt regnande blir genomvått kommer fukten att rinna på insidan av teglet. Om inte detta fångas upp av pappen och leds ut så går det ner i grunden och orsakar fuktskador.

Då vissa murare tyckte att denna papp var ful skar dom av denna (helt felaktigt!!!) innan dom putsade grunden. Eftersom cementputs är väldigt tät så stannade fukten innanför och tog sig nedåt i grunden.

Kan det vara detta problem?? fukt002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, jag är osäker på detta, men där är tjärpapp under syllen det vet jag. Jag var nere och tittade nu igen och det ser lika jävligt ut. Lägg märke till att det fortfarande är uppgrävt utanför så nu kan det ju inte ha något med dränering att göra. Jag blir dock riktigt orolig nu för jag ser här och där små tussar som jag tror är någon form av mögel!! Så nu vetefan vad jag skall ta mig till man vill ju inte ha hussvamp eller något sådant in. Jag har någon försäkring hos Anticimex, man kanske skall ringa dem imorgon så de kommer hit och tittar..
 
  • uploadfromtaptalk1388331528639.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild
 
  • uploadfromtaptalk1388331647282.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får knappast hussvamp i ett stenhus. Det måste finnas organiskt material.

Det vita du ser är troligen saltutfällningar från puts och i sig inget farligt.
 
keckepro skrev:
Hej, jag är osäker på detta, men där är tjärpapp under syllen det vet jag.
Kan du se pappkanten sticka fram precis under första raden tegel på utsidan av fasaden?

:x
 
Ok det var det jag tänkte och hoppades på. I alla fall. Imorgon så åker jag och fixar något som täcker fasaden tills vidare, typ snickrar ett litet tak eller något så får vi se sen om problemet kvarstår eller försvinner.
 
Är det inte enklare att plåta in, och täta med fogmassa? (takplåt el slätplåt)

Går det att borra upp dräneringshål i ovankant av källarfönstren? (Om det är så mycket vatten att det blir stående bakom teglet)

Är det saltutfällning så löser det sig i ett glas ljummet vatten.
 
Förlåt att jag byter ämne men jag måste bara fråga, vad är det för spotlights du har i taket?
 
Hej, det är några vanliga tolv volts, jag köpte 3 st trepack på bauhaus. Dock så ger de lite vitare sken på bilden, i verkligheten är de varmvita
 
Hej, har idag varit ute och skruvat upp ett provisoriskt skydd, tills det blir varmare och man kan foga om väggen. Fuktfläckarna har I princip torkat och kvar är endast lite mörkare fläckar från mineraler etc som trängt genom färgen. Det har regnat men i andra väderstreck. Så nu får vi bara se om väggen håller sig torr. Om det inte regnar på ett tag kanske man får provduscha lite med vattenslangen istället.
 
  • uploadfromtaptalk1388657211011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • uploadfromtaptalk1388657228355.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten uppdatering såhär 1,5 år senare.
Plasten sitter fortfarande kvar på väggen, jag hade tänkt ordna det nu på semestern, men det har fanimej regnat varenda dag hittils. Väggarna i källarna har varit snustorra sen jag skruvade upp den så problemet berodde 100% på att fogarna var så pass dåliga att teglet blev helt mättat och släppte ifrån sig neråt.

Så på Hornbach häromdagen att de sålde någon form av impregnering för tegel för 700 spänn .Typ som gore tex skydd fast för tegel. Blir nog till att smeta på en dunk sådant också när jag repat fogarna. Hängslen och livrem som man säger
 
Var ute igår och började hugga ner vanlig fog. Tog en 125 mm vinkelslip med diamantskiva. Gick rätt fint, men dammade som tusan. Tur man inte har så känsliga grannar, får gå över med en pava vin sen när det är färdigt.

Tänkte först bara ta bort fogen där den var dålig, men insåg efter en stund att merparten är dålig så då är det lika bra att ta hela sidan så ser det snyggare ut när den nya fogen är på plats.
Väggen är ca 10 meter lång och 2 meter hög. Det tog mig ungefär 6 timmar att såga ur alla fogar. Stötfogarna tog jag med an 115 mm skiva och det gick hyffsat, men man fick vara försiktig så man inte gör hack i teglet. Jag råkade göra det på vissa ställen, men inte altför många.

I kväll så skall jag pela ur den uppsågade fogen med ett gammalt stämjärn och förhoppningsvis kan jag börja foga imorgon kväll så det blir färdigt snabbt (vill ju inte att hela väggen skall stå öppen för slagregn)

Här är jag lite dryg halvvägs. Svettig dag var det igår
IMG_0484.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.