Hej vi renoverar tvättstugan hemma.
Då ska jag passa på att byta ut den gamla dörren mot en ny och även byta karm och tröskel.
Problemet är att det är oisolerat källargolv och då vill jag inte lägga en trätröskel rakt på betongen.
Så något jag kan lägga under tröskeln letar jag efter.
Sen eftersom det är en tvättstuga så vill jag att tröskeln ska gå lite över klinkersen som en liten kant så inte vatten kan rinna ut.
Så jag vill ha en kant även där som ska klara vatten.
Hoppas någon förstår vad jag menar, gjorde en bild också.

Tröskel i källare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Syllpapp under tröskeln, lämna några mm utrymme mot klinkers, fyll upp med silikon och dra den några mm i höjd över klinkern. Jag tänker så det blir en 45-graders vinkel i silikonen.
 
Okej tack för svaret. Behöver man syllpap runt karmen också eller räcker det om det blir någon mm luft i mellan?
 
FilipD skrev:
Okej tack för svaret. Behöver man syllpap runt karmen också eller räcker det om det blir någon mm luft i mellan?
Det blir per automatik mellanrum mellan karm och vägg då en dörr avsedd för ett tex. 90 hål endast är ca 875mm.
Så nej, ingen syllpapp mellan karm och vägg.
Står däremot karmen direkt mot plattan skulle jag kanske lägga syllpapp där om du likaså skall lägga under tröskel.
 
Kan man andvända fogskum runt karm? Får inte tillräckligt bra fäste för skruvarna.
tänkte så inte det blir fukt mellan fogskum och betongen..
 
Fogskum funkar utmärkt, och är heller inte fuktkänsligt. Men jag skulle nog vilja ha lite fäste för skruvarna iaf, om inte annat för att hålla karmen på plats ordentligt innan skummet härdar.
 
Precis dom sitter allt men jag är rädd att dom kommer lirkas loss om det bara skulle sitta i dom.
Tack för svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.