Erfarenheter kring kolfilter i villakök? Står inför stundande köksrenovering där vi inte vill ha spisen där kanalen finns, för lågt i tak för att förlänga kanalen och tycker de skulle förstöra huset att bygga den brandsäkra lådan på fasaden...
känns tråkigt att spisen ska styra hela kökets placering..
 
Känns det inte tråkigt att utseende/layout skall styra hela kökets funktion?
Spisen är väl trots allt kökets viktigaste tillgång, som inredningen bör utgå ifrån.

Med kolfilterfläkt står du kvar med att all vattenånga som matlagningen genererar blir kvar i köket
(förutom att osupptagningen i filtret nog inte är 100% heller).

Lägg upp lite bilder på nuvarande lösning och den ni tänkt er så får vi se :)
 
Hur många våningar?
På vilken våning är köket?
Vad är ovanför köket?

Lägg upp planritningar över våningarna.

Vilka rum är bredvid köket, befintlig plats och ny plats?
 
Går det inte att få in kanalen i bjälklaget?
 
  • Gilla
Bure
  • Laddar…
Jag har ganska billig kolfilterfläkt, och det duger om man inte behöver använda den så mycket.

Steker man något som osar riktigt ordentligt en stund så kan huset se ut som dimman runt king-kong ön inuti.
 
Jag fick synpunkten av en i köksbranchen att bra kolfilterfläktar funkar bra nuförtiden. Speciellt Siemens och Fjäråskupan nämdes. De har ett bättre filter, Siemens kallas sitt CleanAir.
Här finns ett test hos Energimyndigheten som just pekar på skillnaden mellan olika varianter.
Jag funderar på att testa med kolfilter. Jag har sen möjlighet att dra ut genom väggen senare om det inte funkar bra.
Jag har en frånluftskanal med självdrag i köket.
 
Filter till Cleanair kostar ca 1000 och ska byta ca varje 1,5 år.
Värmeförlust med utsug ligger på 600-1100kWh/år enl någon undersökning.
Så man kan inte direkt spara pengar, det är bara att slippa dra kanalen som är poängen.
 
  • Gilla
Ofarlig
  • Laddar…
I min värld så är en kolfilterfläkt en nödlösning......antingen utgår du från bef rör eller så drar man om.....
 
Jag monterade min fläkt i somras med endast kolfilter. Det är endast tänkt som en temporär lösning tills vi lägger om taket och kan dra en ny kanal.

Men måste säga att det funkar bättre än vad jag först trodde. Under normal användning så finns inget os i köket. Fläkten är en fjärråskupan.
 
Har kollat lite mer. Både Siemens och Fjäråskupan har dels vanligt filter, och en bättre variant. För Siemens kallas det CleanAir och för Fjäråskupan InHouse.

Är det någon som har personlig erfarenhet av dessa?
 
Som tidigare påpekats så är det inte oset som är problemet utan fukten. I ett hus vi hyr ut sitter det en kolfilterfläkt och den tar hand om oset effektivt men i kombination med självdragsventilationen och kallare klimat ute så mer eller mindre rinner det vatten utmed glasrutorna. Till sommaren sätter vi en riktig imkanal istället.
 
Vi bytte ut vår fläkt till en kolfilter förra året. (eftersom kanalen gick rakt genom sovrummet).
Har aldrig upplevt problem med varken os eller fukt. Men vi lagar inte så mycket mat som tar några längre stunder.
 
Jag skall bygga om köket i min lägenhet och kommer att prova Fjäråskupan InHouse.
Fördelen är att man har 3st olika filter, luften kyls i motorn och man får därför inte lika mycket "vattenånga" över som med ett vanligt billigt kolfilter.

http://fjaraskupan.se/produkt/flaktsystem/inhouse/
 
Der som internationella framgår är vart vattnet som vattenfiltret fångar tar vägen. Känns lite som en gimmick.
 
Autocorrect? :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.