M
Hej!
Vi köpte i mars ett litet hus/stuga på 58kvm, och vill nu få en större yta att bo på, vi tänkte hamna på runt ca 100kvm, dvs bygga ut runt 40 kvm.
Det som skall byggas är sovrum, allrum och en liten toalett, dvs bara toa och ett handfat, (om vi bygger ut)
Blir det riva och bygga nytt blir det också runt 100 kvm.
Någon som har en uppskattning om vad det kan kosta att bygga ut?
Vi har i dagsläget krypgrund, om det hjälper något
 
Måste till med lite mer info om man ska kunna bedöma vad det kostar. Ska du göra det själv eller ska det vara hantverkare? Hur ska det byggas, trä, tegel betong? Stora fönsterpartier?

Men generellt så brukar man räkna med ca10-20000kr m2.

Lägg upp en bild på nuvarande hus får du nog mer svar.
 
M
Jag försökte lägga upp en bild igår, men det gick inte från telefonen, ska skicka bilden till datorn och göra på nytt!
Det ska byggas i trä
 
M
picture_20130908_134714 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
picture_20130908_115204.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

här kommer två bilder på hur huset ser ut..ruskigt tråkig (om man ens kan kalla det design..)
 
Har själv varit inne på samma funderingar och har nu efter åtskillig tid (och en hel del pengar) förstått att det är mycket smidigare att riva och bygga nytt. Det är mycket knepigt att koppla en befintlig byggnad till en ny på ett vettigt sätt. Bygger du helt nytt får du dessutom en enhetligt byggnad med ett värde som är lätt att försvara.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag hade nog valt utbyggnad. Eftersom du inte ska ha en massa VVS och grejs så hamnar du nog kring 10000 - 15000 kr/kvm beroende på hur mycket du gör själv. Och eftersom du gör ett ROT-arbete kan du göra ROT-avdrag vilket inte går vid nybygge.

Det görs ju massor av utbyggnader, så problemet att koppla ihop byggnadsdelarna har lösts många gånger.

Har ni funderat på ett taklyft? Om ni bygger på en våning till så slipper ni allt arbete med ny grund, och får samtidigt möjlighet att byta tak och tilläggsisolera. Dessutom får ni närmare 60 kvm extra istället för 40.
 
Med givna förutsättningar blir utbyggnad billigast. Det alternativa utbygget kräver nytt kök, vilket ofrånkomligen drar en hel del kostnader.

Taklyft kan verka förledande frestande. Men troligen är stommen "smäck", grundlagt på enkla plintar, och en förstärkning kommer att kosta mer än det smakar.

Precis som MRK säger blir anslutningen alltid en svag länk i utbyggen. Den överlägsna lösningen brukar bli att - i första hand - förlänga huset, helst utan några vinklar alls.
 
billy_baver skrev:
Med givna förutsättningar blir utbyggnad billigast. Det alternativa utbygget kräver nytt kök, vilket ofrånkomligen drar en hel del kostnader.

Taklyft kan verka förledande frestande. Men troligen är stommen "smäck", grundlagt på enkla plintar, och en förstärkning kommer att kosta mer än det smakar.

Precis som MRK säger blir anslutningen alltid en svag länk i utbyggen. Den överlägsna lösningen brukar bli att - i första hand - förlänga huset, helst utan några vinklar alls.
Låter bra.
 
Först nu ser jag att inlägg #7 blev lite fel. Jag menar förstås att alternativet nybygge kräver nytt kök.
 
M
tack för era svar och tankar, det lutar mot att riva och bygga nytt då vi inte är nöjda med planlösninngen och vid nybygge är ju allt nytt istället för bara halva huset..
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om du bor i ett attraktivt område kanske ditt hus går att tjäna lite pengar på istället för att riva det.
Med tanke på dess storlek så går det kanske att flytta huset utan större problem.
Köp en granntomt och flytta det dit :)
 
Ett litet men dock ett + är den idag kallade fastighetsavgiften (tror jag den kallas) är noll kr första 5 åren och halv nästkommande 5 åren, det är den avgift som avlöste fastighetsskatten och gäller endast vid nybyggnad.
 
M
Fast nu svänger tankarna över till att det ändå lutar mot att bygga ut...I så fall bygga ut där altanen i dagsläget står, och runt huset mot den andra byggnaden.
Vad tror och tycker ni om att bygga på plint respektive gjuta platta?
Huset har idag krypgrund, och altanen står i dagsläget på plintar
 
Nej, det är numera 15 års skattebefrielse vid nybygge. Gäller sedan 1:a januari 2013.

Jag citerar från Skatteverkets hemsida:

[h=2]Avgiftsbefrielse i 15 år för bostäder som är nybyggda 2012 eller senare[/h]Från och med deklarationen 2014 (inkomståret 2013) gäller nya regler för förlängd avgiftsbefrielse för nybyggda bostäder.
Småhus, bostadshyreshus och ägarlägenheter nybyggda 2012 och därefter (värdeår 2012 och senare) kommer att få hel befrielse från kommunal fastighetsavgift i 15 år.
Den femåriga perioden med halv fastighetsavgift kommer i samband med detta att slopas.
Bostadsfastigheter med värdeår (nybyggnadsår) 2003-2011 som befinner sig i den nuvarande lättnadsperioden med hel avgiftsbefrielse de första fem åren och halv avgift de följande fem åren, berörs inte av de nya reglerna.
 
Bygg helt nytt!
Jag har sett så många usla planlösningar vid tillbyggen, golvnivåskillnader och man vill ju ändå ha nytt i gamla delen.
Men...........investera i en arkitekt får början, det är inte bortkastat.

15år? Ett skämt eller?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.