Vårt hus har inget garage, så nu funderar vi på att bygga ett. Det kommer inte att ligga intill huset utan en bit ifrån så det är inte superkänsligt om det inte ser ut som en artonhundratalsbyggnad (huset är alltså från 1800talet).

Nu går det ju av naturliga skäl inte att bygga ett 1800-talsgarage ;) men det skulle ju gå att bygga nåt som ser mer ut som ett förråd. Våra alternativ ser väl ut ungefär såhär:

1. Bygga ett nytt garage med motivet att det syns ändå inte så mycket
2. Återanvända delar av äldre hus, tex köpa fönster o port separat.

Fösta förslaget är ju enkelt, snabbt (billigare?) vilket är bra när man inte har nåt garage alls. Fast trist...
Samtidigt är det ingen av oss som är speciellt duktiga på att bygga (sambon har noll tålamod) och vi har en liten dotter som tar en hel del tid.

Hur har ni andra resonerat?
 
Jag kommer att bygga nytt i gammal stil.

Jag kommer att bygga den självbärande stommen i ramverksteknik. Sedan klär jag den med kilsågad locklistpanel. Porten kanske blir modern av praktiska skäl, men då är det viktigt att den vänds åt ett "osynligt" håll. Vill man att garaget skall se äldre ut så är nog proportionerna och takvinkeln det viktigaste.

Exempel på ramverk kan ni finna här:
- http://www.ramverk.com/ (Järna bjälklag)
- http://www.timber.no/ (de hade förut ett garage till fast pris men jag hittar det inte på hemsidan nu)
 
"och igen visar han bilder på sitt garage"

Visst man kanske inte kan bygga ett 1800-tals garage, men man kan kamouflera ett 2000-tals garage till en tidig 1900-tals ladugård ;)

Ber om ursäkt för storleken på bilderna...

Gransnaret1.jpg
006.jpg
009.jpg
 
Haagbard skrev:
"och igen visar han bilder på sitt garage"

Visst man kanske inte kan bygga ett 1800-tals garage, men man kan kamouflera ett 2000-tals garage till en tidig 1900-tals ladugård  ;)

Ber om ursäkt för storleken på bilderna...

I like!!!!!… ;D ;D ;D

Snyggt! Ska själv försöka förmå statsarkitekten att tillåta mej bygga upp det gamla rivna skostallet med modifikation för garage alt förråd. Han var inte helt obeveklig och jag ska lämna in ritningar…

mvh plexi

 
Tackar för länkar o foton, kul inspiration!!

Haagbard: Förstår att du har visat bilderna tidigare, verkligen skitsnyggt! ;D Har du skrivit inlägg om hur du arbetat m.m. tidigare?
 
chili skrev:
Tackar för länkar o foton, kul inspiration!!

Haagbard: Förstår att du har visat bilderna tidigare, verkligen skitsnyggt!  ;D Har du skrivit inlägg om hur du arbetat m.m. tidigare?
Tack för det :)
Jag har kanske nämnt något här och något där, men inget övergripande tror jag....

Började väl med att köpa träd och såga virke -99, -00 grävdes det och kördes fyllning, sedan sprängdes ca 75 hål (pris = 2 flaskor single malt)

Formade, armerade och ställde huggen granit ytterst i formen där det är stenvägg, gjöt en av få fina dagar i oktober -00, började mura så smått och vintern dröjde, så det hann bli färdigmurat.
Reste stomme på vintern -00/01, fick på råspont och papp sedan var det uppehåll till slutet av sommaren p.g.a sjukdom, brädfodrade, bar upp tegel, gjorde port och fönster, isolerade mer och plåtklädde insidan -02, la också golv på övervåningen.
-03 blev det väl el "på riktigt", trapp till övervåningen och trapphus med dörr ovan trappen.

Har väl gjort det mesta själv utom att:

Transportera och såga timmret
Gräva och köra fyllning
Spränga
Ösa betong och dra vibrobalken på gjutdagen
Lyfta upp takstolar
Rulla ut underlagspapp
Blåsa i isolering i bjälklaget
Plåt "finlir" på insidan
Att koppla ihop elsystemet

Ville inte låna några pengar till det, därför fick det ta några år iställat att bygga istället.

Måtten är 13,1 * 6,4 takhöjd nere 2,6 och i mittersta tredjedelen uppe 2,05 med sluttande tak ner till 1,3 på bägge sidor.

Här är väl en bild på nedervåningen för att få en uppfattning om hur det ser ut (ignorera oredan) ;)
Till vänster är det ett rum på några kvadrat med murade innerväggar som kallt utrymme för framtida hydrofor och ljuddämpat rum för kompressor.
Efter vänstra väggen är arbetsbänk, verktygstavlor och hyllor.
På ovanvåningen är snickeriet tänkt att vara, förvarar massa virke samt har en bandsåg där (vill ha rikt & planhyvel, helst snarast)
Gransnaret3_mindre.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.