Hej!

Jag är helt ny här och nätt och jämnt husägare (flyttar in i vårt hus i februari), så jag ber er ha tålamod med mina bristfälliga kunskaper i takt med att de så sakteliga växer.

Den tidigare ägaren har anlagt en alldeles för stor asfaltsuppfart för våra behov. (De har husbil – det har inte vi.) På de sista 10-20 kvadratmetrarna skulle ett växthus göra sig väldigt bra, både vad gäller placering i trädgården och för att marken är plan där. Min undran är om det vore helt åt skogen att utnyttja asfalten på något sätt och ställa växthuset ovanpå, eller om vi helt enkelt får bita i det sura äpplet och ta bort den först. Vad tror/vet ni?

Tack på förhand för eventuella svar!

Kalle
 
Beror väl på hur ni tänkte odla och typ av växthus.
Ett litet skruttväxthus funkar nog bra, men ett större seriösare kräver nog en grund som ligger frostfritt.
Det känns som du redan sitter inne med svaret själv.

Personligen tycker jag alla växthus är för små, så jag hade tagit bort asfalten och gjort en riktig grund och satt upp ett stort växthus. Men ett litet växthus kan man skruva en träram och lägga på asfalten, i med någon form av separationsmatta, grusa och lägg betongplattor och odla i hinkar och upplyfta bäddar.
 
  • Gilla
undine
  • Laddar…
Jag tycker att det sista förslaget, att placera en grund ovanpå asfalten, låter utmärkt. Kontrollera dock först att det inte finns några större träd eller buskar som kan sprida sina rötter in under asfalten och ställa till ofog som blir svårt att åtgärda.

Särskilt besvärliga i det avseendet är bland andra körsbär, syren, hallon och björnbär som ger nya plantor med utstickarrötter många meter från moderplantan.
 
Glöm inte att förankra växthuset ordentligt. Annars blåser det bort.
 
Tack för svaren!

Jag har tänkt mig odling i krukor och lådor ändå, snarare än i mark, för att det känns smidigare, för att lättare kunna flytta på saker och för att få upp somligt till ryggvänligare höjd, så en grund av något slag ovanpå asfalten känns ju inte helt dumt. Det jag är rädd för är främst att asfalt känns så mjukt, att det ska få slagsida på något sätt efter ett tag.

Och litet och skruttigt vet jag inte om jag är så sugen på. Framför allt är det viktigt att ha ordentlig vägg- och därmed takhöjd.

Blir det dåligt med asfalten får vi förstås ta bort den, men är det egalt eller om vi rentav kan ha nytta av den så är det ju en annan sak.

Det här tål helt klart att tänkas mer på. :)
 
Ett alternativ kan vara att bygga det på asfalten och sedan lägga in någon slags trall för att få det mer obonat än med asfalten. Eftersom det tidigare har körts/ståt husbilar på ytan kanske du måste se upp så det inte är hjulspår som vatten kommer att bli stående i o.s.v.
 
undine
Oldboy skrev:
Glöm inte att förankra växthuset ordentligt. Annars blåser det bort.
Inte alltid. Mitt växthus är bara nedsatt med några tältpinnar i gräsmattan och det klarade ändå de två hårda stormarna med Klass-3-varning som var i nu för några månader sedan :D Inte för att jag vet hur men tydligen kan det stå rätt bra ändå :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.