Tänkte det skulle vara enkelt att välja torktumlare (typ ta den billigaste) men nu när jag börjar söka så känns det som en djungel. Tänkte först att jag då kan begränsa mig till samma märke som tvättmaskinen (Siemens) men det finns ju hur många som helst även där. Kollade då på Råd och röns test 2010 och de tumlarna kostar runt 9-10 000 om man kollar på Pricerunner och det kändes magstarkt.

Inser också att jag tumlar mycket. Är bra på att samla tvätten på hög och sedan tvätta 5 maskiner en helg så då hinner det inte torka om man hänger den. Nu kollade jag på torktumlare med värmepumpsteknik och såg då Electrolux EDH97951W för dryga 7 500. Vilket ju också är mycket men nu har jag fått för mig att mellanklassen i pris ligger på ca 6-7 000 och inte ca 4 000 som jag tänkte för några timmar sedan. Är 67 dB en hög ljudnivå för torktumlare?

Med tanke på att all tvätt som jag anser klarar av att tumlas kastas in i tumlaren så kanske det är lika bra att köpa en som är energisnål. Men då det är mer pengar än vad jag tänkt från början så vill jag nu gärna ha lite glada "ja, köp den!" som bekräftelse :)

Eller så kan ni ju ge förslag på annat.

De kriterier som jag har är följande:
Energisnål
Inte så högljudd
Inte en massa program
Inte ett högt tjutande när den är klar

Den Electrolux jag nu kollat på verkar ju i alla fall vara energisnål och inte ha en massa program som jag inte orkar välja mellan.
 
Och hittade direkt bosch WTW86581 isället som var en tusenlapp billigare och samma märke som sakerna i köket. Har fått jättebra service från bosch när spisen gick sönder direkt så jag köper gärna mer av det.
 
Den tystaste du har är Miele och även den som torkar bäst och håller längst. Annars har du Bosch som ett enklare alternativ. Tänk bara på att vara extra nogrann med att tömma luddfilteret då kondensatorn inte går att ta ut på Värmepumstumlaren.
 
Hej
Vi har en Bosch EcoLogix7 vilket borde vara den du har hittat, samma nummerkombination stod innan för luckan. Den är jättebra, alla är nöjda. Jag får tumla hur mycket jag vill och min man får inte spel på elförbrukningen. Den stör inte och då står den i en tvättstuga med skivor bara på ena sidan reglerna. Den låter lite mer när den spolar kondensorn. Jag tvättar som du mycket under helgen och den funkar perfekt, den hinner bli klar innan nästa maskin är klar. Luftavfuktaren i tvättstugan går inte lika mycket som med gamla tumlaren heller så den verkar "tumla" luften i rummet också :) Bonus för oss. Jag tycker mer tvätt klarar tumling med denna så det är bara att köpa :-D
 
Toppen. Ska ta och köpa den med en gång.
 
Om du kör mycket i torktummlaren skall du såklart köpa en med värmepump, det kan du lätt räkna hem. Dom torkar oftast skonsammare dessutom.
 
Siemens/Bosch (samma saker olika etikett) med värmepumpsteknik och "self cleaning condensator" köpte vi tidigare i år. Den har varit riktigt bra, vi hade kunnat ta en med samma finesser för nästan halva priset p.g.a. kampanj på MediaMarkt men vi räknade snabbt ut att vi skulle tjäna igen pengarna då vi med två små barn kör torktumlaren varje dag. Den stora fördelen är "self cleaning condensator" då energi-siffrorna som visas på torktummlare är för torktumlare med en ren kondensor, när den är full i skit så går det åt dubbelt så mycket energi (Kwh) per tvätt så den torktummlaren vi köpte nu drar bara en fjärde del mot andra som inte har värmepumpsteknik och en normalt igenkloggad kondensor för handen på hjärtat hur ofta drar man ut den och rensar ?

Vi har provat med en sån "energimätare" för att kolla hur många watt den drar och det var lika lite som spec. siffrorna säger. Nackdelen är dock att för att "self cleaning condensator" ska fungera så måste man ha kondensvatten uppsamling d.v.s. man måste tömma en behållare med kondensvatten samtidigt som man tar bort luddet - vilket inte alls är så jobbigt som jag hade föreställt mig i huvudet.
 
tallmilan skrev:
man måste tömma en behållare med kondensvatten samtidigt som man tar bort luddet - vilket inte alls är så jobbigt som jag hade föreställt mig i huvudet.
måste och måste :) ... det finns kondenstorkar som kan kopplas direkt till avloppet med en slang som följer med. Smidigt om avloppet är nära
gaia
 
Läs om inlägget en gång till ... self-cleaning måste ha buffrat vatten som den tvättar med
 
Återupplivar en gammal tråd - nu när det gått ett par år, är det fortfarande lika bra med denna nya teknik? Sitter nämligen i samma sits som TS - tänkte mig att nu köper vi en för 3-4000kr, men anade inte vilken djungel det var... :)
 
ullberg
Vi har en värmepumpstumlare sen ett par år, och vi är väldigt nöjda. Det hade vi säkert varit med en vanlig också, i ärlighetens namn valde jag den inte så mycket för energibesparingen* utan för att det inte skulle bli så infernaliskt varmt i badrummet som den står i, och det tycker jag funkar.

/U

* jag har inte räknat på det men tror det tar ett bra tag att räkna hem, åtminstone givet merkostnaden som gällde 2010, kanske inte skiljer så mycket idag. Men det är väl en ganska lätt kalkyl att göra om man bara litar på förbrukningssiffrorna...
 
När det blir varmt i rummet som tumlaren står, har jag uppfattningen att kondenstumlareffekten går förlorad, eftersom det då inte går att kyla bort vattnet ur luften. Därför tror jag att värmepumpstumlare är det man ska ha i små tvättstugor där tumlaren höjer rumstemperaturen avsevärt.
 
Vår tumlare fungerar fortfarande perfekt, nästan 3år senare. Jag är fortfarande likna nöjd:)
 
Vi köpte en ny värmepumpstumlare för ett par månader sen och vi är helnöjda. Smart maskin som själv rengör kondensatorn. Uppskattar besparingen för vår del ca 250-300kr/mån jämfört med vår ca 10 år gamla kondenstumlare. Att temperaturen bara höjs måttligt i vårt badrum är underbart, innan blev där så varmt att det blev kondensvatten på golvet runt toalettstolen. Att den är betydligt tystare är också underbart!
 
Tack för era råd och lov-ord! Idag inhandlades en Bosch med A++, för 5.990kr. Helt OK pris tycker jag :)
 
  • Gilla
uberkaktus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.