Hej!

För en tid sedan så har jag renoverat gillestugan, all isolering och fanerpanel har åkt ut och istället har väggarna putsats.
Nu när jag gick ner i morse så såg jag stora utfällningar på väggen som vätter mot sydsidan och när man känner på fläckarna så känner man att det verkligen är vått.
Jag tog mig en funderare på hur detta kan komma sig, det har ingenting med dränering att göra, för en del av fläckarna är ovan jord så att säga. Väggarnar nedre del är snus torra.

2013-12-22 11.11.48.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-12-22 11.11.59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-12-22 11.12.06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-12-22 11.34.49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då slog det mig att sista dagarna så har det regnat väldigt mycket och blåst sydliga vindar. Samtidigt har fogen i teglet på edit: sydsidan börjat ge med sig så min terori nu är att det helt enkelt har regnat så pass mycket att teglet blivit riktigt blött och att denna fukt i sin tur har runnit neråt genom hålen i teglet och in i grunden (som består av leca).
Kan det vara en rimlig förklaring?

För i så fall så är det väl bara att ge sig ut och knacka ner all lös fog och lägga i ny. Det kommer inte bli så snyggt såklart, men jag är inte intresserad av att ge mig på att slipa hela den hussidan ren innan utan det får helt enkelt vara lite färgskiftningar. Eventuellt kan man ju passa på att "säckaskura" hela sidan, detta är egentligen ett framtidsprojekt, men det är ju inte direkt bra när det regnar vatten rakt in i väggen..
 
Redigerat:
Högst sannolikt så som du tror, dvs regnvattnet har läckt el tryckts in i/bakom teglet och ner i grundmuren.
 
Det läcker inte mellan fönsterblecket och fönster eller vägg?
 
Jo jag tror nästan det är bägge delar, dock är där ju fukt också ovanför fönsterhöjd. Men just där i hörnen vid fönsterna är där också lite fukt. Hur tätar man det lättast i så fall? Silicon?
 
Har du fall på blecken? För din del är nog någon tätningsmassa bäst. Du har inte varmt i källaren så du får kondens på rutorna som rinner ner på väggen?
 
Ja där är bra fall, kondens är nog inget problem utan det är regnvatten som kommer in, frågan är var, men när man känner på tegelvägg så är den riktigt blöt fortfarande fast det slutat regna för 2 dagar sedan. Börjar bli nervös nu att där är mer problem, bakom tegelväggen är där nämligen träreglar och isolering, tänk om det har letar sig in där också. Men det borde väl luftspalt förhindra och torka ut i så fall..
 
Både tegel och fogar suger ju massor av vatten när det regnar på det, sen dränerar det nedåt och märks i din vägg. Att fogarna blivit dåliga beror på frostsprängningar av vatten.
 
Det tar lång tid för väggen att torka upp så att det slutade regna för två dagar sedan behöver du inte fundera över, räkna ned flera veckor för det att torka.
 
Hejsan! Efter några dagar utan regn så har väggen torkat upp, men nu regnade det häftigt mot den husväggen igår och idag är där samma problem, om inte värre. Jag gick ut och grävde upp utanför för att se om det ev var en spricka eller något i väggen, men där ser helt rent ut.

Jag tycker bara det är så konstigt att fuktutfällningarna kommer så långt ner i väggen om det nu är teglet/fogen som är boven. Jag tänkte på det, jag målade om grunden för drygt ett år sedan med någon färg som jag köpt på byggmax (som var gjord för ändamålet). Det kan inte vara så att det är grunden som suger in fukten?


Nu är jag ledig en vecka och det är otroligt milt här nere så jag tänkte ge mig ut imorgon eller måndag och försöka laga lite.
Först lägga lite tätningsmassa i alla skarva till fönster och fönsterbleck för att eliminera att där skulle kunna vara något. Sen hacka ur all lös fog och mura i ny. Frågan är om det är för kallt ändå för vissa nätter fryser det.
Annars köper jag en stor bit korrigerad stålplåt och skruvar upp på teglet så länge så får man ordna med fogning (skall nog slamma/säckaskura hela fasaden ändå om några år) till våren / sommaren.

Vad säger expertisen? Har ni några invändningar, tips eller förslag??

2013-12-28 13.28.39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-12-28 13.31.36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-12-28 13.31.47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-12-28 13.31.56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
I första inlägget skriver du att det inte har med dräneringen att göra? Jag kan inte se några tecken på nån dränering är åtgärdad och om det kommer långt ner på väggen är det ju givet ett av felen.
 
Hej, ja men nu är det alltså max en 30 cm under jord jag pratar om, där är också utfällningar ovan gjord, således borde man utesluta att det skull vara dräneringen eller har jag fel? Jag har inte dränerat om, men där har varit fackfolk och konstaterat att källaren är snustorr och att dränera om är överflödigt
 
Du har ju sannolikt 2 problem. Det första fogarna kring tegel samt möjligen tätning vid fönsterramar och som ger de översta fuktgenomslagen.

Det andra är att det ser ut att saknas väggdränering. (Skilj på dränering med dränrör etc vid husgrunden och väggdränering som sitter längs väggen.) Det ser ut på bilden som det är jord direkt mot grundmuren. Där borde vid den tid det huset byggdes ha lagts dit dränerande material som singel, makadam eller sand, men inte jord. Du har därmed inget extra skydd. Det räcker med en liten skada i asfalt och/eller att vatten från regnstänk mot sockel och som sedan rinner ned på sockelmuren för att få en kapilläreffekt som kan förklara de fuktgenomslag som finns i höjd med med marknivån samt strax under.

Vad är det för material i grundmuren? Murad, gjuten, LB, Leca? Vad är det för puts, tjock? tunn? antal lager, tjocklek? Hur ser asfaltskiktet ut? Finns det asfalt bakom putsen på sockel ovan mark?
 
Redigerat:
Åtgärda väggen först. Den är ju 100% säkert inte vattentät.
Om vatten kommer in innanför teglet, hur kommer det ut?
Finns det dräneringshål el likn längst ner mot grundmuren?

Grunden är rimligtvis det sista att undersöka, om problemet kvarstår efter att fasad och fönsterbleck åtgärdats.
Dessutom kan ev brister i grundens tätskikt endast förklara den nedre fuktfläcken.
 
Hej, men väggen menar du tegelväggen? Där är dräneringshål i teglet, dock är huset murat av en amatör plus att det är 40 år gammalt så jag är osäker på dess funktion.
Grunden är i leca. På insidan är det gipsputs och siliatfärg, på utsidan har jag ingen aning mer än att det är någon form av puts med kallasfalt på
 
Är det inte en spricka i putsen vid det ena fönstret?
Vatten som samlas där och sedan sugs via kapilärkraft in i väggen?
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.